På tide å fylle opp den neste kalenderen, publiseringskalenderen for 2019

Av Espen Zachariassen 26. desember 2018 | 3 minutter lesetid

På tide å fylle opp den neste kalenderen

Når alle lukene i adventskalenderen er åpnet, ribba, lutefisken og pinnekjøttet er fordøyd, er det på høy tid å ta fatt på kalenderen for neste år. Jeg undres, fungerer konseptet for adventskalendere også for innholdsproduksjon?    

Før jul var adventskalenderen en uendelig lang nedtelling til julaften og gavedryss, i alle fall for de minste. Mange av oss juridisk voksne må nok innrømme at vi er en smule mer barnslige i desember og har holdt på tradisjonen med å åpne luker de 24 første dagene.

En lite gave eller sjokoladebit hver morgen er jo med på å bygge opp forventningene til høytiden, med god mat, gaver og ekstra tid til familie og venner. Leser du dette i romjulen, kan det tyde på at du ikke helt klarer å la jobben ligge. Mye innhold skal sjongleres inn i det nye året, og dermed også en del logistikk-manøvrer som må følges.

En adventskalender for innholdsproduksjon

Med en egen kalender for innholdsproduksjonen blir det så mye enklere å holde oversikt:

  • Hva er planlagt produsert?
  • Hva er status for det enkelte innholdselement?
  • Hva er til gjennomgang hos en kollega?
  • Hva er ferdig godkjent?
  • Når skal det enkelte blogginnlegg eller hver video publiseres?
  • Hvordan skal det distribueres på blogg, videokanal og i sosiale medier?

Outlook eller Google

Du står ganske fritt til å utforme en slik kalender. Noen foretrekker et fargerikt excel-dokument, mens andre finner best struktur direkte i Outlook- eller Google-kalenderen. Prinsippene blir de samme: En samlet oversikt over innholdselementene og hvor de er i prosessen.

Vi har nok alle noe forskjellige utgangspunkt, men en fellesnevner er gjerne at vi sitter i markedsavdelingen og prøver å trekke inn bidrag fra flest mulig i fagavdelingene.

Hvis du har en time eller to til overs i romjula eller på nyåret, kan du benytte tiden til å leke litt med en slik kalender og få på plass en ryddig oversikt. Det bidrar faktisk til å senke pulsen før det nye året tar fatt for alvor.

Les også: Bloggforfatter: Slik takler du et uoverkommelig produksjonskrav

Kanban og faner

Et eksempel på en slik kalender er å opprette et regneark med ulike faner.

I den første fanen lager du en oversikt over alt innholdet som er planlagt og elementer på idéstadiet.

I den andre fanen setter du vertikalt opp en kolonne med datoene som det er planlagt å publisere og distribuere innhold.

Hent titler fra den første fanen og plasser dem på egnede datoer. På hver rad legger du inn øvrige informasjon, som navn på bidragsyter/forfatter, persona og gjerne en kolonne for hvilke sosiale medier innholdet skal løftes i.

Er det mange innholdselementer som skaper mye aktivitet rundt distribusjon, kan dette ryddes over i en egen fane.

Kalender demo

I neste fane kan du etablere et kanban-skjema – en oversikt over produksjonsflyten med en kolonne for hver status: Hvilket blogginnlegg, hvilken video eller podcast er hhv. planlagt, skrevet, til godkjenning og klar til publisering?

Kanban demo

Bruk farger

Prøv deg frem og test litt med oppdeling i kategorier. Og lek deg gjerne med ulike fargekoder for hver status. Selv benytter jeg gul for ting som er i prosess og grønn for elementer som er godkjent. Jeg merker at dette har effekt på både sjelefred og innsatsevne: Jo flere grønne felt, desto lavere stressnivå i hverdagen.

Denne kalenderen med oversikt over prosess og publiseringstakt kan du med fordel dele med alle som er involvert i arbeidet. Medarbeidere som bidrar med innhold i form av det de skriver selv eller i intervjuer vil ha utbytte av å kunne følge med på hvor i prosessen ting står. De kan følge med på når det nærmer seg publisering av «sitt» stoff. Og du kan bruke det som et virkemiddel til å fremskynde godkjenning av innhold fra kolleger som er litt trege opp mot deadline.

Så bruk gjerne en ledig stund på denne tiden til å fylle opp en ny kalender. Det gir både ro og struktur inn i det nye året.

Godt nyttår!

I dette webinaret får du flere innspill som gjør innholdsproduksjonen mer strukturert og kanskje litt enklere:

Gratis videoopptak:  Webinar: Slik løser markedsavdelingen content marketing i praksis

Temaer: content marketing


Espen Zachariassen's photo

Av: Espen Zachariassen

Som innholdsrådgiver i Markedspartner leverer Espen drivstoffet til inbound-kampanjer for våre kunder. Han opptrer også som rådgiver og inspirator for oppdragsgivere som ønsker å skrive selv.

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle