Øk antall e-postabonnenter med pop-up tilbud

 

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

I denne oppskriften viser jeg deg hvordan du kan få flere abonnenter til nyhetsbrevet ditt ved hjelp av pop-ups. Pop-ups kan virke irriterende for mange, men sannheten er at de virker. Denne oppskriften passer best for nettbutikker som sender ut aktuelle tilbud og nyheter på e-post til kontaktene sine, men kan helt fint brukes av andre også.

Tekniske forberedelser

Du må logge inn i publiseringsverktøyet for nettbutikken din. Publiseringsverktøyet må også være koblet til et automatiseringsverktøy. Det er ikke nødvendig med et eget verktøy hvis automatisering allerede finnes som add-on i nettbutikkløsningen din.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Tilby en av følgende:

  1. Rabatt (prosent eller i kroner): Tilby nye abonnenter en velkomstrabatt på f.eks. 10 % eller 50 kroner på første kjøp. Du kan velge om rabattkoden automatisk skal sendes i en e-post, eller vises i feltet for rabattkode i handlekurven på selve nettsiden. Jeg anbefaler sistnevnte.
  2. Fri frakt: Kostnader til frakt og levering er en av de viktigste grunnene til at en fylt handlekurv blir forlatt i nettbutikken. Du øker sannsynligheten for at personen abonnerer på nyhetsbrevet ditt ved å tilby fri frakt, samtidig som du senker terskelen for bestilling. Du kan eventuelt sette et krav til minstebeløp på ordresummen. Rabattkoden for fri frakt kan oppgis, ref. punkt 1.
  3. Trekning av premie: Hold en månedlig trekning av et produkt eller gavekort til nettbutikken din for nye e-postabonnenter.

Timing er kritisk: Sørg for at pop-upen er tidsbasert og at den ikke kommer til syne i det en bruker kommer inn på nettbutikken din. Lag et kriterie for at den besøkende må ha vært inne på den samme siden i minst 15 sekunder, eller mer enn 60 sekunder fordelt på flere sider, før en pop-up vises.

Den besøkende har sett en spesifikk side: Et annet kriterie bør være at den besøkende har sett på minst én produktside og ikke bare forsiden på nettbutikken. Dette viser et litt større engasjement fra den besøkende. Nettbutikker med en pop-up av denne typen har skaffet 1375% flere e-postabonnenter.

Vær iøynefallende: Mange synes pop-ups er forstyrrende, og lukker dem på ren automatikk. Du har kanskje 1-2 sekunder til rådighet, og må derfor ha et design og budskap som treffer godt.

Understrek verdien av nyhetsbrevet i budskapet: Utover velkomsttilbudet, må du sørge for å understreke at man som abonnent vil bli varslet om fremtidige tilbud og nyheter.

«Nei takk»-valg: Sørg for at den besøkende kan fjerne pop-upen med escape-knappen sin på tastaturet og at det finnes en klikkbar X i et av de øverste hjørnene.

Ta et nei for et nei med smart pop-up: Dersom en besøkende har trykket escape, X, eller tilsvarende må du ikke vise dem den samme pop-upen igjen.

Merk: Selv om denne typen pop-up ikke fører til et nytt kjøp i dag, har du samlet e-postadressen og kan dermed markedsføre til dem ved senere anledninger. Du får med andre ord flere sjanser enn du ville ha fått uten en pop-up.

Eksempel på konkret anvendelse

Eksempel 1. Nettbutikken Outnorth.no har en pop-up som samler abonnenter til deres nyhetsbrev. Dette er dog et eksempel som kan forbedres på flere punkter. For det første bør de sørge at språket er på norsk. Nettbutikken finnes også i svensk drakt, noe denne pop-upen avslører («förste» kjøp). Videre står det ikke eksplisitt at du melder deg på et nyhetsbrev ved å fylle ut informasjonen din. Ytterligere ber Outnorth om i overkant mye informasjon om den besøkende: både fornavn, etternavn og kjønn i tillegg til e-postadressen. Her burde man vurdert å spørre om færre ting, slik at sannsynligheten for å samle inn e-postadressen øker. Det som er bra, er at pop-upen har en tidsforsinkelse, slik at den ikke vises umiddelbart.

oek antall e-postabonnenter med pop-up tilbud_outnorth_1.png

 

oek antall e-postabonnenter med pop-up tilbud_outnorth_2.png

Eksempel 2. Her er et mer spenstig eksempel på hvordan det kan gjøres fra nettbutikken BliVakker.no. Denne sklir inn fra venstre side når du har vært på nettsiden i omtrent ti sekunder. Før du melder deg på nyhetsbrevet deres «spiller du» om å motta en rabattkode. For sikkerhetsskyld, må du skrive inn e-postadressen din før du spiller.

oek antall e-postabonnenter med pop-up tilbud_1.png

 

oek antall e-postabonnenter med pop-up tilbud_2.png

Detaljert fremgangsmåte

Legg merke til at tidsberegningen på 1 time inkluderer ikke tid til utforming og design av selve pop-upen. 

Hvordan du setter opp en pop-up med tidsforsinkelse og øvrige kriterier avhenger av din nettbutikkløsning, og de verktøyene du har koblet til løsningen (add-ons). Under har jeg foreslått noen vanlige verktøy. Bruker du ikke noen av disse verktøyene, kan du fortsatt finne inspirasjon til hvordan du best kan sette opp din pop-up i verktøyet du benytter.

Bruker du HubSpot kan du følge denne fremgangsmåten. Følg mine råd fra "Konkrete ideer for å få best mulig utbytte".

Fremgangsmåte for MailChimp pop-up.

Kilder

Shopify: Why You Should Be Using Pop Ups On Your Online Store
Optimonk: Pop Up Mistakes
Optinmonster: 40 Exit Popup Hacks That Will Grow Your Subscribers and Revenue

Relatert innhold

Inboundbloggen: Hvordan øke antall e-postabonnenter med HubSpot Lead Flows?

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no 

Hanne Sofie Hammer's photo

Av: Hanne Sofie Hammer

Hanne Sofie har en Master i økonomisk markedsføring fra Copenhagen Business School og en Bachelor i økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI. Hun jobbet tidligere som inbound marketing-konsulent i MarkedsPartner, og i dag arbeider hun som eCommerce Manager i Viking Outdoor Footwear.