Som digital markedsfører har du ambisiøse mål, men er de SMARTe nok?

Som digital markedsfører har du ambisiøse mål, men er de SMARTe nok-196220-edited.jpg

 

Måloppnåelse er en essensiell del av en markedsførers suksess. Når vi innfrir et mål som vi har satt oss, utløses en nærmest euforisk følelse, som igjen øker arbeidslysten og motivasjonen vår. Vi blir også villige til å strekke oss enda lenger neste gang. I dette innlegget vil jeg dele noen råd om hvordan du setter gode mål.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

For det er jo ikke alltid slik som jeg beskriver i drømmescenariet over. Kanskje tiden ble for knapp, eller du ga opp før du hadde kommet ordentlig i gang. Hvorfor er det slik at folk gang på gang feiler med å nå målene sine, til tross for at de startet på veien med gode intensjoner og pågangsmot?

Svaret gir seg selv når vi tenker over det: Uansett hvor hårete mål vi setter oss, så ender vi opp med å bli maktesløse, og vi gir opp, dersom vi ikke har det klart for oss hvordan vi skal gå frem for å realisere dem. 

Nå skal jeg vise deg en fremgangsmåte for å sette mål, som jeg håper vil revolusjonere din hverdag og bidra til at du sender meg en mail og forteller om ditt oppnådde mål.

«Stretch-goals»

Stretch-goals er på godt norsk mål du kan strekke deg etter. De er hårete, overordnede og meget ambisiøse. De har et langt tidsperspektiv og inspirerer oss til å tenke stort og se det store bildet. Det er ingen regler for hvordan du skal sette et stretch-goal, men de skal være så ambisiøse at de (til å begynne med) virker vanskelig å innfri.

Eksempel: I 2018 skal vi øke omsetningen med 25 %

For at et slikt mål skal være bærekraftig og gjennomførbart, trenger det å løftes opp i det vi kaller SMART-modellen, som kvalitetssikrer målet og hjelper oss å formulere en plan.

SMART-modellen

SMART-modellen består av fem kriterier som hjelper oss å konkretisere målet vårt. Det hjelper oss også til å kvalifisere det, syreteste det og oppdage hvordan vi skal nå målet vårt.

Et SMART mål er:

  • Spesifikt: Vær konkret og tydelig, sett tall for hva du ønsker å oppnå
  • Målbart: Definer hvordan du skal måle fremgang, så du kan styre kursen underveis
  • Ambisiøst og oppnåelig: Målet skal være utfordrende, men samtidig realistisk å oppnå
  • Relevant: Sørg for at målet er i tråd med bedriftens overordnede forretningsmål
  • Tidsbestemt: Målet skal ha en tidsplan og en deadline

Her er et eksempel som oppfyller kriteriene ovenfor:

Vi skal fra og med 1. januar 2018 øke trafikken fra organisk søk til bedriftsbloggen vår med ­­­­­20 % (fra 5 000 til 6 000 besøk per måned i snitt) innen 31. juni 2018.

Selv om målet over er SMART, sier det lite om hvordan vi skal nå det. Vi kan derfor ta målet vårt og kjøre det gjennom de samme kriteriene, på denne måten: 

  • Spesifikt delmål: Øke besøk fra søkemotorer første halvår 2018 med 6 000
  • Målbart: Rapport hentes fra Google Analytics og sjekkes ukentlig
  • Ambisiøst og oppnåelig: Ja, dersom vi produserer innhold på jevnlig basis omkring strategisk viktige søkeord med betydelig søketrafikk og middels konkurranse
  • Relevant: Ja, organisk trafikk er den mest verdifulle da personene er i en aktiv søkemodus, så lenge vi har en plan for hvordan vi skal konvertere dem til leads når de havner på bloggen vår
  • Tidsplan: Vi bør blogge to ganger i uken

Som du ser har SMART-modellen hjulpet oss med å konkretisere målet og å lage en liten plan for hvordan vi skal nå det.

3 tips for å nå SMART-kriteriene du har satt

  1. Del målene du har satt med teamet ditt eller organisasjonen. Sørg for at alle er innforstått med målene, slik at du blir ansvarliggjort. For de fleste av oss gir dette en ekstra grunn til å gjøre en god innsats. På denne måten sikrer du kvaliteten, ved at andre vil se om du oppfyller kravene i SMART-modellen. Kanskje du til og med får uventet hjelp med å nå målet. 
  1. Synliggjør resultatene underveis. Det er mer sannsynlig at du vil nå målene når de er synlige for alle underveis. Da er du rustet til å sette i gang tiltak for å snu en uønsket utvikling. Hvis du bruker en programvare for marketing automation, kan antagelig alle i bedriften se resultatene løpende. Har du ikke denne muligheten kan du bruke de mer tradisjonelle metodene, som for eksempel å sende en ukentlig mail eller presentere resultater i et månedlig møte.
  1. Bruk den tilgjengelige informasjonen du har. Bruk datafangsten som du har tilgang på til å analysere, teste og optimalisere. Gjør mer av det som fungerer og mindre av det som ikke fungerer. 

Stretch goals + SMARTe mål = Sant

 “Our goals can only be reached through a vehicle of a plan, in which we must fervently believe, and upon which we must vigorously act. There is no other route to success.”

Dette sa Pablo Picasso, en av 1900- tallets største kunstnere. En mann det anslås at produserte over 20 000 verk i sin levetid har antagelig satt seg et og annet mål i karrieren sin. Hans beskrivelse av mål minner meg mye om SMART-metoden, en metode som først ble lansert åtte år etter hans død.

Sett et overordnet og ambisiøst mål, bryt det dette ned ved å benytte SMART- modellen. Det blir vanskelig å fokusere på de riktige arbeidsoppgavene uten en god plan!

Lykke til!Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Katrine Valhammer's photo

Av: Katrine Valhammer

Katrine jobbet tidligere som Leveranse- og kvalitetsansvarlig i MarkedsPartner. Hennes mål var å levere kundeverdi over forventning - alltid! I tillegg til rollen som leveranse- og kvalitetsansvarlig jobbet Katrine som salgsutvikler, hvor hun hadde ansvar for å generere og utvikle kvalitative leads for selskapet.