Jeg har stadig møter med større selskaper hvor salgsavdelingen fortsatt jobber etter de samme metodene og prosessene som de har gjort de siste 10-15 årene. Dette innebærer ofte at kunnskap og informasjon om leads og kunder sitter i hodet til den enkelte selger. I tillegg har de gjerne informasjon i mailboksen, på mobilen og kanskje i en Excel-fil lagret lokalt. Bedriften har gjerne et CRM som fungerer som et oppslagsverk og som er lite brukervennlig, og det er ingen etablert kultur hvor det gjøres oppdateringer. Når datakvaliteten er dårlig, blir verdien dårlig, og da brukes det heller ikke av salg.
Temaer: salgsprosess, salgstips, Datadrevet salg, salgsprosessen, effektivisering av salgsprosessen, salgsprosesser
Hvilken rolle bør salgsavdelingen ta i digitaliseringen av selskapet? Og ikke minst, hvordan kan du som toppleder spille salg enda bedre? I dette innlegget ser vi nærmere på hvorfor du bør investere i en datadrevet salgskultur, og hvordan best utnytte atferdsbasert innsikt.
Temaer: salg, salgsprosess, kjøpsprosess, Salgskultur, Datadrevet kundereise, Datadrevet salg