Slik rigger dere salgsavdelingen for å lykkes i 2025

Ansatte rundt et bord

Jeg har ofte samtaler med bedrifter som fortsatt har organisert salgsavdelingen sin på samme måte den var for 10 år siden, og hvor selgerne naturlig nok jobber som de gjorde for 10 år siden. Dette er ikke bærekraftig over tid og vil føre til at bedriften din kan miste konkurransekraft, og i verste fall bli borte fra markedet.  

Hvordan kan du vite om din bedrift befinner seg i denne faretruende kategorien? Her er noen tydelige kjennetegn: 

  1. Manglende CRM-system: All kundeinformasjon ligger på selgers mobiltelefon, i mailboksen, i en Excel- fil lagret på selgers PC og i deres egne hoder. Uten et system mister dere verdifull innsikt og risikerer at viktig informasjon går tapt.
     
  2. Selgerstyrte salgsprosesser: I stedet for en standardisert, selskapsstyrt salgsprosess, opererer selgerne fritt etter egne metoder. Dette fører til inkonsekvent kundeopplevelse og dårlig utnyttelse av ressurser.
     
  3. Manglende databruk: Selgere bruker lite tid på å analysere salgs- og kjøpsdata, eller de har rett og slett ikke tilgang til denne informasjonen. Data som kan forbedre salg og kundetilfredshet blir ikke utnyttet.
     
  4. Det er lite samarbeid og kommunikasjon mellom salgs- og markedsavdelingen: Marked genererer ikke leads til salg. Dette resulterer i tapte muligheter og mindre effektiv markedsinnsats.
     
  5. Ledelsens manglende vilje til endring: Selv om ledelsen er klar over at det finnes mer moderne måter å drive salg på, avfeies det ofte med utsagnet «det passer ikke oss». 
     
  6. Utdatert salgsprosess: Salgsprosessen og selgers arbeidsmetode er fortsatt å reise ut til kunder og hente ordrer. Det finnes ingen digital bestillingsløsning som gir kunden informasjon om tidligere kjøp eller som gjør det enkelt å bestille når de måtte ønske det. 
  1. Dårlige systemer og data: Eksisterende systemer gir dårlig data, noe som gjør det vanskelig å ta informerte beslutninger og forbedre salgsprosessen. 

Les også: Slik jobber du smartere med salg 

Tid for endring 

Hvis du kjenner deg igjen på et eller flere av disse punktene så bør det blinke et rødt lys, og innse at det er tid for endring. Her er noen konkrete tiltak du bør vurdere: 

  1. Implementer CRM: Implementer CRM og sørg for en god brukeradopsjon slik at selgere komme i gang med å fylle det med kundedata som gir verdi. Sørg også for å velge et CRM-system som støtter salgsprosessen og som er brukervennlig.  
  1. Definer kundens kjøpsprosess: Etabler selskapsstyrte salgsprosesser som er tilpasset kundens kjøpsreise. Invester i systemer som gir deg gode data og støtter selgerne i arbeidet.  
  1. Definer idealkunden: Definer hvilke kunder som gir mest verdi, og hvem du ikke tjener penger på. Dette vil hjelpe deg å fokusere innsatsen der den har størst effekt. 
  1. Bruk CRM til rapportering: La CRM-systemet generere rapporter som hjelper salgsteamet til å jobbe smartere og mer effektivt.  
  1. Bruk AI: Bruk kunstig intelligens til å forbedre prosesser og rapportering, noe som kan gi deg et konkurransefortrinn i markedet. 
  1. Etabler digitale løsninger: Implementer systemer som gjør det mulig for kunder å bestille produkter eller tjenester når som helst, 24/7. Dette vil møte moderne kunders forventninger og øke tilgjengeligheten. 
  1. Integrer salgs- og markedsstrategier: Utvikle en felles strategi for salg og markedsføring, med klare mål og regelmessig oppfølging. Dette vil sikre at begge avdelinger jobber mot samme mål og maksimerer resultatene. 

Les også: Slik vil selgerrollen endre seg i årene som kommer 

Vil du være med så heng på  

Du må henge med i svingene for å sikre vekst, og tilpasse deg moderne salgsmetoder og teknologi. Hvis du kjenner deg igjen i noe av det jeg har nevnt her anbefaler jeg å se opptaket av webinaret jeg holdt 4. september hvor jeg kom med  enda fler konkrete tips til hvordan du kan rigge salgsavdelingen din for suksess i året som kommer. 

 

 

Temaer:

salg
Lars Hansen's photo

Av: Lars Hansen

Lars er salgssjef i Markedspartner, hvor han har ansvar for oppfølging og utvikling av et antall av våre viktigste kunder. Lars har bidratt til økt omsetning hos en rekke virksomheter ved å hjelpe dem med å skape bedre salgsmuligheter og flere kunder. Han er også forfatter av Inbound sales: Slik tilpasser du deg kundenes digitale kjøpsprosess og medforfatter av Hvordan ende den evige konflikten mellom salg og marked.