Ulike sponsormuligheter i et webinar

Av Christoffer Urdal Pedersen 16. mars 2021 | 4 minutter lesetid

Sponsormuligheter_i_webinarer

Sponsing er en form for indirekte reklame, hvor for eksempel bedrifter yter støtte til sponser for å knytte noe allmennheten oppfatter som positivt til sitt merkenavn eller sin virksomhet. Sponsing kan innebære alt fra produkter, tjenester eller penger. De fleste av oss er vant med at sponsing skjer i analoge sammenhenger, men det kan også fungere utrolig godt i et webinar! I dette blogginnlegget har vi lagt frem alle mulige sponsormuligheter som kan fungere i ulike webinarer. Det viktigste er at tiltakene både er forlokkende for sponsor, samtidig som at det ikke går negativt utover sendingen eller relasjonen til deltakeren.

Det er viktig at dersom du samarbeider med en sponsor om innholdet i sendingen, så jobber du også med å få deltakerne til å interagere i webinaret. Det er et bra mål at sponsor opplever ditt webinar som et sted hvor deltakerne aktivt er med på å kommentere eller diskutere sponsor sine produkt og tjenester, i tillegg til at det er en god arena for profilering.

Logobruk flere steder i sendingen

Det finnes mange ulike løsninger for å plassere logoen til din sponsor i webinaret ditt. Her er noen:

  • En relativ enkel løsning er ved å plassere sponsor sin logo i ett av hjørnene i videoen, som et vannmerke (gjerne gjennomsiktig for å ikke gå ut over sendingen). Er logoen for stor kan den raskt dra bort blikket fra selve innholdet i webinaret.
  • I overganger som «wipes» (logo som glir over skjermen for å markere overgang i innhold).
  • På en «reklame-vegg» som kan plasseres som bakgrunn i innspillingen; fysisk eller digitalt (greenscreen).
  • På fysiske elementer (kopper, mikrofoner, klesplagg, osv.).

Erfaringsmessig er eksponering av logo for å uttrykke en form for samarbeid eller sponsor-forhold en av de mest attraktive løsningene, ettersom at det innebærer minst jobb for sponsoren. Men dette kan selvfølgelig kombineres med en av de mange andre løsningene som nevnt under:

Sjekkliste: Hvordan sette opp et webinar i praksis?

Videoinnslag fra sponsor

Du kan ta imot videoklipp fra sponsorer som spilles av underveis i webinaret. Dette kan være en hilsen fra sponsor til deltakere, eller en enkel presentasjon av produkter og tjenester. Gjerne en demonstrasjon (live demo) av hvordan produktene eller tjenestene fungerer i praksis. Tilby gjerne å produsere innhold for sponsorer som brukes i webinaret. 

Sponsor som tema eller undertema i webinaret

Sett av tid i kjøreplan til å prate om en sponsor. Dette trenger ikke nødvendigvis å formidles som en betalt sponsor-plassering. Prat faglig og relevant om sponsoren sine tjenester eller løsninger, slik at dette oppleves som en naturlig og givende del av webinaret. Deltaker må sitte igjen med en følelse av at sponsorens produkter eller tjenester kan være nyttige i deltakers dagligdagse liv, eller i samarbeid med temaet for webinaret. 

Sponsor-konkurranse

Kjør i gang en planlagt konkurranse hvor premien er sponset av sponsoren. Gjerne forsøk å gjøre premien så relevant som mulig for målgruppen, tema og bransje. Ha gjerne tema eller kriterier i konkurransen som er relevant til sponsoren. Dette kan for eksempel være et spørsmål som relaterer til sponsorens produkter eller tjeneste, eller et svar som man finner på sponsorens egne nettsider. Lenke kan med fordel deles i chatten. Her er det viktig å huske på at om du fører deltaker ut av webinarrommet, må det være enkelt og sømløst for deltaker å komme tilbake til webinarrommet igjen. Ellers kan du ende opp med å miste deltaker på veien.  

Les også: Hvordan engasjere dine deltakere i et webinar?

Sponsor-spot i speaker-listen

Sett opp til dialog med en sponsor i kjøreplanen, hvor dere prater sammen om sponsorens ønskede tema relatert til sendingens tematikk. Her er det naturlig at sponsoren formidler sine løsninger, tjenester eller produkter som relevant til tema. Sett sammen et panel av deltakere som kan inneholde sponsorplasser, hvor man setter opp et overordnet tema og sponsorene kan svare hvordan dette lar seg løse med deres produkter eller tjenester.

Hvordan øke antall registreringer til webinarer

Sponsor breakout-rooms

Ved lengre arrangementer kan man sette opp breakout-rooms i en av sendingenes pauser, hvor webinar-deltakere får tilgang gjennom lenker til andre video-, chat- eller lyd-rom som sponsoren styrer. Dette kan for eksempel være gjennom å publisere en lenke til et Teams eller Zoom-møte i chatten.

En konkurranse er et godt middel for å få publikum over på breakout-rommet til sponsoren, hvor man for eksempel trekker ut en heldig vinner fra deltakerlisten i breakout-rommet til sponsoren. Sponsoren kan også bruke sosiale medier som et breakout-room, og selv om det er begrenset kan det være en god løsning for enkelte – og det gir mulighet for en større eksponering i flere kanaler. Her må du imidlertid være obs på at det er strenge regler for konkurranse-virksomhet, hvor du for eksempel ikke har lov til å kreve tagging av venner som et krav i en konkurranse. Vær trygg på at sponsoren din behersker dette teknisk og innholdsmessig dersom vedkommende skal styre dette selv.

I MarkedsPartner bruker vi TwentyThree som webinarløsning. Les mer her.

Sponsor CTA

Det finnes ulike steder hvor sponsorene dine kan ha CTA’er, hvor de kan sendes til en egen sponsor-side for ditt arrangement, eller rett til sponsorens hjemmeside. CTA’er kan distribueres gjennom mail-utsendelser i forbindelse med webinaret, påmeldingsskjemaer eller påmeldingssiden, i chatten underveis, eller on-demand-videoen.

Webinar med Magne Henriksen og Hans-Petter Nygård-Hansen: Bør egentlig din bedrift holde webinar?

Temaer: webinar, Hjelp til å holde Webinar, Hvordan holde webinar?


Christoffer Urdal Pedersen's photo

Av: Christoffer Urdal Pedersen

Christoffer har den gule ledertrøya i alle video-prosjekter MarkedsPartner gjør for kunder og i vår egen markedsføring, og er en kreativ, energisk lagspiller, som behersker både teknikk, redigering og historiefortelling med levende lyd og bilder. Han startet karrieren sin med en fascinasjon for lyd, for det meste gjennom musikk, og tok siden en bachelor i dokumentarproduksjon fra HiL og solid erfaring fra et par titalls film- og TV-produksjoner, blant annet realityseriene Farmen Kjendis og Anno.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle