Hvordan markedsføre til unge forbrukere

 

De ser ikke på tv, de har Adblock på datamaskinen og de er så vant til reklame fra alle kanter, at de omtrent ikke enser det lenger. Den unge generasjonen forbrukere har skapt mye hodebry for markedsføringsansvarlige. Det er egentlig helt uten grunn, for denne generasjonen elsker å bruke penger.

Målgruppen

Tiden hvor man kunne smelle opp en reklame på tv eller i lokalavisa og nå 90 % av målgruppen er forbi. Det er nå viktigere enn noen gang å tenke i nisjer. Hvem ønsker du å nå? Er det de eventyrlystne ungdommene som har tatt seg friår for å oppleve verden? Er det de fattige studentene som bruker tiden sin på lesesalen, eller er det de som er i ferd med å etablere seg?

LES OGSÅ: Innholdsstrategi: Slik lager du en persona » 

Sosiale medier

Det finnes mange måter å markedsføre seg gjennom sosiale medier. For å nå de unge forbrukerne er du nødt til å presentere deg som en behjelpelig venn, ikke en krevende forelder.

Dette er viktig, fordi de eldre bruker sosiale medier til å dele alt de liker av produkter og konkurranser. De unge er derimot veldig selektive og bruker plattformene til å fremme seg selv og sine interesser.

Du er nødt til å vise interesse for det målgruppen din driver med - og respekter det faktumet at de ikke ønsker å fylle opp kontoene sine med meningsløse bilder av kaffetraktere og lik/del-konkurranser.

Reiseselskapet Kilroy er veldig flinke på å bruke sosiale medier. Målgruppen deres er unge som ønsker å reise. Derfor publiserer de inspirerende artikler på Facebook, med relevante titler som: «Drømmen for deg som elsker å dykke», «Ønsker du å jobbe frivillig med store kattedyr?» og «Tag noen du vil ha med deg på denne turen». Samtidig oppretter de bildekonkurranser på Instagram og tar følgerne med på tur gjennom Snapchat.

Budget Bilutleie kjører i år en sommerkampanje hvor ungdommer får leie bilen «Billy» til én krone dagen, mot at de dokumenterer hvor de tar med seg bilen, gjennom sosiale medier. Billy er selvfølgelig en flott bil som unge gjerne tar bilde av, med firmalogo godt synlig.

LES OGSÅ: Følger du beste praksis i din sosiale medier-strategi? »

Bloggere

Bloggere kan gi deg innpass til målgruppen din, men undersøk nøye før du velger hvem du vil samarbeide med. Det viktigste å tenke på er om bloggeren klarer å reklamere for produktet ditt på en unik og kreativ måte. Det er også viktig å vite hvilke typer lesere bloggeren tiltrekker, hvor mange, og ikke minst, hvor ofte det pleier å være reklame på bloggen.

Toppbloggerne i Norge er dyre, men det finnes mange ungdommer som skriver godt, selv om de ikke har flere tusen lesere om dagen. Disse kan si seg villige til å promotere produktet ditt, mot noen gratisprøver.

LES OGSÅ: 3 veier til økt synlighet på nett. Del 2 av 3: Fortjente medier »

Apper

Apper var gøy i begynnelsen, men nå er de for det meste bare slitsomme. Hvem er det som har kapasitet til å ha tre forskjellige betalingsapper på telefonen? Ikke de unge hvert fall.

Så hvordan sørger du for at de laster ned nettopp din app? Svaret er at det er nødt til å lønne seg for dem å bruke den. Det kan være så enkelt som at de får en gratis kaffe på bursdagen sin, et knekkebrød den første mandagen i hver måned, eller eksklusive tilbud. Til gjengjeld får du en unik mulighet til å sende dem informasjon om dine produkter og tjenester.  

Last ned gratis e-bok:  En praktisk guide til markedsplanlegging i B2B

Temaer:

markedsføring
Anneli Setalo's photo

Av: Anneli Setalo

Annel jobbet tidligere som digitalmarkedsfører og redaktør i MarkedsPartner. Hun er utdannet innen journalistikk og kreativ skriving fra University of Roehampton og har tidligere jobbet med salg og markedsføring, samt som skribent i flere lokalaviser.