Dersom ditt mål er å rangere på førsteplassen av Google, da har jeg en god og en dårlig nyhet til deg.
Dette må vel være en spøk, tenker du kanskje? Alle SEO-spesialister kan vel noen lure triks for å sikre seg førsteplassrangeringer og store mengder gratis organisk trafikk fra Google? Faktum er at i dag er det kun kjøp av annonsering via Google AdWords som kan garantere deg førstesideplasseringer i Google.
LES OGSÅ: Bli synlig på Google med disse AdWords-tipsene »
Det er ikke lenger mulig å si: «Vi ligger på 3. plass i Google for søkeord X!». Hvilken rangering din virksomhet har for søkeord X avhenger av hvem som foretar søket og i hvilken kontekst.
Forvirret? Følg med!
LES OGSÅ: Hva er SEO? [Søkemotoroptimalisering for dummies] »
Google Hummingbird er en av de siste større algoritmeendringene som påvirket SEO i betydelig grad. Navnevalget ble ifølge Google besluttet på bakgrunn av intensjonen om at brukeren skal få sitt søkeresultat på en presis og hurtig måte. Tenk: Kontekstuell målretting og nettstedshastighet.
Utrullingen av Google Hummingbird startet i 2013 og førte til at hele tankegangen rundt SEO måtte endres. Det som før handlet om kampen om å komme øverst på Google for enkeltvise søkeord handler i dag om kontekst og Googles ønske om å alltid sikre søkeren mest mulig relevante søk. Dette krever langsiktige og helhetlige strategier rundt SEO.
LES OGSÅ: Google endrer algoritmene igjen: Hva betyr det for din web? »
Hva som er relevante treff for deg å få opp i Google når du søker på «restaurant» vil variere. Den ene dagen sitter du hjemme med laptopen og vil planlegge en hyggelig lørdagskveld. Den andre dagen sitter du med mobilen og tar en øl på Aker Brygge. I ferien befinner du deg kanskje til og med i Paris og søker med mobilen nok en gang. I dag er Google smart nok til å forstå at din lokasjon og det at du benytter en mobiltelefon bør påvirke hvilke treff du får opp på førstesiden. Å se annonser for den lokale restauranten i hjembyen hjelper deg fint lite når du er på reise i en annen by og drar opp mobilen for å finne et passende sted å spise.
Googles søkemotor er blitt så avansert at den langt på vei klarer å tolke konteksten rundt hvert enkelt søk. For sluttbrukere er dette genialt. Det gir personlig skreddersydde treff på Google, basert på flere ulike faktorer. Dette er noe av det som påvirker hva du får opp på førstesiden når du søker på noe i Googles søkemotor i dag:
Mange vil naturlig nok være opptatt av hvordan de rangerer i Googles søkemotor for sine viktigste søkeord. Dette er noe som henger igjen av gammel vane og uvitenhet, etter mange år hvor dette var en god suksessfaktor innen SEO. I dag må du tenke annerledes:
LES OGSÅ: 5 grunner til at søkemotoroptimalisering er viktigere enn noen gang »
SEO lever fortsatt i beste velgående, selv om strategiene har endret seg de siste årene.
Google Hummingbird stiller krav til deg som vil ha mye gratis trafikk fra Google: Du må fortjene det! I dag er kampen om webtrafikken hard, og den øker for hver dag som går. Å holde sin virksomhet konkurransedyktig på nett krever en klar strategi og langsiktighet.
LES OGSÅ: Hvorfor du bør begynne å blogge nå - og ikke senere »
Virksomheter som har en langsiktig strategi for SEO (og som evner å holde den vedlike) vil over tid utkonkurrere de som ikke er så systematiske og disiplinerte. Du vil oppleve at trafikken fra Google øker gradvis, jo lenger du holder det gående. Dette vil være helt nødvendig dersom din virksomhet skal holde seg synlig i den økende mengden av innhold som pumpes ut fra alle kanter på nettet hver eneste dag.