Er du en tiltaksstyrt markedsfører?

 

Det finnes mange årsaker til å gjennomføre en markedsaktivitet. Hva baserer du dine valg på?

«Vi gjør det fordi vi kan», «Vi gjør det fordi konkurrenten vår gjør det», «Vi gjør det fordi det er nytt og spennende». Da bør varsellampene blinke. Diagnosen din - tiltaksstyrt.

«Tiltaksstyrt» er etter min mening den verste karakteristikken du kan gi noen markedsfører. En tiltaksstyrt markedsfører beslutter tiltak uten å vite hva hun vil oppnå. En tiltaksstyrt markedsfører gjør noe fordi hun kan det – ikke for at det skal støtte en strategi.

En tiltaksstyrt tilnærming til prioritering av markedsaktiviteter lykkes aldri. I så fall er det et lykketreff – og det er vel ikke noe du vil basere markedsføringen på? De fleste av «lykketreffene» vi hører om er dessuten i mindre grad et resultat av tiltaksstyrt markedsføring enn det først kan synes som.

Blinker dine varsellamper nå? Mitt råd: sett alle tiltak på hold. Ta to skritt tilbake. Hvorfor gjør vi egentlig dette?

Du er i ferd med å bli målstyrt.

Les også: Fra "ad hoc" til strategisk markedsføring

Last ned gratis e-bok:  En praktisk guide til markedsplanlegging i B2B

Tønnes Sannem Heian's photo

Av: Tønnes Sannem Heian

Tønnes Sannem Heian er daglig leder i Markedspartner. Han har bakgrunn som forretningsrådgiver og har omfattende erfaring fra strategi, markedsføring og webprosjekter fra en rekke bransjer.