Stadig flere bedrifter får øynene opp for blogging og de mulighetene som denne plattformen gir. Et av de mest stilte spørsmålene rundt bedriftsblogging er hvor ofte man bør publisere nytt innhold. Det vil jeg ta for meg her.
Før jeg gir deg et konkret råd, la oss se på sammenhengen mellom frekvens og resultater.
Jo oftere du blogger, jo mer trafikk får du
Tall fra en undersøkelse av HubSpot, blant mer enn 13 500 kunder, viser at selskaper som blogger ofte får mer trafikk enn dem som blogger sjeldnere. (Studien bekrefter også at dette gjelder uansett om bedriften er stor eller liten, B2B eller B2C.)
Hvorfor er det slik? Forskning viser at 1 av 10 blogginnlegg blir såkalte «compounding posts». Dette er artikler som blir synlige på Google og over tid akkumulerer trafikk. 38 % av trafikken til en blogg er fra slike blogginnlegg. (Vi ser også at dette stemmer for MarkedsPartners egne blogger.)
Jo oftere du blogger, jo flere leads får du
Samme undersøkelse viser at blogging også gir ROI i form av leads. Bedrifter som blogger 5-10 ganger i måneden (nivået vi ofte anbefaler i nye prosjekter) genererer dobbelt så mange leads som de som blogger 0-2 ganger i måneden.
Så … Hvor ofte skal dere blogge?
Som studiene viser, er det en sammenheng mellom frekvens og resultater når det gjelder blogging – gitt at dere blogger ut fra en strategi hvor blogginnleggene planlegges og skrives ut fra forhåndsdefinerte personas, temaer og søkeord.
Men hvor på skalaen bør man legge seg? Det er umulig å gi et «one size fits all»-svar på dette spørsmålet, da det avhenger av en rekke faktorer, som f.eks. bransje, målgruppe, grad av konkurranse, tilgang på eksperter og skribenter, investeringsnivå, markedets kjennskap til temaet og så videre.
Det jeg kan si er at en ny blogg trenger tid for å bygge ansiennitet og plasseringer i søkemotorene, og til å bygge en stor nok base med abonnenter. Det kan ta fra 6 måneder til et år før man begynner å se resultater (dersom man ikke kjøper trafikk).
I starten er det derfor viktig å skape moment og fremdrift. Kanskje dere i etableringsfasen bør doble nivået dere er komfortabel med, og slik skaffe verdifull erfaring i hva som fungerer og ikke?
Vi anbefaler i de fleste tilfellene at man starter med to blogginnlegg i uken – så lenge dere kan opprettholde kvalitet. Det bør være fullt mulig for store og mellomstore selskaper som har in-house ekspertise. Frekvensen kan justeres opp eller ned senere, ut fra resultater og måloppnåelse.
Bonus: Tenk ut over blogging
Selv om blogging er den mest egnede kanalen å starte med content marketing i, for bedrifter flest, er det kun én av mange formater du kan nå målgruppen din i.
Content Marketing Institute fant at dersom de kunne få personer i sin målgruppe til å abonnere på tre «ting» fra dem, økte sannsynligheten for at de ble kunder.
Vi anbefaler at du som steg to i din innholdsstrategi etablerer nye kanaler som publikummet ditt kan abonnere på. Eksempler er: nyhetsbrev, podcaster, videoserier, webinarer, kurs eller nettaviser.
Alt dette innholdet bør inn i en paraplystrategi som sikrer at både målgruppen og Google finner det. Kollega Magne Henriksens blogginnlegg om topic clusters dekker dette temaet godt.
Hva mener du om dette temaet? Hva er dine erfaringer? Jeg hører gjerne fra deg i kommentarfeltet under, eller du kan sende meg en e-post på erlend@markedspartner.no.
Først publisert 3. mars 2014. Oppdatert 27. mars 2018.