Gjenbruk av innhold: Slik går du frem

Gjenbruk av innhold - slik går du frem

 

Det å lage innhold av god kvalitet krever innsats, men er verdt investeringen. Enda bedre avkastning får du ved å gjenbruke det. La oss se nærmere på hvorfor og hvordan du best mulig kan gjenbruke innholdet ditt.

Vil du få utført en gratis innholdanalyse på din nettside eller blogg? Klikk  her!

Innhold av god kvalitet tar en del tid å produsere. Ofte er en skribent, en fagekspert, en markedssjef og kanskje en salgssjef involvert i prosessen. Råmaterialet gjennomarbeides, disponeres og utformes og så skal det gjennom flere runder med redigering og korrektur. Når den tunge jobben er unnagjort sitter du antagelig igjen med én e-bok, ett blogginnlegg eller ett webinar. Hvis du ikke gir deg her, kan du få mye mer igjen for investeringen. Måten du gjør det på, er ganske enkelt ved å gjenbruke innholdet.

Content repurposing, eller gjenbruk av innhold, handler om å gjenbruke hele eller deler av et innhold i andre formater og kanaler, med mål om å øke spredningen av det opprinnelige innholdet. Det finnes flere fordeler ved dette:

  1. Det er veldig effektivt

    Du har jo allerede gjort research, kvalitetssikret fakta og spisset budskapet. Derfor kan du hoppe elegant over denne delen av arbeidet (som ofte er den tyngste).

  2. Rekkevidden øker

    Et blogginnlegg egner seg ikke så godt for deling på Instagram, men korter du det ned og legger det inn i en pent designet bildekarusell, funker plutselig innholdet i denne kanalen også. En bonus her er at du favner bredere om målgruppen din. Deler av den logger kanskje inn på LinkedIn månedlig, men kan treffes flere ganger om dagen på Instagram.

  3. Du kan tilpasse målgruppens preferanser

    Selv om det finnes likhetstrekk blant personene i målgruppen din, er det jo ikke en homogen gruppe. Alle har forskjellige preferanser for format. Noen foretrekker å lese en artikkel, andre vil helst få informasjon presentert i en video. Med gjenbruk av innhold har du noe for enhver.

Hvilket innhold bør gjenbrukes og hvordan?

Før du går i gang med resirkuleringsjobben, bør du gjøre noen kartlegginger:

  • Hvilke kanaler underpresterer vi i?

Gjennomfør en analyse med utgangspunkt i kanalstrategien. Sammenlign resultater med målsetningene dere har satt. Hvis LinkedIn er definert som en viktig kanal for personaen deres, men dere sliter med å nå målene for engasjement i kanalen, er det kanskje innhold til denne plattformen som bør prioriteres først.

  • Hvilket format passer best i kanalen?

Et viktig prinsipp i innholdsmarkedsføring er å tilpasse formatet til kanalen det skal brukes i. Definer hvilke 2-3 formater som egner seg best til kanalen. Deretter tar du utgangspunkt i det du vet om din personas foretrukne format. Er du usikker på hva som fenger er dette en gylden mulighet til å teste.

  • Hvilket innhold presterer best?

Her kan du ta utgangspunkt i flere KPI-er. Sjekk hvilket innhold som generer mest webtrafikk, har lengst lesetid og som konverterer flest leads. Her er det også viktig å ha kjøpstrakten i bakhodet. En sjekkliste beregnet på slutten av kjøpstrakten er kanskje ikke like egnet for bred distribusjon på Facebook.

Les også: Hvordan lage innhold tilpasset de ulike fasene i kundereisen

Idéer til gjenbruk

  • Gjør et webinar om til et blogginnlegg


    Har du et ferdig innspilt webinar i arkivet som gjorde det spesielt bra, kan du skrive et blogginnlegg med en oppsummering. Da gjør du både innholdet søkbart på Google, samtidig som du tar hensyn til målgruppen som foretrekker tekst fremfor video, eller som ikke har tid til å se på innspillingen. 
  • Hent nøkkeltall fra en rapport og bruk det i et LinkedIn-slideshow


    Slideshows på LinkedIn (en bildekarusell) får ofte høyt engasjement sammenlignet med tradisjonelle poster, og er antagelig en av grunnen til at HubSpot selv poster disse hyppig. Her er det visuelle viktig. Tenk lite tekst og mye grafikk. Har du en rapport liggende på lur i innholdsbanken din, kan du med fordel bruke grafer fra denne til et slikt slideshow.
  • Gjør om en e-bok til en long form content page

    Det føles kanskje tryggest å ha en e-bok bak et nedlastningsskjema på landingssiden din. Allikevel bør du vurdere å legge ut alt innholdet fra e-boken som en long content page. Mange er i utgangspunktet skeptiske til å gjøre verdifullt innhold så lett tilgjengelig, men frykt ikke. Dette knepet vil både gjøre innholdet i e-boken synlig for Google, og kan i tillegg forbedre search ranken for nettsiden din. Ennå ikke overbevist? Du kan fortsatt tilby den besøkende å laste ned innholdet i en pent pakket PDF. Er innholdet av god kvalitet, vil besøkende gjerne ta med seg en egen kopi. Vi mennesker er snodige sånn sett.

  • Gjør om et blogginnlegg til en video 

    Spesielt blogginnlegg som gir leseren en steg-for-steg-fremgangsmåte kan være et godt utgangspunkt for en kort video. Korte videoer egner seg godt i de fleste sosiale medier, hjemmesiden din og til og med som et visuelt element i blogginnlegget.

  • Lag en e-postserie 

    Velg ut et tema som bedriften din har kunnskap om som også er interessant og nyttig for målgruppen din. Samle sammen tips og råd om emnet fra artikler, webinarer og e-bøker du allerede har produsert. For at det skal passe i et e-postløp bør det forkortes og forenkles slik at det passer inn i formatet. Deretter fordeles det utover x antall e-poster som sendes ut i en fast frekvens i en gitt periode.

Innhold kan også republiseres – det vil si oppdateres og publilseres på nytt. Les mer om republisering i denne kundecasen: Slik økte vi Google-trafikken til kundens nettside med 313,72 prosent

Dette er bare noen eksempler på hvordan innhold kan gjenbrukes, og forhåpentligvis har du fått noen ideer som kan funke for din bedrift. Litt av poenget med dette er å jobbe smart, så gå strategisk til verks: se hvilket innhold som presterer best, definer dine viktigste kanaler og velg deretter det formatet som egner seg best.

Jeg vil få utført en gratis innholdsanalyse!

 

Roxanna Karlsen's photo

Av: Roxanna Karlsen

Roxanna er digitalrådgiver i Markedspartner. Roxanna kom til oss etter å ha jobbet fire år i AddSecures markedsavdeling i flere forskjellige roller, den seneste som Brand & Content Marketing Manager. Under tiden i AddSecure jobbet hun med strategier for innhold og sosiale medier, inbound marketing og utvikling av selskapets merkevareplattform – for å nevne noe. Hun har også vært innom markedsavdelingen til Atea, reklamebyrået Schjærven, og har i tillegg erfaring fra salg, teknisk support og gullsmedbransjen i New Zealand.