Hvordan skrive en tittel folk klikker på? Det er et spørsmål mange webredaktører, tekstforfattere og copywritere har stilt seg selv. Det er ingen enkel sak, men det er vel verdt innsatsen å utforme en tittel leserne dine vil klikke på. Faktisk viser det seg at du kan øke klikkraten din med opptil 10 prosent bare ved å endre tittelen på artikkelen din. Her får du én metode for å skrive interessevekkende titler.
Tekniske forberedelser
Ingen.
Konkrete ideer for best mulig utbytte
- Plasser de viktigste ordene først i tittelen: Når vi surfer på nettet leser vi ikke på samme måten som vi leser en bok; vi scanner innholdet. Faktisk legger vi mest merke til de tre første og de tre siste ordene i en tittel, og undersøkelser viser at det er de to første ordene som betyr mest for hvorvidt leseren klikker seg inn på innlegget eller ikke.
- Bruk tall: Titler med tall er klare vinnere i de fleste tilfellene, særlig om de inneholder oddetall. Undersøkelser viser at titler med oddetall har 20 % høyere klikkrate enn de med partall. Og skriv tallene med siffer, ikke med bokstaver. For det første viser undersøkelser at siffer lettere fanger blikket til leseren, for det andre reduserer du lengden på tittelen.
- Tenk på antall ord i tittelen: Content Marketing Institute har i en undersøkelse funnet ut at en tittel med åtte ord genererer 21 % høyere klikkrate enn gjennomsnittet. Men husk at det ikke er noen fasit her. Det antallet ord som fungerer i én sammenheng, behøver ikke nødvendigvis gjøre det i en annen.
- Del tittelen i to: Som med bøker og magasinartikler, fungerer en todelt tittel også godt for blogginnlegg og nettartikler. Faktisk fant Content Marketing Institute (jepp, samme undersøkelse) ut at en tittel med kolon eller bindestrek fungerte 9 % bedre enn de uten, fordi det signaliserer en undertittel.
- Bruk formler: Det finnes flere formler som kan hjelpe deg til å skrive bedre titler. Det er vel verdt tiden å lære seg noen av dem. Her finner du seks du kan prøve.
Eksempel på konkret anvendelse
Det finnes flust av eksempler på bloggere, webredaktører og andre som har økt både klikkrate og konverteringsrate etter å ha skrevet om eksisterende titler, og ved å følge de ovennevnte ideene for best mulig utbytte. Her er et par av dem:
- Neil Patel økte konverteringsraten sin ved å skrive om tittelen på ett av blogginnleggene sine med 40 %
- Timetrade økte konverteringsraten sin med 85 % ved å skrive om tittelen på en av landingssidene sine
Detaljert fremgangsmåte
Å skrive titler er ingen eksakt vitenskap, og det finnes ingen definitiv metode for å skrive en overbevisende tittel. Følger du denne metoden, først publisert av CoSchedule, øker du likevel sjansen for å skrive titler som øker klikkraten og drar flere lesere inn på nettstedet ditt.
1. Skriv flere forslag
Man klarer sjelden å komme på de mest originale, effektive og unike titlene på første forsøk. Vi må kickstarte hjernen og den kreative siden vår for å komme opp med de beste ideene. Derfor bør du starte med å skrive ned flere forslag:
- Skriv 10 titler: Det første steget er å begynne, og det gjør du ved å skrive minst ti titler for blogginnlegget, nettsiden eller artikkelen din. Tving deg selv til å skrive ned ti forslag, selv om du føler det første du kommer opp med er bra.
- Skriv 15 nye titler: Når du har skrevet minst ti titler, skriver du 15 nye.
- Fjern de 15 dårligste: Når man velger titler er det lettere å velge ut de du definitivt ikke skal bruke, enn å velge ut de du mener er best å bruke. Fjern de du liker minst.
- Marker de 5 beste: Etter du har fjernet 15 forslag, er sjansen stor for at du sitter igjen med noen gode titler, flere kjedelige og et par veldig gode. Velg ut de fem du liker best, og marker dem.
Jobber du i et team eller med en redaktør? Be dem, eller andre kollegaer for den saks skyld, komme med innspill og synspunkter på forslagene dine. La de se på listen din over forslag, og be dem avgjøre hvilken de mener er best. Matcher meningene deres med din?
3. Velg ut de to beste titlene og A/B-test dem
Heldigvis er det ikke bare synsing involvert i prosessen med å finne den beste tittelen. Velg ut de to titlene du mener er best, og A/B-test dem. Det er flere måter å gjøre det på, for eksempel:
- A/B-test titler i e-postutsendelser: Send ut to ulike e-poster, med to ulike titler, og se hvilken som genererer mest trafikk. En rekke e-postprogramvarer, som Campaign Monitor og MailChimp, har verktøy som kan hjelpe deg med å A/B-teste e-poster. Det er også fullt mulig å gjøre det manuelt om du heller ønsker det. I så fall kan du sjekke ut denne enkle guiden til Neil Patel.
- A/B-test titler med Twitter: Send ut flere Twitter-meldinger med de ulike titlene straks du har publisert blogginnlegget ditt eller artikkelen din, og mål hvilken som genererer flest klikk.
På et eller annet tidspunkt er du nødt til å ta et valg. Resultatene fra A/B-testen din kan hjelpe deg med å ta det valget. Undersøk hvilken tittel som genererte flest klikk, gå for den, og lær av det til neste gang. Å skrive gode titler er som alt annet en kontinuerlig prosess der du blir bedre jo mer du gjør det.
Kilder
CoSchedule: 25 Scientifically Proven Ways to Write Better Headlines For Your Blog
Neil Patel: The Step-by-Step Guide to Writing Powerful Headlines
Content Marketing Institute: 5 Tips to Improve Your Headline Click-Through Rate
ConversionXL: 5 Characteristics of High Converting Headlines
Orbit Media: How to Write a Headline That Won’t Get Ignored: 7-Point Checklist
HubSpot: How to Write Better Headlines
MarketingExperiments: Headline Optimization
Signal v. Noise: Writing Decisions: Headline test on the Highrise signup page
Relatert innhold
Inboundbloggen: Firmabloggerens guide til å finne overskrifter og titler som selger