I denne oppskriften fokuserer jeg på Instagram og konkurranseformen: kommenter på bildet for å vinne. Instagramkonkurranser er en enkel måte å øke både synligheten av merkevaren din og engasjementet blant følgerne dine.
Tekniske forberedelser
Du må være innlogget på Instagram-kontoen til bedriften din.
Slik går du frem
En «kommenter og vinn»-konkurranse går ut på å be brukerne kommentere på et bilde du har lastet opp på Instagramprofilen til merkevaren din for å vinne en premie. Ønsker du å lese mer om konkurranser på Instagram anbefaler jeg å lese denne oppskriften.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
Sett deg mål: For å vite om konkurransen din er en suksess, må du sette deg mål for nøkkeltall som du følger med på underveis. I denne oppskriften ønsker vi å øke engasjementet. Sett deg mål for
- antall følgere.
- antall kommentarer på innlegget ditt.
- trafikk til nettsiden din.
Bestem deg for hvor ofte du skal følge med på disse nøkkeltallene.
Lag konkurranseregler for deltakerne:
- Hva går konkurransen ut på? I «kommenter og vinn»-konkurranser kan du for eksempel be Instagram-brukere svare på et spørsmål, tagge en (eller flere) venn(er) eller stemme på ulike alternativer.
- Inkluder fristen for å delta i konkurransen med dato og tidspunkt.
- Skriv når og hvor vinneren presenteres.
Følg Instagrams regler: Bedriften din må følge reklame-reglene til Instagram for å holde en konkurranse.
Tilby relevante premier: En konkurranse behøver en premie. Husk at du ønsker å tiltrekke deg de riktige følgerne for merkevaren din og ikke hvilke som helst. En relevant premie for merkevaren din støtter dette. Du vil kanskje tiltrekke mye oppmerksomhet ved å gi bort en iPad eller en iPhone, men dette er ikke nødvendigvis deltakere som ønsker å bruke produktene og tjenestene dine. Eksempler på relevante premier:
- Norrøna gir bort turklær.
- Turistforeningen i samarbeid med Møllerens gir bort et års forbruk av turmat.
- Kiwi Minipris gir bort gavekort på Kiwi.
En utfordring med «kommenter og vinn»-konkurranser er den lave terskelen for deltakelse. I motsetning til bildeutfordring-konkurranser, «koster» det ikke brukere så mye å legge igjen en kommentar for å delta. Du kan potensielt tiltrekke deg mange premiejegere som ikke er opptatt av, eller har noen relasjon til merkevaren din. De ønsker kun å vinne gratis premier.
Bruk hashtags: Du bør inkludere hashtags for å sette søkelys på konkurransen din. Lag en hashtag som er konkurransespesifikk, og bruk øvrige hashtags som signaliserer at du holder en konkurranse.
Eksempler på konkurransespesifikke hashtags:
- #welcometonature (Norrøna).
- #godturmat (Den norske turistforeningen x Møllerens).
- #sjekkhertina (Kiwi Minipris).
Eksempler på øvrige hashtags:
- #(merkevaren din).
- #(navn på premien din). Er premien din for eksempel et gavekort, kan du hashtagge #gavekort.
- #(arrangement). Holdes konkurransen i forbindelse med et arrangement, som for eksempel en festival, kan du hashtagge festivalnavnet.
Promoter i andre kanaler: Markedsfør og spre ordet om Instagram-konkurransen din via andre sosiale kanaler. Publiser et innlegg på Facebook (eksempel fra DNT x Møllerens her), tweet om det på Twitter og skriv om det på nettsiden eller bloggen din. Du bør også oppfordre deltakerne dine til å dele konkurransen med venner.
Publiser innlegget til riktig tid: Post innlegget om konkurransen tidlig på dagen, omkring lunsjtider eller på kveldstid. Unngå tidspunkt mellom klokken 15 og 17. Mange er travle i dette tidsrommet.
Eksempel på konkret anvendelse
I bildeeksempelet under har drikkeprodusenten Vitamin Well Norge i samarbeid med den Oslobaserte festivalen, Piknik i Parken, holdt en «kommenter og vinn»-konkurranse på Instagram. For å delta må man tagge en venn og kommentere hvilken dag man vil dra på festivalen. I tillegg må man følge både Piknik i Parken og Vitamin Well Norge på Instagram. De skriver når vinnerne trekkes, beskriver konkurranseregler, tilbyr en relevant premie og har både konkurransespesifikke og øvrige hashtagger.
Tidligere Skandiabanken (nå Sbanken) lagde også en «kommenter og vinn»-konkurranse. Man deltok i konkurransen ved å svare på spørsmålet de stilte. Skandiabanken fortalte om når vinnerne av konkurransen skulle trekkes, men nevnte ikke hva premien var. De inkluderte relativt generelle hashtagger, og kunne med fordel kommet opp med en mer spennende og relevant hashtag for konkurransen enn #sommerkonkurranse.
Detaljert fremgangsmåte
- Først må du bestemme hva konkurransen skal handle om og hvordan dette relaterer seg til merkevaren din.
- Sett deg mål for spesifikke nøkkeltall i forbindelse med konkurransen.
- Velg en tidshorisont med start- og sluttdato for konkurransen.
- Bestem hvilken premie du skal tilby deltakerne.
- Lag en hashtag spesifikt til konkurransen. Søk den opp på Instagram for å sjekke at den ikke brukes av andre.
- Velg et bilde du skal fronte konkurransen med.
- Lag en ny post på Instagram hvor du inkluderer:
- Det valgte bildet for konkurransen.
- Tekst som inneholder konkurranseregler, premie, hashtagger, sluttidspunkt og en bekreftelse på at Instagram ikke er tilknyttet konkurransen. Gjør gjerne dette i punktformat slik at det er lett å lese og forstå.
- Publiser på valgt tidspunkt.
- Promoter konkurransen på Facebook- og Twitter-profilene til bedriften din.
- Følg opp målene du har satt deg og evaluer konkurransen.
- Trekk og offentliggjør vinneren av konkurransen i et nytt innlegg på Instagram. Understrek at konkurransen nå er avsluttet. Bruk gjerne det samme bildet som i det første innlegget.
- Kontakt vinneren og overlever premien.
- Du har nå holdt en «kommenter og vinn»-konkurranse for å oppnå økt engasjement på Instagram!
Kilder
Shortstack: 4 Things You Must Do Before Hosting an Instagram Contest
Hootsuite: Instagram Contest
Relatert innhold
Inboundbloggen: Snapchat eller Instagram Stories som del av en inbound-strategi
Vekstoppskrifter: Økt engasjement med bildekonkurranser på Instagram
Først publisert: 21. november 2017. Oppdatert: 2. november 2018.