Derfor bør du ha en helhetlig innholdsplan

Derfor bør du ha en helhetlig innholdsplan

En innholdsplan er en strategisk plan som beskriver hva slags innhold som skal produseres. Alle bedrifter burde ha en helhetlig innholdsplan fordi den gir en overordnet strategi og en plan for hvordan innholdet dere lager skal utvikles og distribueres over tid. Så, hvordan komme i gang?

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Det er opp til hver enkelt bedrift hva innholdsplanen skal inneholde, men det kan for eksempel være hvilke temaer dere ønsker å dekke, hvilke publiseringskanaler dere skal bruke og hva slags type innhold som skal publiseres (for eksempel blogginnlegg, videoer, bilder og tekster). Dere burde også ha med hvem som er ansvarlig for å publisere innholdet, frister for levering og publiseringsdato.

Les også: God distribusjon er nøkkelen for å maksimere verdien av godt innhold

En velstrukturert innholdsplan sikrer at dere har en klar forståelse av målgruppen deres, hvilke temaer de er interessert i og hvordan dere kan kommunisere effektivt med dem. Innholdsplanen er også en viktig del av bedriftens overordnede markedsføringsplan. Ved å planlegge og organisere innholdet deres på denne måten, kan også alle i bedriften være sikre på at dere oppnår deres overordnede markedsføringsmål.  

Les også: Markedsplan vs. markedsstrategi

De viktigste grunnene til å ha en helhetlig innholdsplan:

 

1. Bedre organisering og koordinering: En helhetlig innholdsplan hjelper å organisere og koordinere arbeidet med innholdet på tvers av ulike plattformer, teammedlemmer og avdelinger. Dette sikrer at alt innholdet jobber mot de samme målene og er optimalisert for publikum.

2. Bedre kvalitet på innholdet: Med en helhetlig plan kan dere planlegge og utvikle innholdet grundigere og dermed forbedre kvaliteten. Dere vil også få mer tid på å utvikle mer komplekse og engasjerende historier som vil bidra til å engasjere og bygge en lojal følgerskare.

3. Bedre merkevarebygging: En helhetlig innholdsplan gir merkevareenhet og en klar kommunikasjonsstrategi. Dette gir en mulighet til å skape en mer sammenhengende merkevareopplevelse på tvers av alle kanaler og publikum.

Les også: Hvorfor trenger bedriften din en profilmanual?

4. Økt effektivitet og produktivitet: Med en plan for innholdet, kan dere lettere automatisere visse aspekter av produksjonen, som for eksempel distribusjon og planlegging av innlegg. Dette kan frigjøre tid og ressurser som kan brukes på mer kritiske oppgaver.

Les også: Derfor burde automatisering være viktig for din bedrift

 

5. Bedre resultater: Til slutt vil en helhetlig innholdsplan bidra til å øke publikumsengasjementet, styrke merkevareoppfatningen og generere flere leads og salg. Dette vil hjelpe bedriften med å oppnå sine mål og vokse.

Husk at det er viktig å lage innhold som er av høy kvalitet og relevant for målgruppen din. Med god planlegging kan dere sikre at innholdet treffer målet og gir ønsket effekt.

 

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

 

Siri Hofstad Ruud's photo

Av: Siri Hofstad Ruud

Siri er innholdsrådgiver i Markedspartner. Hun opptatt av å skape innhold folk vil se mer av. Både i bloggform, på sosiale medier og i tradisjonelle medier. Siri har en bachelor i PR og samfunnspåvirkning fra Høyskolen Kristiania og kom til oss fra jobben som kommunikasjonsrådgiver for Venstre.