Hvordan få flere kunder til nettbutikken med inbound marketing

Av Cecilie Henriksen 25. oktober 2016

flere-kunder-til-nettbutikken-med-inbound-marketing-992073-edited-153558-edited.jpg

Har du en nettbutikk, men tenker at inbound marketing kun fungerer som salgsøkende strategi for bedrifter med lange og tunge salgsprosesser? Da kan det hende at du går glipp av store inntekter. I dette innlegget skal jeg vise deg tre typer inbound marketing som fungerer utmerket for bedrifter med nettbutikk.

Som daglig leder eller markedssjef ønsker du selvsagt å selge mest mulig varer.
Kan inbound marketing hjelpe deg med det? Kan inbound marketing fungere for B2C nettbutikker, som for eksempel Nelly og Maxbo?

Dette innlegget er skrevet med utgangspunkt i en artikkel om Inbound Marketing for Ecommerce Businesses fra Relevance.

Inbound marketing for bedrifter uten e-handel

En god inbound marketing-strategi er en kombinasjon av tre ting:

  1. Skape etterspørsel
  2. Generere leads
  3. Lead nurturing

Blogg er et godt verktøy til å distribuere innhold og skape etterspørsel. Leadsgenerering gjøres ved hjelp av gode Call-to-Actions (CTA), og ved bruk av landingssider som byr på gratis innhold av såpass verdi at brukere er villige til å oppgi personlig informasjon i bytte mot å få laste det ned. Lead nurturing går ut på å hjelpe leads gjennom kjøpsprosessen over tid.

Kanskje tenker du at dette ikke er relevant for deg, ettersom du driver en webshop,
og ikke er avhengig av leads for å selge varer? Tenk om igjen. Det er nemlig fullt mulig å benytte en inbound marketing-strategi innenfor e-handel.

Det er tre typer inbound marketing-strategier for bedrifter med webshop:

  1. Tradisjonell inbound marketing (lær mer og kjøp senere)
  2. Produkt-drevet inbound (kjøp nå)
  3. Hybrid inbound (finn ut mer og kjøp nå)

 

Tradisjonell inbound

De fleste virksomheter som driver med markedsføring og salg etter den tradisjonelle inbound marketing-metoden, tilbyr produkter og/eller tjenester som har en høy verdi for kunden, og ofte en tilsvarende høy pris. Fokuset i kommunikasjonen er på lær mer, snarere enn kjøp nå.

Så hvordan kan tradisjonell inbound bidra til å øke salget i din nettbutikk?

Som et eksempel, se først for deg at du driver en bedrift som selger vaskemaskiner på nett. En vaskemaskin er et relativt dyrt produkt, og det finnes mange modeller på markedet, så kjøper vil derfor søke etter en hel del informasjon på nettet før valget tas. Du har konkurrenter som tilbyr de samme vaskemaskinene på nett, så det gjelder å skille seg positivt ut for bli valgt.

Se så for deg at du er kjøper, og valget står mellom to nettbutikker som begge selger den vaskemaskinen som du vurderer, til omtrent samme pris. Den ene nettbutikken gir deg alle produktspesifikasjoner og relevant kjøpsinformasjon, i tillegg til gode tips om hvordan du bruker maskinen og vasker ulike typer tøy på rett måte. Den andre nettbutikken gir deg kun produktnavn, bilde, pris og noen få tekniske spesifikasjoner. Hvilken nettbutikk ville du valgt å handle hos? Antageligvis den førstnevnte. I så fall lyktes nettbutikken å selge til deg takket være en inbound marketing-strategi.

Det er blitt slik at vi søker stadig mer innhold om produkter vi ønsker å kjøpe, og denne trenden gjelder også «små» kjøp. Personlig søker jeg en hel del informasjon når jeg for eksempel skal kjøpe nye joggesko, eller finne den beste tursekken på nett.

Den bedriften som skaper størst verdi for forbrukeren ved å gjøre veien kort til relevant informasjon, er trolig den bedriften som kommer til å vinne flest kunder i fremtiden.

 

Produktdrevet inbound (kjøp nå)

Amazon og Nelly er gode eksempler på bedrifter som praktiserer produktdrevet inbound. I stedet for å ha en blogg, hvor det publiseres innhold som i høy grad fokuserer på problemløsning og erkjennelse av behov i en tidlig fase av kundereisen, byr produktdrevet inbound på gode produktbilder, videoer, produktanmeldelser og produktbeskrivelser. Fokuset i produktdrevet inbound er definitivt på kjøp nå, snarere enn lær mer. Målet er selvsagt å engasjere og skape (impulsiv) etterspørsel.

I konverteringsfasen av produktdrevet inbound kan for eksempel nyhetsbrev, mobile apper, kuponger og ønskelister i nettbutikken fungere som effektive call-to-actions. Slike tilbud vil oppleves å ha en verdi, og kan være måter å konvertere ikke-kunder til leads.

Innen produktdrevet inbound er kjøpsprosessen ofte korte, som for eksempel ved kjøp av klær, hvor det stort sett ikke er noen poeng å segmentere kundene etter hvor de er i kjøpsprosessen. Et viktig fokus i produktdrevet inbound bør derfor være på å få eksisterende kunder til å kjøpe mer, for eksempel gjennom bruk av retargeting. Retargeting gjør det for eksempel mulig å tilby kuponger, spesialtilbud, produktlanseringer eller konkurranser til besøkende som har handlet tidligere, eller kunder som forlater handlevognen.


Hybrid inbound (lær mer eller kjøp nå)

Hybrid inbound kombinerer egenskaper fra både tradisjonell inbound (lær mer) og produktdrevet inbound (kjøp nå).

Det er ikke så enkelt å finne eksempler på e-handelsbedrifter som praktiserer rendyrket hybrid inbound, men det er noen bedrifter som er svært nær. Relevance trekker frem Zappos LINKES: http://www.zappos.com/, som har flere svært populære blogger og en sterk tilstedeværelse i sosiale medier. Selv om de ikke er helt hybrid, er det ikke mye som skal til for at de blir det. Zappos kunne for eksempel tilby slik-gjør-du-det guider for nedlastning på sin blogg.

Et eksempel fra Norge er Maxbo, som har en Youtube-kanal hvor de tilbyr gratis tips og råd med sine ”klart du kan”-videoer. For at deres strategi skal kunne kalles hybrid inbound, bør de også benytte seg av ulike kuponger, rabattkoder eller spesialtilbud som distribueres gjennom retargeting-kampanjer.

E-handelsbedrifter som utelukkende fokuserer på produktdrevet eller tradisjonell inbound, kan risikere å gå glipp av inntekter.

Det å knytte til seg et publikum og skape en potensiell etterspørsel gjennom blogg, sosiale medier og eventuelt forums/communities, er veldig bra, men det bør også finnes en plan for å påvirke de ikke-kjøpende følgerene. I følge HubSpot blir hele 73,9% av alle handlekurver innen eCommerce forlatt av ulike årsaker før salget er avsluttet.

La oss gå tilbake til eksempelet med vaskemaskiner og nettsiden som tilbyr gode tips om bruk av maskinen og vasking av tøy (tradisjonell inbound). Hvis de i tillegg hadde kombinert dette med retargeting som tilbyr rabattkoder eller andre spesialtilbud (produktdrevet inbound), ville denne formen for hybrid inbound kunne bidra til å fremskynde kjøperens beslutning.

 

Konkurransefortrinn?

Inbound marketing har lenge vist seg å gi god avkastning for tjenesteytende bedrifter. Samtidig finnes det et stort uutnyttet potensial for økt salg innen e-handel, gjennom ulike typer av inbound marketing. Til deg som driver netthandel vil jeg bare si: Undersøk mulighetene nærmere – inbound marketing kan være ditt konkurransefortrinn!

 

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Temaer: inbound marketing, eCommerce, e-Handel, Netthandel


Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobber som Inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner og har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania. Hun sikrer at våre kunder når sine strategiske mål gjennom deres inbound marketing-satsning.

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Avtal et møte CTA

Temaer

Se alle