Slik skaper du engasjement ved å opprette grupper på LinkedIn

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

De fleste av oss har innsett at kjøpsreisen har endret seg drastisk de siste årene. Kjøpsreisen begynner på nett. Vi søker etter informasjon og anbefalinger, leser produktanmeldelser og sammenligner leverandører før vi tar en avgjørelse. Vår jobb som markedsførere er derfor å være synlige, relevante, nyttige og hjelpsomme langs hele kjøpsreisen. En måte vi kan skape engasjement på er å opprette nettsamfunn for å dele faglig innhold av verdi. Her viser jeg deg hvordan ved å opprette en gruppe på LinkedIn.

Tekniske forberedelser

 Du må ha en bruker på LinkedIn.

Slik går du frem

Opprett et nettsamfunn på LinkedIn for å samle mennesker med en felles interesse for et tema/område. Her får medlemmene muligheten til å søke etter og dele informasjon som er relatert til temaet, nettverksbygging og samhandling. Videre får også du muligheten til å skape tillit og etablere deg selv som en bransjeekspert og eventuelt en tankeleder innenfor temaet.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  1. Tenk godt gjennom hvorfor du oppretter gruppen og hva hensikten med den skal være. Ikke opprett en gruppe på LinkedIn bare for å ha gjort det. Husk, den skal heller ikke være sentrert og selgende for virksomheten din!
  2. Opprett en gruppe innenfor et spesifikt tema eller spesielt fagområde (for eksempel inbound marketing) for å sikre at du når riktig målgruppe.
  3. Undersøk hvilke grupper som allerede eksisterer og differensier deg fra de for å skille deg ut.
  4. Inkluder relevante nøkkelord i tittelen på gruppen slik at målgruppen din finner gruppen når de søker.
  5. Vær tydelig i gruppebeskrivelsen om hva gruppen handler om, hvem den passer for og hvilken verdi de får ved å bli medlem.
  6. Opprett en åpen gruppe, men sett opp forhåndsgodkjenning for nye medlemmer. Dette skaper en form for eksklusivitet, og gjør gruppen mer attraktiv. Videre får du muligheten til å sikre at medlemmene er innenfor målgruppen og du unngår mye spam. En åpen gruppe vil også bli indeksert av Google.
  7. Sett opp automatiske meldinger til de som har søkt om å bli medlem. Lag også en velkomstmelding til de som har fått godkjent medlemskap. I velkomstmeldingen forteller du hva de kan forvente som medlem. Dette skaper en hyggelig og imøtekommende atmosfære. LinkedIn viser deg hvordan her.
  8. Sett opp et tydelig gruppereglement på forhånd. Det er vanskelig å endre på reglene etter at medlemmene har lagt seg til vaner for hvordan de benytter gruppen.
  9. Kontroller og følg med på aktiviteten i gruppen. Dette for å sikre at alle følger reglene, at ingen spammer eller legger inn innhold som ikke er relevant. Gjør dette regelmessig.
  10. Tilby hjelpende og kunnskapsbyggende innhold som er av verdi for målgruppen din. Tilpass innholdet til stadiet i kjøpsreisen. Hold gruppen vedlike og medlemmene engasjert ved å publisere regelmessig.
  11. Husk å opprette tracking URL-er når du linker til eget innhold for å se hva som skapte mest engasjement.
  12. Markedsfør gruppen din. Del den med andre relevante kontakter, grupper, sosiale medier, kunder og så videre. Du må sikre at du kun inviterer de som får verdi av gruppen og finner den relevant. Her viser LinkedIn deg hvordan du sender invitasjoner til LinkedIn-kontaktene dine. Du kan også vurdere å bruke LinkedIn Ads for å promotere gruppen. Fredrik viser deg hvordan i vekstoppskriften Hvordan øke trafikken til innholdet ditt med LinkedIn-annonsering. Du bør også oppfordre medlemmene til å dele gruppen med andre relevante kontakter.
  13. Inviter tankeledere til å bli en del av gruppen. Deres engasjement og allerede oppbygde tillit vil også bidra til å skape kredibilitet og tillit til gruppen din.
  14. Fremstill deg selv som leder av gruppen og vis deg selv som en tankeleder. Engasjer, utfordre, still spørsmål, be om tilbakemeldinger, tilby unik innsikt og delta i så mange diskusjoner du kan. Lik, del og bidra.
  15. Send ukentlige kunngjøringer til gruppemedlemmene som har godtatt å motta slike (LinkedIn setter dette som standard for nye medlemmer). LinkedIn viser deg hvordan her. Disse meldingene bør la medlemmene få se siste aktivitet, hvilket innhold som har blitt delt flest ganger og vise til populære diskusjoner som har vært. Da har du muligheten for å forberede dem på hva som kommer neste uke for å skape et insentiv om å sjekke dette ut.

Eksempel på konkret anvendelse

eMarketing Association har opprettet en egen gruppe på LinkedIn: eMarketing Association Network. Gruppen har flere enn 700 000 medlemmer og er for alle som er interessert i markedsføring. Temaet i gruppen handler om mobil- og webmarkedsføring, sosiale medier, søk og e-post.

Detaljert fremgangsmåte

Du kan se hvordan du oppretter en gruppe på LinkedIn her: Opprette en gruppe på LinkedIn.

Kilder

Socious: Why is Building Community Online Essential to Inbound Marketing
Social Media Examiner: How to Build a Thriving LinkedIn Group
Neil Patel: 5 Tried and Tested Lessons on Growing a LinkedIn Group

Relatert innhold

Inboundbloggen: Kjøpsprosessen anno 2016: Bli funnet, elsket og valgt av kundene
Inboundbloggen: Du har sannsynligvis ikke brukt sosiale medier på denne måten tidligere

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok 10 vekstoppskrifter til din markedsføring