Slik kan du bruke CRM som et verktøy i markedsføringen din

Det er enkelt å se for seg kundereisen som en enkel reise fra A til Å, hvor du følger beste vei fra annerkjennelse av behov, til vurdering, til kjøp. I realiteten tar kunden ofte flere omveier før de kommer frem til mål. Om du ønsker et mer fullstendig bilde av kundereisen er det essensielt å koble markedsføringstiltakene dine med det mest sentrale systemet i bedriften, nemlig CRM.  

Last ned gratis e-bok: Bygg bedre kundereiser

Mange er godt kjent med CRM og hva det brukes til, men det er ikke alle som bruker systemet til sitt fulle potensiale. I dette innlegget skal jeg ta for meg hvordan du kan bruke CRM-systemet ditt som et ekstra verktøy i markedsføringen og kundereisen.

Les også: Hvorfor marketing automation og CRM bør kobles sammen

Hva er CRM?

CRM står for Customer Relationship Management (kunderelasjonshåndtering), og hjelper bedriften å administrere kundedata. Et godt CRM-system samler informasjon om bedriftens kontakter på ett sted, slik at virksomheten får en unik innsikt i kunder og kontakter.

CRM systemet brukes tradisjonelt som et system hvor salgsavdelingen kan følge opp og dokumentere leads, prospekter og kunder. Et sted hvor man kan se alle interaksjoner en kontakt har med selskapet. Alt fra telefonsamtaler til besøk på weben.

Når det kommer til markedsføring er det veldig få som bruker CRM systemet til mer enn å hente ut e-postlister. Da går du glipp av mange store muligheter!

Her er noen av fordelene ved å bruke CRM som master for kundedata også i marketing

Du får samlet alle kundedata på et sted

Enhver bedrift, uavhengig av størrelse, trenger et system for å lagre og sortere kundedata. Og når du samler alle data i et og samme system vil du få mer innsikt i mønstre og se hva som fungerer og ikke. CRM-systemet har ofte mer detaljerte data på kunden enn et e-postverktøy, som for eksempel informasjon om når kundene kjøpte noe sist eller hvor de er i kundereisen.

Bedre segmentering av målgrupper.

Du ville aldri sendt den samme meldingen til alle kundene dine – nettopp det er grunnen til at segmentering av kontakter er så viktig. Et CRM-system kan gruppere målgruppen din inn i detaljerte segmenter – som for eksempel hvilke sider på weben din de har besøkt, eller når på døgnet de er mest aktive. På denne måten kan du kommunisere med målgruppen din på en målrettet måte, og du kan unngå å sende unødvendige kampanjer til feil kunder. Som for eksempel en kampanje på en TV om kunden nettopp har kjøpt en tv fra deg.

Optimaliserte kampanjer

Et CRM-verktøy kan kobles til dine markedsføringskanaler og gjøre det mulig å se hvordan de ulike kanalene presterer og hvordan publikum samhandler med deg. Ved å sette denne tankegangen i sentrum av markedsføringsstrategien din, kan du virkelig tilpasse budskapene dine, lage mer målrettet og meningsfylt innhold og fremskynde salgsprosessen – og dermed hjelpe bedriften din å vokse.

Hva er CRM sin rolle i markedsføring?

Som nevnt tidligere er markedsføring mye mer enn enkeltinteraksjoner med potensielle kunder – det handler om å bygge en komplett opplevelse for kunden.

Les også: Bedre kundereiser med data i kjernen

 

1. CRM for E-postmarkedsføring

Når det kommer til e-post og CRM kan du segmentere kontaktene dine inn i ulike lister basert på CRM data som for eksempel rolle, lokasjon osv. Men det stopper ikke der.

Du kan legge til en ekstra personifisering i mailene dine ved å lage ulike CTAer til ulike typer kunder basert på data fra ditt CRM-system. Ved å sende relevante og personlige e-poster, vil du bygge tillit og tilby verdi, både til kunder og til eventuelle prospekter.

Du kan spare tid ved at listene i CRM er levende og oppdateres automatisk når nye kontakter opprettes i CRM. Du trenger ikke hele tiden importere og eksportere inn de nyeste listene til e-posttjenesteleverandøren.

Les også: Slik lager du en CTA som konverterer

 

2. CRM for markedsføring i sosiale medier

Som du sikkert allerede vet handler sosiale medier om mer enn bare å produsere flott innhold. Det er ikke nødvendigvis nok å bare ha en trendy og fresh instagram eller engasjerende videoer.

Ved å koble CRM med sosiale kanaler, kan du se hvordan kunder og prospekter engasjerer seg med dine sosiale plattformer – noe som gjør deg mer forberedt på å samhandle og kommunisere med dem.

CRM kan også gi deg en oversikt over ulike temaer, hashtags og influencere innenfor målgruppesegmentene dine. Deretter kan du utnytte disse dataene til å produsere og vise relevant innhold til rett tid.

3. CRM for digitale annonser

Tredjepartsdata hjelper deg å nå en bred målgruppe, mens førstepartsdataene du får fra CRM lar deg målrette annonseringen mot en helt spesifikk gruppe mennesker. Dataene lar deg lage relevante annonser for ethvert publikum, uansett hvilket stadium de er på i kundereisen.

Du kan for eksempel opprette en tilpasset målgruppe for alle kontaktene i CRM som har sett på et bestemt produkt på nettsiden din. Basert på denne målgruppen kan du deretter sette opp en svært spesifikk annonse som gir informasjon om dette produktet for å hjelpe de videre i kjøpsprosessen.

Les også: Hva er egentlig forskjellen på kundens kjøpsprosess og din egen salgsprosess?

Dette tiltaket kan ha stor innvirkning både på kunder og potensielle kunder. Tenk på hvor mange annonser man ser i løpet av en dag. Hvor mange av disse tror du egentlig er relevante? Ved å markedsføre på denne målrettede måten vil trolig kundene være mer mottagelige for annonsene de blir eksponert for og dermed ikke bli frustrerte eller irriterte.

Når du som markedsfører utnytter alle dataene du har på kunden på en god måte, kan du tilpasse kundereisen for å treffe målgruppen best mulig. Ved å kombinere CRM-data med markedsføringsdata kan du oppnå resultater som gjør en forskjell og som hjelper deg å vokse.

Last ned gratis e-bok: bygg bedre kundereiser 

 


 

 

Helene Zeylon's photo

Av: Helene Zeylon

Helene jobber som digitalrådgiver i Markedspartner. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra høyskolen Kristiania med fordypning i digital markedsføring.