Webdev er Googles nye verktøy for måling og forbedring av nettsteder

Av Christian Nordhelle 27. november 2018 | 2 minutter lesetid

Web.dev er Googles nye verktøy for måling og forbedring av nettsteder-079796-edited

Google har denne måneden lansert det nye verktøyet Webdev, som måler flere viktige parameter ved ditt nettsted. I tillegg til å peke på hva som må optimaliseres får du også til detaljerte forklaringer på hvordan det kan gjøres.

Verktøyet er en kombinasjon av Google Lighthouse og et learning center som er organisert rundt grunnprinsipper for et optimalt nettsted. Verktøyet er foreløpig tilgjengelig som en beta-versjon og er tilgjengelig på web.dev.

Hvem er verktøyet for?

Google skriver at verktøyet passer for deg som vil lære hvordan du bygger et bedre nettsted. Det kreves grunnleggende forståelse av HTML, CSS og JavaScript for å kunne dra nytte av verktøyet.

Jeg mener at verktøyet er nyttig for alle som jobber med eller på et nettsted som ønsker å forbedre dette. Resultatene fra verktøyet kan eksporteres ut i html-format og kan sendes til en utvikler om man ikke har kompetansen til å gjøre forbedringene selv.  

Fire optimaliseringsfelt

Verktøyet skiller på fire optimaliseringsfelt

  • Performance
  • Accessibility
  • Best Practices
  • SEO

Performance går ut på å øke nettstedets ytelse slik at det fungerer så raskt som mulig. Et eksempel på elementer som ofte bør optimaliseres er størrelsen på bilder og lokal hosting av video. Dette har ofte stor påvirkning for lastetiden på nettstedet.

Accessibilty handler om at nettstedet skal være universelt utformet. Altså at alle mennesker uansett eventuelle nedsatte funksjonsevner skal kunne forstå innholdet på nettstedet. Det handler også om at siden skal være tilgjengelig for søkemotorer, slik at den blir tolket riktig. Men dette er igjen basert på at Google ønsker å gjøre innholdet tilgjengelig for mennesker.

Best Practices er generelle råd som enten går på tvers av eller ikke passer inn i de andre feltene. Et eksempel på dette er bruk av HTTPS for at nettstedet skal være sikkert å bruke.

SEO-feltet i verktøyet går på å optimalisere meta-tagger og andre overordnede tiltak for bedre SEO.

Erfaringer
Verktøyet viser tydelig hva som er feil og hvordan det skal kunne fikses, så jeg tror at dette kommer til å bli bra når fullversjonen lanseres.

Etter å ha brukt verktøyet på flere ulike nettsteder merker jeg fort at dette er en beta-versjon. Det er flere tiltak som mangler beskrivelse på utførelse, og jeg savner også flere forslag til forbedringer som jeg kunne avdekke selv.

Det finnes mange verktøy som kan validere nettstedet ditt og fortelle deg hva som er feil, men få av dem gir konkrete råd om hvordan man fikser det og tar for seg alle fire optimaliseringsfeltene som web.dev gjør. Det er også en fordel at det er Google som eier verktøyet, da dette er den viktigste søkemotoren for ditt nettsted.

Har du prøvd tjenesten, og i så fall, hva er dine erfaringer?  

Last ned gratis:  Markedsførerens guide til bedre SEO

Temaer: SEO


Christian Nordhelle's photo

Av: Christian Nordhelle

Christian er sertifisert fagspesialist innenfor SEO og betalt digital annonsering i MarkedsPartner. Han har flere års erfaring med søkemotoroptimalisering, programmatiske annonsekjøp og Facebook- og Instagram-annonsering for store norske og internasjonale merkevarer.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Last ned gratis: Guide til bedre SEO

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle