Slik blir OpenAI sin søkemotor

Forstørrelsesglass med ChatGPT inni

OpenAI har begynt å slippe brukere inn i prototypen av søkemotoren SearchGPT. Det er en kombinasjon av sanntidssøk og ChatGPT, som gir helt nye muligheter til å gjøre undersøkelser på nettet. 

 

En ny måte å søke på  

Det kan ofte ta lang tid og mange forsøk å få det svaret du leter etter når du søker på nettet. Du må gjerne innom mange sider, og gjøre gjentatte vurderinger av hvor troverdige kildene er. Med de samtalebaserte funksjonene i SerachGPT kommer det til å bli både raskere og enklere å finne det du leter etter. Du kan også stille oppfølgingsspørsmål, på samme måte som i en samtale med en person, der konteksten bygger på hvert spørsmål du stiller. Svarene du får inkluderer kilder med navn og lenker, slik at du kan se flere resultater i sidemenyen. OpenAI samarbeider med selskaper som produserer innhold for å utvikle denne opplevelsen og har lansert verktøy for utgivere for å kontrollere hvordan de vises i SearchGPT.  

Les også: Slik forbereder du deg på AI-søk 

Hvordan vil AI-søk påvirke SEO? 

AI-søk, som det OpenAI tester med SearchGPT, kan ha stor innvirkning på SEO (søkemotoroptimalisering). Ettersom AI-modeller blir i stand til å hente og oppsummere informasjon fra flere kilder i sanntid, kan de redusere behovet for tradisjonelle klikk til nettsider. Dette betyr at innhold må optimaliseres for å bli oppdaget og brukt i AI-svar. Kvalitetsinnhold kommer til å bli viktigere enn noen gang fordi AI-søk prioriterer gode og relevante kilder. SEO-strategier må dermed tilpasses for å fremme synlighet i AI-drevne søkeresultater. 

På Inbound marketing-dagen 2024 blir det mer snakk om hvordan generativ Ai vil endre markedsføringen. Du kan melde deg på gratis her.  

Noen tips for å forberede deg:  

  1. Optimaliser innholdet ditt for kvalitet: Som nevnt prioriterer AI-søk pålitelig, relevant og grundig innhold. Sørg for at du lager artikler med dybde og verdi. 
  1. Bruk klare kilder: Når AI presenterer informasjon, inkluderes det kilder. Sørg for at innholdet ditt har nøyaktige henvisninger. 
  1. Tilpass deg samtalebaserte søk: AI-modeller som SearchGPT vil forstå konteksten i oppfølgingsspørsmål, så strukturer innholdet slik at det kan besvare flere, relaterte spørsmål. 
  1. Sørg for teknisk SEO: Rask lasting av sider og god navigasjon hjelper AI-søk med å hente data effektivt. 
  1. Kontroll på data: APIer, integrasjoner, god strukturerte databaser og data vil bli viktigere i tiden som kommer så sørg for å ha kontroll på dataene dine.  
  1. Analyser hvordan AI-søk påvirker innholdet ditt: Bruk data for å forstå hvordan innholdet ditt blir presentert og juster strategien deretter. 

SearchGPT er et stort skritt fremover innen AI-søk og kommer mest sannsynlig til å endre måten vi finner og bruker informasjon på nett. Fordi den kan tilby både raske og relevante svar med kilder, pluss åpne for samtalebaserte oppfølgingsspørsmål kommer det til å bli en mer personlig og effektiv søkeopplevelse. Det er viktig og forbedrede seg på hvordan dette vil påvirke SEO og tilpasse strategiene sine. Vi kommer til å fortsette og oppdatere og følge med på utviklingen.  

Ventelisten til SearchGPT er full akkurat nå, men det blir forhåpentligvis mulighet for flere å teste snart.  

 

 

Mia Kristine Bitangisha's photo

Av: Mia Kristine Bitangisha

Mia jobber som performance-spesialist i Markedspartner og brenner for målbarhet, analyse, oppfølging og beslutninger basert på data. Mia er uteksaminert Digital Analytics Specialist fra IHM Business School i Gøteborg. Hun har gjennom studietiden fullført to praksisperioder innen digital markedsføring og digital analyse. Senere bygde hun videre på denne graden med fag fra Bond University