Hvordan forberede bedriftens markedsføring på både forutsette og uforutsette hendelser gjennom året.

Av Anett Gunnerud 28. januar 2020 | 3 minutter lesetid

IBKA Norge[3511]

Er du opptatt av å få mest ut av markedsaktivitetene som utføres i løpet av året, bør du planlegge for sesong og uforutsette hendelser gjennom året. Både når det kommer til innhold du legger ut på ulike kanaler, og innhold du distribuerer ved hjelp av betalte medier.

Noen produkter og tjenester hører naturlig hjemme i en gitt sesong, eksempelvis snøfresere, men i vårt langstrakte land avhenger sesongen i stor grad av geografi. Dessuten kan produkter ha flere bruksområder.

Et godt eksempel på dette er varmepumpen. Den kan både kjøle og varme. Skal du annonsere for dette produktet i slutten av mai, gjør du lurt i å friste med nedkjølingsfunksjonen på steder der varmegradene kryper oppover og fokusere på varmeeffekten i de områdene det fortsatt er snø og kaldt.

Åpningstider eksisterer ikke lenger

Januarsalget, påske, sommer, augustsalget, black friday, cyber-week, desember, romjul – dette er ikke uforutsette hendelser. Allikevel kan det virke som de kommer like overraskende på noen bedrifter som julaften kommer på kjerringa.

Eksempelvis klarte ikke Elkjøp å håndtere trafikken til sine nettsteder under black friday i fjor. E24 estimerte at kjeden tapte 50 millioner på dette.

Elkjop black friday 19

Bilde fra e24. 

Markedet har blitt slik at forbrukerne ikke lenger forholder seg til butikkenes åpningstider. De utforsker og bestemmer seg for hvilke produkter de ønsker på kveldstid og i helgene. Da hjelper det ikke å vente med å lansere kampanjer til markedsførerne kommer på jobb mandag morgen. Heldigvis kan vi støtte oss på teknologien.

Ved annonsering av produkter eller tjenester i en tidsbegrenset periode, lønner det seg å ha et CMS eller en e-handelsplattform som håndterer tidsstyring av innhold. Dersom en kampanje går ut i slutten av året, slipper den samvittighetsfulle webredaktøren å bruke de første minuttene av året på å jobbe, og man unngår å falle bakpå med januarkampanjen.  

Alt som kan gå automatisk bør gå automatisk. De fleste CMS/e-handelsplattformer tilbyr tidsstyring. Dette blir brukt mest av bedrifter med større nettbutikker, men bør også utnyttes av bedrifter som ikke publiserer innhold like ofte.

Les mer om valg av CMS i dette blogginnlegget: Hvordan velge riktig publiseringsløsning (CMS)?

Uforutsette hendelser

Har du god kontroll på forutsette hendelser, kan du begynne å kaste deg over de «uforutsette» - det vil si scenarier som vil utspille seg, men som man ikke vet når vil skje. NRK er gode på dette og kan på raskt sette sammen dokumentarer om kjente personer som går bort.

Eksempler på dette er produkter eller tjenester som er nyttige for de som blir rammet av ekstremvær, streik eller ulykker. Har du produkter eller tjenester som kan hjelpe de som blir rammet, vær rask i vendingen med å tilby det, på en ydmyk måte selvfølgelig. Dette viser at du er tilstede når det er behov.

IBKA Norge løste dette strålende sist høst med denne Facebook-posten:

IBKA Norge[3511]

Bilde fra Facebook.

Forbereder du deler av grunnlaget i forkant, blir det enklere å respondere raskt. Spørsmål du bør ha svar på før en uforutsett hendelse:

  • Hvilket kontaktskjema skal benyttes?
  • Er grafikk og bilder klart for bruk i betalte kanaler, slik at det er bare å legge på tekst og få det ut?
  • Hvilket innhold (fagartikler, blogginnlegg, produktbeskrivelser) har vi tilgjengelig og hva bør lages?

Planlegg også for uforutsette skruballer i sesongene. Kjeden som i 2018 sendte ut reklameaviser med kampanje på grill på forsiden, burde kanskje fokusert på et annet produkt midt i en heteperiode hvor det var grillforbud i hele regionen.

Som i de fleste andre situasjoner, så henger ofte resultater og forberedelser sammen. Jo bedre forberedt, jo bedre blir resultatet. Med det så ønsker jeg lykke til med markedsføring under både forutsette og uforutsette hendelser.

Gratis webinar - Slik løser markedsavdelingen content marketing i praksis

Temaer: markedsføring, digital markedsføring, innholdsstrategi, cms


Anett Gunnerud's photo

Av: Anett Gunnerud

Anett er webredaktør i MarkedsPartner. Hun jobber med forbedring og vedlikehold av våre kunders nettsteder, og har ofte ansvaret for innholdsarbeidet i nye webprosjekter.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle