Et viktig spørsmål som bør stilles i ledermøter og styrerom i 2015 er dette: "Er merkevaren vår digital?" For å komme fram til svaret må ha klarhet i tre ting.
Du må kunne svare et trygt "JA!" på alle de tre spørsmålene for å kunne si at merkevaren din står støtt digitalt. La oss gå gjennom dem ett etter ett:
I vår digitale verden er det helt kritisk å være synlig på søk, i sosiale medier og i andre relevante kanaler:
Hvor synlig er din bedrift? Syretesten er å gjøre noen raske søk på Google. Tenk deg at du er en potensiell kunde som søker etter noe din bedrift tilbyr. Hvis du ikke er synlig på førstesiden på de viktigste søkeordene, er du i praksis usynlig, og du må gjøre grep.
Ett av de mest effektive tiltakene du kan gjøre for å øke synligheten, og dermed trafikken, er å produsere tekstlig innhold regelmessig, også kalt blogging. (Les mer om våre egne erfaringer med dette her.)
Er du aktivt tilstede i de sosiale kanalene som målgruppen dine benytter? Vareprat skjer i dag på sosiale medier - spesielt Twitter og Facebook - og merkevareselskaper bør ha antennene ute og delta i samtaler med fokus på å tilføre verdi. LinkedIn er også en spennende kanal som i de siste få årene har blitt en attraktiv arena for å dele eget originalt innhold og vise tankelederskap, spesielt i bedriftsmarkedet (B2B).
> Les også: Bli funnet på Google med søkemotoroptimalisering (SEO) anno 2015
Er bedriftens egne eide digitale kanaler (hjemmeside eller blogg) tillitsvekkende nok til at de kan skape resultater i form av konverteringer (f.eks. nye leads eller kjøp/bestillinger)?
Det er mye som kan ødelegge for en god brukeropplevelse, blant annet:
Du har bare noen få sekunder på deg til å formidle et budskap som besøkeren opplever som relevant og attraktivt, og du må deretter sørge for at han eller hun får utrettet det som var hensikten med besøket, uten hindringer - enten det er å skaffe informasjon, finne kontaktopplysninger, bestille et produkt eller å laste ned en pdf.
En ekspert på området vil raskt kunne se hvor landet ligger, men webstatistikk fra verktøy som Google Analytics vil også kunne fortelle deg noe om hvordan nettstedene dine blir brukt og gi deg en pekepinn på hvor skoen trykker. Det mest talende måltallet er imidlertid konverteringer.
Jeg har ofte sagt at det verste du kan beskylde MarkedsPartner for er å levere et flott design på en dårlig strategi. En god webstrategi er grunnlaget for en web som bygger tillit og som leverer resultater.
> Les også: Dette styrker og svekker troverdigheten på nettstedet
Hvordan ivaretar vi dem som har etablert en relasjon med oss? Med relasjon mener jeg for eksempel :
Har vi gjort en såpass god jobb med segmenteringen at målgruppen opplever at innholdet i den jevnlige kommunikasjonen vår er relevant, av høy kvalitet og at frekvensen og timingen er riktig?
En av de beste måtene å bygge en digital merkevare på er å gi besøkende en så god opplevelse at de ønsker mer av det innholdet de fant der.
Bygg en e-postliste og send kontaktene dine oppdateringer når du har nytt innhold til dem, men respekter innboksene deres. Innfri forventningene du setter, og gå aldri på kompromiss med kvaliteten på det du sender fra deg.
En annen viktig del av det å bygge tillit er å gi rask respons på innkommende henvendelser fra kunder og potensielle kunder. Dette krever beredskap og gode rutiner, men det lønner seg.
Hvor raskt bør et svar på e-post være, tror du? Mange jeg har spurt sier at et svar i løpet av dagen bør være akseptabelt. Men i følge en studie fra MIT er til og med et svar innen 30 minutter for sent.
Sjansen for å kvalifisere et lead som har henvendt seg til deg er 21x større om du klarer å redusere responstiden til maks 5 minutter. Bedre ROI skal du lete lenge etter.
> Les også: Tydeligere skille mellom salg og marked gir bedre samarbeid og effekt
Grunnleggende digital merkevarebygging handler i korte trekk om å:
Slik sikrer du at virksomheten din blir funnet av de rette personene og at disse velger å innlede en relasjon med deg fordi du leverer verdi uten å i det hele tatt be om noe i gjengjeld.