Slik får du et forsprang med digital markedsføring i nedgangstider

Av Erlend Førsund 31. mars 2015 | 2 minutter lesetid

Markedsfringinedgangstider

Den fallende oljeprisen har ført til store oppsigelser i olje- og gassindustrien og færre nye investeringer. Deler av det norske næringslivet vil kjenne ringvirkningene av dette på kroppen og må tenke nytt for å få mer ut av hver investerte krone. Hvilke føringer gir dette for hvordan bedrifter bør tenke markedsføring?

Nedgangstider er innovasjonstider

Det positive med nedgangstider er at det tvinger frem innovasjon. Det tvinger oss til å tenke utenfor boksen og stille spørsmål ved "det vi alltid har gjort" i alle deler av virksomheten. Og ikke minst, det tvinger bedriftsledere og markedsførere til å tenke nøyere gjennom hvordan de bruker markedsbudsjettet sitt for å sikre best mulig avkastning.

Nedgangstider skaper store omveltninger. Mange nye selskaper blir etablert i slike tider, og er det en ting du bør ta høyde for så er det at nye konkurrenter i skrivende stund er på vei inn i markedet - spesielt dersom det er et attraktivt marked. Men også kundene du lever av vil bli mer kreative og stille større krav, og i enkelte tilfeller finne alternativer som er bedre eller mer kostnadseffektive enn det du i dag kan tilby.

Tre tiltak for å skaffe forspranget

I lys av dette må man være "på" når det gjelder produkt- og tjenesteutvikling, samt at man har et servicenivå som matcher eller overgår konkurrentene. Når det gjelder markedskommunikasjon, altså jobben med å kommunisere budskapet om at du er leverandøren som kunden bør velge, er det minst tre ting du kan gjøre for å beholde eller skape et forsprang:

1. Tenk digitalt først - deretter analogt

Markedsføring i digitale kanaler er langt enklere å måle effekten av. Spesielt når de digitale tiltakene settes i system. I tillegg er det langt mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring i trykte medier, DM, TV, radio osv. Bedrifter som benytter systematisk digital markedsføring sparer i snitt 13% i totale kostnader per lead de genererer. 

2. Skap mere og bedre innhold

Undersøkelser viser at bedrifter som jevnlig produserer innhold som målgruppen finner nyttig og verdifullt, genererer 70% flere leads enn de som ikke gjør dette. Internett har endret kjøperatferden, og Google er utgangspunktet for de fleste kjøpsprosesser. Kvalitetsinnhold (artikler, blogginnlegg, e-bøker, guider, videoer, websider) har derfor blitt en maktfaktor, og mangel på innhold gjør det praktisk talt usynlig for nye kunder. Sørg derfor for at du implementerer innhold som et bærende element i din markedsføringsstrategi.

3. Ikke ignorer sosiale medier 

I snitt bruker vi 28 prosent av tiden på nettet til sosiale nettsteder som f.eks. LinkedIn, Twitter og Facebook. I en digital strategi med innhold som viktig taktisk virkemiddel, er sosiale medier en viktig arena hvor innholdet ditt kan spres til store mengder nye kontakter og generere en betydelig mengde leads.

Likte du denne artikkelen? I så fall setter jeg pris på om du deler den. Er du uenig i noe eller har spørsmål, legg gjerne igjen en kommentar. 

Ta en uforpliktende prat om inbound marketing med oss  Avtal gratis møte nå

Temaer: markedsføring


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er markedssjef i MarkedsPartner og innholdsrådgiver. Han er utdannet i markedsføring og språk ved Handelshøyskolen BI og NHH og har 17 års erfaring fra digital markedsføring innen B2B. Erlend har blogget om marketing på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009 og er forfatter av Hvordan lykkes med content marketing.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle