Hva B2B-bloggere kan lære av NTB-tabben "Kongen er død"

 

Faksimile: NRK.no

I slutten av september i år gikk det ut en nyhetsmelding fra NTB om at Kong Harald er død. Slottet kunne på sin side melde at ingenting var galt med Kongens helsetilstand, og NTBs kjempefiasko var et faktum. Den feilaktige publiseringen av Kongens nekrolog skyldtes sannsynligvis en teknisk feil i NTBs system under rutinemessige oppdateringer av saken.

Lærdom: dobbeltsjekk, trippelsjekk og kvadruppelsjekk

Formålet med dette blogginnlegget er ikke å gå NTB etter i sømmene for hvordan en slik tabbe kunne skje. Jeg ønsker å poengtere hvor viktig det er å dobbeltsjekke, trippelsjekke og kvadruppelsjekke innhold før det publiseres. Som eier av tre firmablogger og ansvar for en rekke av våre kunders firmablogger har vi i MarkedsPartner naturligvis lært «the hard way». Enkelte blogginnlegg har blitt publisert for tidlig, for sent, uferdige, med feil lenker, med skrivefeil og uten e-postvarslinger til bloggens abonnenter. Det hører heldigvis til sjeldenhetene, og feilene som gjøres - de lærer vi av. I våre tilfeller skyldes det dessuten ofte menneskelige og ikke tekniske feil. For de fleste "utenforstående" er dette feil som i minimal grad blir lagt merke til i vår bransje. Men gjør du den "rette" feilen, kan du raskt befinne deg i NTBs sko.

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Hva må du sjekke før du publiserer på bloggen?

Det kan virke fryktinngytende å ha ansvaret for å trykke "Save", "Schedule", "Publish now" eller "Update" på firmabloggen. Som bloggforfatter eller redaktør har du helt sikkert kjent på denne følelsen før. For å hanskes med denne følelsen, og for å bli mer sikker i sin sak når et blogginnlegg skal publiseres, er det en rekke kontrollpunkter blogginnlegg bør gjennom før publisering.

Typiske spørsmål du bør stille deg er:

  • Er blogginnlegget korrekturlest?
  • Er det godkjent av forfatter etter korrektur?
  • Er det koblet til riktig forfatter, kampanje og tema?
  • Lenker eller referer du til internt innhold (som tidligere blogginnlegg) og eksternt innhold (som andres blogginnlegg og artikler)?
  • Er tittelen for lang?
  • Hvilket bilde er valgt for blogginnlegget, og hvilket er valgt for deling i sosiale medier?
  • Er metateksten passende til Googles visning?
  • Har jeg optimalisert innlegget for søkemotorer?
  • Lenker det (gjerne via en CTA) til et passende innholdstilbud?
  • Er dette riktig tidspunkt for publisering?
  • Sendes det ut en e-postvarsling i forbindelse med publisering?
  • Hvem mottar denne e-posten?
  • Står det korrekt informasjon i denne e-posten?
  • Hvordan ser blogginnlegget ut for de som leser på mobil og nettbrett?
  • Er det øvrige hensyn som må tas før dette publiseres?

Heldigvis for oss i MarkedsPartner, støtter bloggpubliseringsløsningen i HubSpot mange av disse spørsmålene. Verktøyet inneholder en "TO-DO"-liste som gir deg "rødt", "gult" og "grønt lys" avhengig av om du møter kravene for optimalisering av blogginnlegget. Har du kun grønne lys, nærmer du deg publiseringsklar. Det er imidlertid et par sjekkpunkter til du bør gjennom før du trykker på publiseringsknappen. Jeg velger å dele disse punktene inn i need to do og nice to do. Fordi HubSpot er et verktøy, er det naturlig nok begrenset til tekniske kontrollpunkter som hva blogginnlegget ditt inneholder og ikke inneholder, lengde på tittel, metabeskrivelse, tekster til sosiale medier, valg av bilde, gjentakelse av ord med mer. I en inbound marketing-sammenheng er alle HubSpots punkter need to do. Utover dette må du selv sørge for at blogginnlegget gjennomgår korrektur, faktasjekk og kvalitetskontroll.

Korrektur

Avtal med en skrivekyndig kollega som kan lese korrektur på blogginnlegget. Gjerne fast, slik at korrekturen følger en rød tråd på tvers av blogginnlegg. Ved å gjøre denne øvelsen, kan unødvendige «skriveleifer» lukes bort, forslag på nye og kanskje forbedrede formuleringer tilføres, og kritiske spørsmål til teksten kan løfte den til neste nivå. Jeg forutsetter selvfølgelig at du allerede har gjennomgått en stavekontroll som for eksempel den integrerte løsningen i Microsoft Word eller Grammarly før du sender bloggteksten videre til en kollega. Korrektur av blogginnlegg er uten tvil i kategorien need to do.

Faktasjekk

Som nevnt kan HubSpot bistå deg i kontroll av blogginnlegg før publisering, men verktøyet kan ikke hjelpe deg med den O-store faktasjekken. Nå var det ikke faktasjekken som var hovedårsaken til NTBs publiseringstabbe, selv om dette selvfølgelig ikke stemte heller. Men dersom du skal fremstå som en troverdig avsender av innholdet ditt, er det første du må gjøre å kontrollere at du har orden på faktaene og kildene dine. Faktasjekk går i kategorien need to do, ikke nice to do.

Engasjerende innhold

Videre er det også opp til deg som forfatter eller redaktør å sørge for at både tittel, delingsmeldinger i sosiale medier (eller app-varslinger som i NTBs tilfelle) og øvrig innhold er fengende og engasjerende. Dette er kontrollpunkter som er nice to do, men som kan løfte blogginnlegget ditt dersom du tar deg tiden.

Konklusjonen er at du bør utarbeide en detaljert sjekkliste, som du dedikert og disiplinert følger i forkant av en bloggpublisering. Dette kan løfte både kvaliteten på innholdet, optimalisere det for søkemotorer, tilpasse det til leserne, generere mer trafikk og i neste instans konverteringer og engasjement.

God skrive- og publiseringslyst!

Bilde: En uoffisiell Facebookprofil for Kong Harald 26.09.2017 

Kilder

NRK: NTB erklærte Kongen død
Kampanje: Kjempetabbe av NTB - meldte at Kongen er dødLast ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

 

Temaer:

B2B blogging blogg
Hanne Sofie Hammer's photo

Av: Hanne Sofie Hammer

Hanne Sofie har en Master i økonomisk markedsføring fra Copenhagen Business School og en Bachelor i økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI. Hun jobbet tidligere som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner, og i dag arbeider hun som eCommerce Manager i Viking Outdoor Footwear.