Hvordan personliggjøre automatiske e-postutsendelser i HubSpot-667195-edited.jpg
Tid: lesetid 30-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Personalization tokens lar deg personliggjøre e-postene du sender til leads og nyhetsabonnenter. Oppsettet er enkelt og kan automatiseres. Det er derfor en effektiv metode for å få eksisterende og potensielle kunder til å engasjere seg i innholdet ditt. Her viser jeg deg hvordan. 

Tekniske forberedelser

En personalization token krever at du har tilgang til et marketing automation-verktøy. I dette eksempelet tar jeg for meg hvordan det fungerer i HubSpot. Det finnes også andre verktøy:

  • WordPress
  • MailChimp

Slik går du frem

For best mulig utnyttelse av personalization tokens er det viktig med så detaljert og presis informasjon på kontaktene i databasen din som mulig. Med bakgrunn i de registrerte opplysninger om kontaktene kan du:

  • Legge til token for hvert felt du har på kontakten (fornavn, selskapsnavn, mobilnummer). Eksempel: «Hei Fornavn» i e-postens emnefelt.
  • Legge til standardfelt (engelsk: default) som brukes på kontaktene som ikke har registrert seg med fornavn, og/eller annen informasjon du bruker i e-postene. Eksempel: «Hei på deg» i e-postens emnefelt. 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Personliggjør e-postene: Experian rapporterer om 26% høyere åpningsrate dersom emnefeltet på e-posten din er personliggjort. Dette er definitivt «beste praksis» for e-postutsendelser. Benytt samme metode i brødteksten.
  • Tilpass etter kjøpsprosessen: Tilpass e-postene etter hvilket steg de potensielle kundene er i kjøpsprosessen. I det påfølgende bildet har jeg lagt ved et eksempel på en e-post som går ut til MarkedsPartner sine kontakter som allerede har gjort en handling (lastet ned en e-bok). På bakgrunn av denne handlingen skreddersyr vi e-poster som gjør oss mer relevante for mottakeren av e-posten.
  • Sett opp en workflow: Setter du opp en workflow i bakkant håndteres dette helt automatisk. 

Klikk her hvis du lese mer om andre tips til hvordan du kan få bedre resultater med din e-postmarkedsføring.

Eksempel på konkret anvendelse

 Personalization tokens 1.png

 

Denne e-posten ble åpnet av 36 % av mottakerne. Sammenlikner vi dette med Experian sin åpningsrate på 26 % fra 2014, så gir dette oss en indikasjon på at viktigheten av å tilpasse e-poster til mottakerne har blitt større med årene.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Logg inn på HubSpot. Fra Marketing Dashboard navigerer du til Content, så Email.
  2. Klikk deg inn på en eksisterende e-post eller klikk på «Create new email» øverst i høyre hjørne.
  3. For personliggjøring av emnefelt, klikk på «Edit details». Klikk så på ”Personalize” til høyre for subject line og velg ønsket token.
  4. For personliggjøring av brødtekst, klikk på (i e-posten) «Mail email body». Velg symbolet helt til høyre i menylinjen som kommer opp og velg ønsket token. 

Slik ser det ut i HubSpot:

Personalization tokens 2.png

Ønsker du en forhåndsvisning av resultatet før du sender ut e-posten kan dette gjøres via menyen til venstre inne i e-postverktøyet.

  1. Velg «Preview».
  2. Klikk på «Preview as a specific contact» og skriv inn deg selv som et eksempel. 

Kilder

http://marketingland.com/study-70-brands-personalizing-emails-missing-higher-transaction-rates-revenue
https://offers.adobe.com/en/na/marketing/landings/_46316_real_time_marketing_insights_study
http://www.simenellevset.no/kort-og-godt-email-markedsforing/
https://rewardstream.com/blog/45-examples-personalized-marketing-really-work

Relatert innhold

3 råd som gir din e-postmarkedsføring bedre resultater
7 ideer til smart e-postmarkedsføring

Last ned  En guide til Hubspot CRM