Blogging er en tidkrevende og kontinuerlig prosess. Hadde det ikke vært flott om du kunne øke trafikken til nettsidene dine med blogginnleggene som ble skrevet for flere år siden? I denne oppskriften viser jeg deg hvordan du gjør det.
Tekniske forberedelser
Ingen.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Identifiser dine beste blogginnlegg: La tallene i analyseprogrammet ditt tale for seg selv. Fokuser på innlegg som inneholder følgende:
- Inngående linker: De største søkemotorene bruker ofte inngående lenker som parameter for autoritet.
- Trafikk: Sorter tallene etter forrige fulle måned og se hvilke gamle innlegg som fortsatt genererer en del trafikk.
- Delinger i sosiale medier: Søkemotorer benytter også sosiale delinger for å vurdere kvalitet og relevans for innlegget ditt. Velg et innlegg med mange delinger i sosiale medier. Gode gratisverktøy for analyse er Linktally og HowManyShares.
- Søkeord: Benytt muligheten til å oppdatere strategien for søkeord. Er det noen søkeord du kunne rangert høyere med? Benytt Google Analytics og Google Console til dette.
- Vurder innholdsrelevans og populære temaer: Noen ganger kan det være hensiktsmessig å løsrive seg fra ovenfor nevnte måltall og heller republisere innlegg i tråd med bedriftens innholdsstrategi og mål. Dersom du har skrevet et innlegg med tematikk som er viktig for kundene dine, men som inneholder utdatert informasjon, er kanskje tiden inne for å republisere det.
Eksempel på konkret anvendelse
Min kollega Espen Nordal utførte en republiseringsprosess for en kunde hvor det viste seg at republisering av blogginnlegg førte til en solid boost i organisk trafikk. Google-trafikken til kundens nettside økte med hele 313,72 prosent!
Detaljert fremgangsmåte
- Bruk samme innlegg og URL: Dersom du kopierer det gamle innholdet inn i et nytt innlegg (med ny URL) vil dette bli ansett som duplikatinnhold. Dette misliker søkemotorene. Gjør derfor endringene i det eksisterende blogginnleggene i stedet for å opprette et nytt.
- Behold søkeord(ene) hvis du endrer tittelen: Forsøk å unngå drastiske endringer fra originalen dersom du er nødt til å endre tittelen. Selv om tittelen er mindre viktig, og URL-en er viktigst, er det likevel viktig å beholde søkeordene (så sant de er gode).
- Legg til et forfatternotat: Vær åpen med leseren om at innlegget er av eldre dato og at det har blitt oppdatert. Legg gjerne til et notat i bunnen av innlegget som forteller det, for eksempel: Først publisert 3. mars 2015. Oppdatert 27. juli 2021.
- Oppdater innholdet: Slett det som ikke lenger er relevant og lag nye overskrifter for avsnitt som må legges til eller endres. Dette gjelder også for gamle lenker/artikler du henviser til. Bruk gjerne denne sjekklisten:
- Slett innhold som ikke lenger er relevant
- Oppdater det som er utdatert
- Erstatt utdaterte tall og statistikk med nye kilder
- Oppdater skjermbilder hvis ting har forandret seg (spesielt viktig for steg-for-steg guider og lignende)
- Legg til nyere beste praksis dersom det foreligger
- Sjekk og erstatt interne linker (dersom det finnes bedre ressurser eller innholdstilbud du kan linke til)
- Oppdater innleggets Call-to-Action (CTA). Vurder om innholdstilbudet fortsatt er det beste alternativet for blogginnlegget. Er den kreative delen av CTA-en utdatert?
- Optimaliser innleggets metabeskrivelse: Selv om metabeskrivelsen ikke påvirker rangeringen i søkemotorene, kan den bidra til å øke klikkraten din. Sørg for at den gjenspeiler innholdet og er interessant nok for en søker å klikke på.
- Republiser innlegget: Hvordan du republiserer innholdet, avhenger av plattformen du bruker. Dersom du bruker HubSpot er dette en god fremgangsmåte:
- Erstatt gammelt innhold med nytt innhold: Dette vil være likt uavhengig av plattform
- Ikke oppdater tidspunkt/dato før du publiserer det «nye» innholdet: Daterer du innholdet frem i tid, før du trykker oppdater i HubSpot, vil dette resultere i en 404-error for de som kommer over innlegget i en søkemotor. Det kan gjøre at du faller på rangeringen i Google. Velg derfor å avpublisere artikkelen så nærme ny publiseringsdato som mulig. Gjerne dagen før, og publiser på ny.
- Send en manuell e-post til de ferskeste e-postabonnentene dine: Når du kun oppdaterer et innlegg, vil ikke dette trigge en e-post, slik det gjør når du publiserer noe for første gang. Bruker du den samme malen du benytter ved automatiske utsendelser, vil ikke abonnentene legge merke til forskjellen.
- Analyser resultatene før og etter: Sammenlign resultatene for å finne ut om endringene har gitt ønsket effekt. Dette vil også gi deg en pekepinn på om det er verdt å republisere andre innlegg. Det kan være nyttig å følge med på:
- Antall kommentarer
- Antall inngående lenker
- Antall delinger i sosiale medier
- Visninger på innlegget
- Nye kontakter eller leads
- Søkeordsrangeringen
Kilder
HubSpot: Guide to updating repubublishing blogging content
Digitalleder: Kundecase: Slik økte vi Google-trafikken til kundens nettside med 313,72 prosent
Relatert innhold
Inboundbloggen: Marketing equity - et resultat av vellykket digital markedsføring
Inboundbloggen: Optimalisering av fortiden: Taktikken ingen snakker om
Digitalleder: Innholdet som styrker bedriftens kundereiser
Webinar: Blogg som om du mener business
Først publisert: 25. mai 2018, av Cecilie Henriksen. Oppdatert: 23. juli 2021, av Siri Enoksen.