Jeg husker hvordan jeg og broren min som barn kunne sitte i flere minutter og vente på at en nettside skulle laste. Vi kjente hverken irritasjon eller sinne over den langtekkelige lasteprosessen, men vi tenkte oss gjerne om en ekstra gang før vi trykket på en ny link.
I dag, 17 år senere, er situasjonen en ganske annen. Nåde deg og ditt nettsted om den bruker mer enn noen sekunder på å laste opp. Nåde hele firmaet ditt om nettsiden ser håpløs ut på min mobiltelefon. Close tab. Tenker aldri på deg igjen.
Jeg er ikke alene. Ifølge Microsoft klarer mennesker nå i gjennomsnitt ikke å fokusere lenger på en webside enn åtte sekunder. Det er kortere enn såkalt gullfiskhukommelse. Ikke nok med det, 59 % av mennesker deler artikler på Twitter uten engang å lese dem, og mer en halvparten av sidevisningene varer under ett minutt.
Les også: Hvorfor historiefortelling også fungerer i digital markedsføring »
Da kan det virke som min jobb som skribent og redaktør står i fare for å forsvinne, for hva er poenget med å skrive innhold hvis ingen gidder å lese det?
Vi er nødt til å tenke og skrive annerledes
Folk leser fortsatt innhold, de bare leser litt annerledes enn før, og det må vi som produserer innhold rette oss etter. Det er min personlig oppfatning at vi på mange måter har gravd vår egen grav. Vi har gjennom en årrekke pushet ut innhold med klikkvennlige titler uten å reflektere over om vi gir leserne noe av verdi. Det er klart de mister tålmodigheten da.
Så hvordan skal vi skrive innhold for mennesker med «gullfisk-hukommelse»?
Her er mine tre tips
1. Fokuser på kvalitet
Det er pinlig at dette i det hele tatt må være et punkt, men slik har det altså blitt. Lesere foretrekker innhold av kvalitet som tilfører dem noe av verdi. Verdi kan for eksempel komme i form av at man hjelper leserne med et konkret problem. Tenk på prosessen som en transaksjon: Leseren ofrer sin tid, og til gjengjeld gir du fra deg verdifull innsikt.
Les også: Hvorfor firmabloggen handler mer om sjekking enn om salg »
2. Bruk visuelle virkemidler
Tekst er ikke alltid den beste løsningen. Ofte kan komplekse temaer fremstilles mer oversiktlig gjennom video, bilder eller infografikk. Ta for eksempel vloggeren Henry Reich. Han står bak Youtubekanalen minutephysics, som forklarer ulike vitenskapelige betegnelser og problemstillinger på en underholdende og lærerik måte. Her er et eksempel:
3. Møt leseren på halvveien
Vis vei: Gjør det enkelt for leserne å finne verdien i teksten din. Bruk mellomtitler og kulepunkter og fet ut informasjon som er viktig.
Oppsett: Sørg for at bilder og linker ikke bryter opp teksten på uheldige måter og husk for Guds skyld å sjekke hvordan teksten tar seg ut på mobiltelefon.
Antall ord: Kvalitet over kvantitet. Begrens antall ord til rundt 600. Skriv heller flere tekster som omhandler samme tema enn å publisere lange avhandlinger. Vær litt streng med deg selv her. Jeg vet det er gøy å skrive om ting som engasjerer deg, men det er enda mer givende når folk faktisk gidder å lese hele teksten.
Språkbruk: Tenk på språket du bruker i teksten. Det bør være mulig å trekke ut mening fra setningene ved første lesning. Løsriv deg fra det tunge, byråkratiske språket som ofte benyttes i jobbsammenheng. Som Ragnar Eriksen så fint forklarer det: Vi skriver for å informere - ikke imponere.