Vi har i MarkedsPartner praktisert inbound marketing siden 2012. Dette er hva vi har erfart så langt.
2010: Vi starter byråblogg
Som byrå begynte vi å blogge i 2010. På dette tidspunktet lå det en ren brandingstrategi i bunn. I tradisjonell content marketing-ånd produserte og distribuerte vi kvalitetsinnhold til våre målgrupper. Innholdet var endemålet i seg selv, og vi målte suksess i form av trafikk og engasjement.
Selv om vi ikke blogget regelmessig, og i snitt mindre enn én gang per måned, steg antall besøk ganske raskt til et bra nivå. Det var likevel vanskelig å måle den forretningsmessige verdien av bloggen, så den ble ikke gitt høy prioritet.
2012: Content marketing med inbound vinkling
I løpet av 2012 begynte content marketing å bli et etablert begrep og konsept blant rådgiverne våre. Vi begynte å øke intensiteten på bloggen vår og i desember publiserte vi vår første e-bok: 4 steg til en selgende web. E-boken lå på firmawebben vår og ble markedsført ved hjelp av søkemotormarkedsføring, blogging, e-post og sosiale medier. Resultatene var forbløffende gode, og vi begynte å generere en god del leads.
Vi fulgte derfor opp med e-bok nummer to: En praktisk tilnærming til markedsplanlegging i B2B, som fortsatte å gi oss en god del trafikk og tilsvarende mange leads. Vi benyttet eMarketeer som plattform for utsendelse av e-bøkene og bearbeiding av leads, mens vi måtte administrere andre verktøy og kanaler i andre grensesnitt.
2014: Inbound marketing med HubSpot som platform
Det vi etterhvert begynte å savne var et mer helhetlig system som knyttet sammen alle de digitale verktøyene vi brukte, både blogging, landingssider, e-postmarkedsføring, sosiale medier og ikke minst rapportering. Høsten 2014 inngikk vi derfor partnerskap med HubSpot, hvor vi nå er sertifisert Silver Partner. Nye e-bøker ble skrevet og produsert og en ny inboundstrategi basert på inbound-metoden ble implementert.
2015: Strålende resultater
Som du ser av figuren over, har ikke resultatene latt vente på seg. Siden vi begynte med inbound marketing med HubSpot rundt årsskiftet 2014/15 har antall leads per måned blitt nesten firedoblet, og trafikken har økt med rundt 250%. Vi har for lengst sluttet med oppsøkende salg, og går i dag kun i dialog med bedrifter som har oppsøkt oss og som ser potensialet i sin egen virksomhet.