Hvordan skrive innhold ingen visste de trengte?

 Hvordan skrive innhold ingen visste de trengte?

Som innholdsprodusent ligger den største utfordringen i å identifisere temaer å skrive om, som både fanger målgruppens interesse og er engasjerende, spennende og innovative. Enklere sagt enn gjort – for ofte vet ikke målgruppen selv hva de er ute etter. 

Se opptak av webinar: Slik måler du verdien av innholdsmarkedsføringen 

Skap innhold som treffer målgruppen på et personlig plan 

For å virkelig engasjere målgruppen, er det viktig å produsere innhold som ikke bare fanger oppmerksomheten, men som også resonerer med interessene og behovene til de du ønsker å nå. Når jeg skal skrive innhold for en ny kunde, fokuserer jeg alltid hva deres målgruppes brennende spørsmål er, istedenfor hva kunden selv ønsker å si.  

Start med å tenke på hvilke utfordringer, problemer, ønsker og behov målgruppen har. Hvordan kan produktet eller tjenesten din løse disse? Deretter kan du lage detaljerte personas, som ikke bare reflekterer potensielle kunder, men også målgruppens atferdsmønstre, utfordringer og interesser. Disse personaene blir nøkkelen til å utvikle innhold som treffer riktig person, uavhengig om du opererer i et nisje- eller i et konkurransepreget marked.   

Her kan du lese mer om hvordan du kan lage persona som passer selskapets mål. 

Innhold som engasjerer, er ofte innhold som svarer på et ubesvart spørsmål. Dette kan være en ny vinkel på et populært tema eller at det gir innsikt i noe nytt. Om selskapet ditt har jobbet med innholdsmarkedsføring en stund og dermed har en tilhørende innholdsstrategi, vil personas ofte være godt integrert i strategien. Jeg anbefaler nå å bli enda litt bedre kjent med dem. Dette kan gi deg nye vinkler på temaer eller nye variabler å jobbe ut ifra.  

Som selskap vil det alltid være lurt å holde seg oppdatert og å følge med på relevante nyhetsaker, bransjeblogger, kommentarfelt på sosiale plattformer og forum. 

– Hva snakkes det om? Hva bekymrer dem? Hva fascinerer dem? Hva trenger de hjelp til?  

Disse plattformene er fulle av samtaler som kan avsløre nye temaer, som er både relevante og verdifulle.  

Fra personlig innhold til konverterende kunde  

Å finne temaene som spiller på personlige interesser er en ting. En annen er å finne personlige temaer som engasjerer og som samtidig kan kobles til ditt produkt eller tjeneste. Dette er ofte produkter eller tjenester målgruppen aldri har hørt om, eller visste at de trengte. Dette krever at vi må tenke nytt.  

For eksempel hvis målgruppen er fotballinteresserte og du som selskap selger mobiltelefoner, kan vi enkelt lage innhold rundt kameraets ytelse, lagring og batteritid. Driver du derimot et fiskeoppdrettsanlegg, kan parallellene være vanskeligere å trekke. 

Et annet eksempel som de fleste av oss både kjenner til og bruker i hverdagen, er transportselskapet Ruter, som spiller på miljø og bærekraft. Med det miljøbevisste samfunnet vi nå lever i, var det nærmest en invitasjon for Ruter å utforske og produsere innhold som koblet kollektivtransport til dette temaet.  

Ved å tilpasse innholdet til det som engasjerer målgruppen, bygges det en bro mellom målgruppens interesser og tjenestene selskapet tilbyr. Og som Nancy Harhut fortalte oss under årets Inbound-konferanse: – Vi må tørre å være personlige og spille på følelser!  

Les eller se hele intervjuet med Nancy Harhut her 

Utnytt data for å finne innhold som engasjerer målgruppen din 

For noen år siden sa vi at data er det nye gullet, det vil jeg påstå at det fortsatt er. Når du har holdt på med innholdsmarkedsføring en stund, vil du kunne se hvilket innhold som har engasjert best over tid. Ved å ta vare på all data kan du se nøyaktig hvor mye engasjement innholdet har generert. Da er det lettere å vite hvordan du kan optimalisere det og samtidig gi deg en pekepinn på hvilke temaer du burde (og ikke burde) jobbe med videre.  

La meg gi deg et eksempel: Om du har en artikkel som har gått veldig bra, som både engasjerer og som stadig får nye lesere, kan artikkelen enkelt publiseres og distribueres på nytt. Det er også mulig å skrive en helt ny artikkel som tar leseren til neste steg i kundereisen – og dermed nærmere målet, eller salget.  

Om selskapet er nyetablert innen inbound marketing, vil det ta litt tid å opparbeide denne dataen. Det er fordi innholdet må få tid til å leve en stund. Når du jobber med inbound er det heller ikke kun én artikkel som vil stå for de store resultatene, men flere artikler over tid. Derfor er det viktig å ikke kun finne ett tema, men flere som kan engasjere samme målgruppe gjennom hele kundereisen.  

Konkrete tips til hvordan du kan finne inspirasjon til nytt innhold: 

  • Gå direkte til kilden:  Spør de som jobber med salg hva potensielle kunder oftest lurer på, som de egentlig burde funnet svaret på gjennom godt innhold på nett. Bruk intern fagekspertise, kundehistorier eller case-studier for å finne temaer som kan gjøre innholdet ditt engasjerende og relevant. Dette hjelper målgruppen å visualisere og forstå hvordan bedriften din kan være til hjelp for dem.  
  1. Forstå målgruppen din: Hvem er de? Hva jobber de med? Hva engasjerer dem? På hvilken måte kan du hjelpe dem i sin jobbhverdag? Visualiser leseren eller målgruppen og tør å spille på følelser og personlige interesser. 

  2. Analyser engasjement på tidligere innhold: Bruk data for å analysere hva slags innhold som har fått best oppslutning og har konvertert til nye kunder. 
  • SEO og nøkkelordanalyse: Bruk SEO-verktøy for å finne søkeord og emner som er populære blant din målgruppe. Artikler som er SEO-optimalisert kan også tiltrekke seg organisk trafikk.

  • Hold deg oppdatert på aktuelle trender: Følg relevante nyhetskilder, bransjeblogger og forum målgruppen din følger. Bruk Google Trends for å identifisere hva som er populært akkurat nå i din bransje. 

New call-to-action

 

Hanne Sophie Helland's photo

Av: Hanne Sophie Helland

Hanne Sophie jobber som innholdsprodusent i Markedspartner. Hun har en bachelor i kreativ markedskommunikasjon og en master i markedsføringsledelse fra Høyskolen Kristiania.