Hvordan lage en digital markedsstrategi?

Av Cecilie Henriksen 23. mars 2017

Slik lager du en digital markedsstrategi-389830-edited.jpg

Har virksomheten din en digital markedsstrategi? Hvis svaret er «nei» utnytter du ikke de mulighetene du har for å kapre nye kunder. Her gir jeg deg en femtrinns metode for å utvikle en digital strategi som hjelper deg til å vinne kampen om kundene i markedet du opererer innenfor.  

En undersøkelse utført av Smart Insights viser at kun halvparten av de bedriftene som jobber med digital markedsføring har en digital strategiÅ lage en markedsstrategi handler om å legge en plan for hvordan du skal kapre nye kunder – å vinne “krigen” i markedet du opererer innenfor. En digital markedsstrategi handler om det samme. Forskjellen er at du kan bruke digitale verktøy til å hjelpe deg.

Mer konkret er en strategi en plan av handlinger med hensikt om å nå et spesifikt mål, for eksempel å generere 20 % flere leads fra websiden din i år sammenlignet med i fjor.

Mange store bedrifter styrer markedstiltakene etter omstendighetene. Styrer du kun etter markedet, har du ingen plan for hvilken retning du skal gå. Det er som å skyte med en løs kanon; du har ingen anelse om hva eller hvor du treffer. Nøkkelen er å benytte digitale verktøy for å skape fleksible digitale strategier som tåler endring.

Veiviseren for å utvikle en digital markedsstrategi

Min kollega Stig Hammer har skrevet en veiviser for å utvikle en digital salgs- og markedsstrategi i 2017. Denne forutsetter at du investerer i et integrert og automatisert system. Det gjør deg i stand til å samordne og tilpasse markedsførings- og salgsprosessene dine. Når det er gjort, kan du følge disse fem trinnene:

Trinn 1: Forstå kundens kjøpsprosess

Det begynner å bli allment kjent at de fleste kjøpsprosesser starter på Google. Ofte vet ikke kunden selv hva de leter etter. Dersom jeg er på jakt etter nye joggesko, søker jeg mest sannsynlig etter, nettopp, joggesko. Ikke Nike Air Max. Ikke ditt produkt. Gjør jeg det har jeg i så fall kommet mye lenger i prosessen. Gjør grundig research før du produserer innhold, slik at søkeord og innhold er tilpasset kjøpsprosessen til målgruppen din.


Trinn 2: Hjelp kundene gjennom kjøpsprosessen med relevant innhold

Når du har kartlagt kundens kjøpsprosess gjenstår det å lede dem mot det produktet eller den tjenesten som passer for dem. Det gjør du ved å skreddersy innhold som passer til hver av fasene i kjøpsprosessen: erkjennelsesfasen, evalueringsfasen og beslutningsfasen. For å tilpasse språket til de ulike kundegruppene kan du dele de inn i ulike grupper, såkalte personas – fiktive representasjoner av målgruppene dine.

» Les også: Slik styrer du kundenes kjøpsprosess

Trinn 3: Ha din egen digitale kommunikasjonskanal

Ikke bruk websiden din som hovedkanal for kommunikasjonen din. Hvorfor? Fordi du da starter i feil ende av kjøpsprosessen. En potensiell kunde ønsker ikke å bli eksponert for produktene eller selskapet ditt før mot slutten av kjøpsprosessen. Tenk heller motsatt og sett deg selv i kundenes sko. Hvor starter kjøpsprosessen? Gjerne i søk eller betalte medier. Da må du starte med å promotere innholdet der, og jobbe deg suksessivt bakover i kjøpstrakten, helt tilbake til hjemmesiden din.

Trinn 4: Lag en konverteringsstrategi

Ønsker du full uttelling for det arbeidet du legger ned i innholdsproduksjonen din, bør du forsøke å konvertere besøkende til kunder. Dette gjør du ved å få den besøkende til å legge igjen e-postadressen sin, i bytte mot ditt høykvalitets innhold. Da har den besøkende konvertert til et lead. Videre gjelder det å bygge en strategi for hvordan du skal bearbeidet leadet til å bli en kunde. Dette kan variere fra gang til gang, basert på hvilke handlinger kunden foretar seg.

» Les også: Inbound marketing: Hvordan bli funnet av dem som ikke leter?

Trinn 5: Sanntidsdata

Er du en butikkselger ser du enkelt når en kunde viser en tydelig kjøpeklar atferd. De står kanskje lenge og ser på en spesifikk vare, eller spør deg direkte om pris. Lignende atferd er det fullt mulig å fange opp i den digitale verden også. Det handler om å skaffe seg anvendbare data om dine kunders kjøpsatferd i sanntid. For eksempel burde du kanskje ringe en kunde som har besøkt pris-siden din for tredje gang på en uke?


Konklusjon

Selv om vi har fått nye digitale kanaler og hjelpemidler må du ikke glemme strategien. Strategi handler vel så mye om å prioritere – hvis alt er like viktig, er ingenting viktig.

Skal du ta med deg én ting fra dette innlegget, så er det å ta valg basert på innsikten om målgruppens digitale kjøpsprosess. Hvis målgruppen din starter kjøpsprosessen sin på Facebook, starter du der. Det handler om hvordan du skal lose målgruppen din gjennom kjøpsprosessen, ved hjelp av en unik kombinasjon av kanaler og hjelpemidler.

Last ned gratis veiviser:  Slik etablerer du en digital salgs- og markedsstrategi i 2017

Temaer: digital markedsføring, strategi, digital markedsstrategi


Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobber som Inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner og har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania. Hun sikrer at våre kunder når sine strategiske mål gjennom deres inbound marketing-satsning.

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

New Call-to-action

Temaer

Se alle