Øk trafikken til nettsiden ved å velge riktig søkeord i HubSpot

 

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Ikke undervurder verdien av en grundig søkeordsanalyse. Velger du riktige søkeord vil du rangere høyere i søkemotorenes resultatsider (SERPs) og dermed generere mer organisk trafikk. I denne oppskriften lærer jeg deg hvordan du velger riktige søkeord i HubSpot. 

Tekniske forberedelser

Du må være innlogget i din HubSpot-konto. Oppskriften passer for både Basic, Professional og Enterprise. 

Jeg tar utgangspunkt i at du allerede har identifisert temaer spesifikt for den nisjen bedriften din opererer i. Dette betyr at du ikke begynner identifiseringen av riktige søkeord for du har bestemt deg for overordnede temaer. Er du usikker på hva dette innebærer, anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen om temaer fremfor søkeord

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Bruk språket til dine potensielle kunder: Når du skal identifisere søkeord og søkefraser du ønsker å rangere høyt på, må du tenke hvordan dine potensielle kunder (personas) ville ordlagt seg.

Finn søkeord du har mulighet til å rangere bedre på: Du bør identifisere søkeord du rangerer på 11. plass eller lenger bak i en søkemotor på. Forbedrer du innholdet rundt disse søkeordene kan du havne på 10. plass (førstesiden) i søkemotorene.

Bruk søkeord på naturlig måte i innholdet du publiserer: Ikke overdriv bruk av søkeord når du publiserer innhold. Dersom søkemotorene oppfatter at du har skrevet inn søkeordet mange ganger for å rangere høyere i resultatlisten, vil de straffe deg med dårligere plassering. Ved å bruke søkeordene naturlig i teksten kan du øke relevansen av nettsiden din for søkeordet eller søkefrasen.

Fra HubSpot Marketing velger du Reports fra hovedmenyen og deretter Keywords. Du står nå på hovedsiden for søkeord.

keywords-filter.png

Her kan du se alle søkeordene du har lagt til, og hvordan du rangerer for de enkelte søkeordene i søkemotorer som for eksempel Google og Bing. I denne oppskriften fokuserer jeg på Ranking Opportunities. Dette filteret viser deg rangeringen for hvert søkeord. Google sin førsteside viser 10 resultater. Havner du derfor på 11. plass eller lenger bak (opptil 70. plass) vil det vises i filteret.

ranking opportunities hubspot keywords.png

Monthly Searches: Tallet eller teksten i denne kolonnen er et estimat for lokale, månedlige søk på de enkelte søkeordene du har lagt inn. Er dette estimatet under 10 søk, vil det kun stå Low som illustrerer et lavt søkevolum på dette søkeordet.

Rank: Refererer til din nettsides rangering for det angitte søkeordet i søkemotorer. Står det for eksempel 3 her, vil du vises som nummer 3 på førstesiden når noen søker på det valgte søkeordet. Vær oppmerksom på at dette kan variere med lokasjonen for søket.

Difficulty: Dette tallet eller teksten henviser til en score mellom 0 og 100, hvor 0 er enkel og 100 er vanskelig. Scoren representerer hvor vanskelig det vil være for deg å havne på førstesiden (resultat 1-10) i en søkemotors resultater. En høy difficulty score innebærer at det er stor konkurranse om å rangere høyt på akkurat dette søkeordet.

Eksempel på konkret anvendelse

Under ser du et eksempel fra VB-bloggen og hvordan valg av riktig søkeord vises i Google, altså ikke inne i selve HubSpot-verktøyet. VB (Varme & Bad) blogger jevnlig om problemstillinger om VVS for både privatpersoner og profesjonelle i rørleggerbransjen. I blogginnlegget har de skrevet om oppussing av bad og bytte av sluk. Både pusse opp badet og bytte sluk er søkeord dette innlegget er optimalisert for. De røde pilene på bildeeksempelet viser at VB har inkludert søkeordene i URL-en, tittelen, løpende i teksten og i underoverskriftene.

VB eksempel keywords bytte sluk paa badet.png

Når man søker på «bytte sluk på badet» uten å inkludere «pusse opp», havner dette blogginnlegget på 5. plass i Google’s resultatliste. Som du ser er begge søkeordene inkludert i beskrivelsen av innlegget, også kalt metateksten.

VB eksempel keywords bytte sluk google resultat.png

Detaljert fremgangsmåte

  1. Gå til Ranking Opportunities.
    Hubspot keywords eksempel ranking opportunities.png

  2. Sorter deretter for Rank. Vist ved Sorted by. 
  3. Finn søkeord som rangerer på 11. eller dårligere. Se deretter på de samme søkeordene i Difficulty- Plukk ut de søkeordene som også scorer lavt her. Du vil da ha en god sjanse for å forbedre deg på disse søkeordene.
  4. Bruk de utvalgte søkeordene i innholdet ditt på nett. Sørg for å inkludere de i: sidetitler, overskrifter, underoverskrifter, tekst, bildetekst, alt-tekst, CTA, URL og metatekst. På denne måten optimaliserer du nettsidene dine for søkemotorene med det aktuelle søkeordet. Fokuser gjerne på ett søkeord per nettside/blogginnlegg.
  5. Følg også HubSpot sine anbefalinger for SEO. Slike anbefalinger finner du under Reports > Page Performance. Sider med en gul varseltrekant har forslag til hvor du kan forbedre deg. HubSpot gir deg også anbefalinger når du skriver blogginnlegg. Dette finner du ved å gå til Optimize-fanen i menyen til venstre når du redigerer et blogginnlegg.

Kilder

Varme og Bad: Må jeg bytte sluk når jeg skal pusse opp badet
HubSpot: Keyword user guide: How to decide which keywords to focus on
Backlinko: Keyword Research

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Øk trafikken inn til nettsiden din gjennom gjesteblogging
Vekstoppskrifter: Slik øker du trafikken til firmabloggen din ved hjelp av Google AMP

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Hanne Sofie Hammer's photo

Av: Hanne Sofie Hammer

Hanne Sofie har en Master i økonomisk markedsføring fra Copenhagen Business School og en Bachelor i økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI. Hun jobbet tidligere som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner, og i dag arbeider hun som eCommerce Manager i Viking Outdoor Footwear.