facebook chatbot kommentar-172854-edited.jpg

Tid: lesetid 15-20 minutter
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

Bruk bots i Facebook Messenger til å spre et innholdstilbud raskt og enkelt. Be Facebook-brukerne kommentere «Ja, takk» på innlegget ditt og la chatboten gjøre arbeidet for deg.

Tekniske forberedelser

For denne oppskriften benytter jeg en chatbot fra Chatfuel. Les denne oppskriften hvis du ønsker mer informasjon om hvordan du setter opp en bot i Facebook Messenger.

Du trenger:

  • Tilgang til bedriftens Facebook-side
  • En bruker på Chatfuel

Slik går du frem

Kollega Maria Pettersson har skrevet denne vekstoppskriften om hvordan du kan dele innholdstilbud på LinkedIn. Dette kan også enkelt gjøres på Facebook. Fordelen med denne kanalen er at du kan spare deg selv for mye tid og svare brukeren i sanntid, mens han allerede er aktiv, ved å la en chatbot gjøre arbeidet for deg.

Still inn boten til å respondere på kommentarene i innlegget ditt. Chatboten starter en dialog med brukeren i Facebook Messenger når han legger igjen en kommentar. På denne måten deler du innholdet uten å måtte publisere det direkte i kommentarfeltet.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Be brukeren oppgi e-postadressen sin i Facebook Messenger før du gir dem linken (husk at dette må være i samsvar med GDPR). Importer e-postadressene til ditt CRM/Marketing automation system ved å bruke enten:
  • Du kan også sende brukerne til en landingsside istedenfor å sende innholdet direkte. Her får du muligheten til å skaffe mer informasjon om leadet ved å legge inn et skjema.
  • Be kollegaer, venner og familie om å kommentere på Facebook-posten. Spredning vil ha stor betydning for den organiske rekkevidden. Et høyt engasjement gir deg muligheten til å skape en viral effekt. 

Eksempel på konkret anvendelse

Thomas Moen fra United Influencers benyttet denne metoden for å distribuere sitt webinar:

Thomas Moen.jpg

 

Thomas Moen video.gif

 

Detaljert fremgangsmåte

  1. Logg inn på Chatfuel og velg Grow på menyen til venstre.
  2. Trykk på Add rule under Acquire users from comments.
  3. Sett navn på regelen, gjerne etter hvilken kommentar den skal svare på, eller hva meldingen skal inneholde.
  4. Bestem om chatbot skal besvare:
    • en bestemt post. Huk av Spesific post i feltet Track comments under. Legg deretter inn link til Facebook-innlegget du ønsker denne regelen skal gjelde for. Merk: innlegget må være publisert for at denne skal fungere.
    • spesifikke ord brukeren skriver i kommentarfeltet. Velg Comments matching a rule under Reply to post comments. Skriv inn ordene som skal aktivere chatboten.chatbot rule.jpg
  5.  I ruten Reply with skriver du meldingen du ønsker å sende og legger inn link til landingssiden eller takkesiden.
  6. Trykk på Done

Kilder

Chatfuel: Unleash your bot’s growth with Chatfuel’s Grow tab  

Relatert innhold

Vekstoppskrifter: Generer leads med chatbot fra Chatfuel i Facebook Messenger 
Vekstoppskrifter: Bruk innholdstilbud på LinkedIn til å konvertere potensielle kunder 

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok 10 vekstoppskrifter til din markedsføring