Utvid din Hubspot-horisont med integrasjoner

Utvid din HubSpot-horisont med Hubspot

Har du hatt lyst til å benytte deg av HubSpot sine integrasjonsmuligheter, men vet ikke helt hvor du skal starte? Da er dette blogginnlegget for deg!

 Vil du lære mer om HubSpot? Meld deg på HubSpot User Group her!

Først, hva er egentlig en integrasjon?

Det har du sikkert en viss idé om siden du har klikket deg inn her, men det er likevel et begrep det kan være greit å definere. En integrasjon er rett og slett sammenkoblingen av to eller flere systemer slik at dataen fra et system blir tilgjengelig i et annet og kan brukes på nye måter. En integrasjon kan ofte bidra med å berike og forbedre dataene du allerede har, men hvis den ikke settes opp på riktig måte kan den faktisk også ha motsatt effekt, og forverre datakvaliteten din ved f.eks. å opprette duplikater eller overskrive feil data.

Faren med dårlig datakvalitet er at det kan føre til at du tar beslutninger på feil grunnlag eller utløser automatiserte prosesser til feil tid (og kanskje også utløser helt feil prosess), som igjen kan føre til dårligere datakvalitet. Et av de viktigste verktøyene vi bruker til å sikre god datakvalitet er QA-dashboard (QA = Quality Assurance), som er et dashboard med rapporter hvor du enkelt kan skaffe deg oversikt over kvalitet på data, prosesser og systemer.

Les også: Dette bør du tenke på når du bygger et QA-dashboard

Hvorfor er integrasjoner så nyttig?

Det er mange grunner til at en integrasjon kan gi mye verdi til din bedrift, men punktene under er de jeg mener er mest sentrale:

  • Spare tid
  • Unngå menneskelige feil
  • Kombinere data fra ulike systemer for å få bedre oversikt
  • Forenkle prosesser
  • Gjøre data mer pålitelig og oppdatert

Mange muligheter

Når man skal integrere mot HubSpot finnes det både ferdigbygde integrasjoner som HubSpot og andre tredjeparter har bygget og gjort offentlig tilgjengelige, men du kan også velge å bygge dine egne. La oss begynne med det enkleste, nemlig de ferdigbygde integrasjonene. Dette er komplette plug and play-integrasjoner du kan velge og vrake blant fra HubSpot sitt Marketplace. Her kan du for eksempel installere en Outlook-plug in og få tilgang til HubSpot Actions rett i Outlooken din og sørge for at alt av møte- og epost-aktivitet registreres automatisk i CRM. I Marketplace kan du også laste ned andre populære integrasjoner som WordPress, Google Calendar og TwentyThree webinars. Hvis du har spesifikke krav eller behov for at ting skal fungere på en bestemt måte kan det hende du må bygge en custom-integrasjon selv.

Det er mange måter å gå frem på for å koble dataene dine sammen med data fra andre systemer: For eksempel kan du bruke en workflow til å trigge en custom code action eller webhook, eller du kan bygge integrasjonen helt utenfor HubSpot ved bare å benytte deg av HubSpots APIer. Et tredje alternativ er å bygge CRM-kort (også kjent som widgets) inne på object records i HubSpot som f.eks. lar deg vise frem til enhver tid oppdatere data fra andre systemer.

Dersom du velger å gå worklow-veien kan du bruke HubSpot-data til å trigge automatiserte hendelser både i og utenfor HubSpot: For eksempel når det har kommet en form submission eller en deal har gått til et spesifikt deal stage. Her skiller vi mellom custom code actions, webhooks og workflow plug-ins. La oss se litt nærmere på det!

Custom code: Kan være litt høyterskel å ta i bruk, men til gjengjeld kan det også by på mye verdi. Internt i Markedspartner sier vi ofte at «hvis det ikke er mulig HubSpot, så kan det sikkert løses med custom code actions likevel». Det har selvfølgelig sine begrensninger som alt annet, men custom code actions lar deg altså skrive kode med Python eller Node.js direkte i en workflow. Det åpner opp for mange muligheter! For eksempel kan du bruke det til å formatere verdiene i en property og gjøre API-oppslag mot andre systemer.

Webhooks: Denne funksjonen lar deg sende informasjon om et HubSpot record til et annet system eller endepunkt. Kanskje du f.eks. vil opprette en ny ordre i ERP-systemet hver gang en deal går til vunnet? Webhooks sørger for sømløs overføring av data mellom systemene.

Plugins: Dersom du klikker på «New action» i en workflow, og deretter klikker på knappen «Connect an app» i fanen oppe til høyre, får du se en liste over apper som tilbyr HubSpot-plug ins. Dette gir deg muligheten til å bruke HubSpot sine ferdige integrasjoner i en litt annen form: Kanskje du f.eks. vil opprette en task i Asana for alle tickets i en spesiell pipeline?

For eksempel..

Til slutt tenkte jeg at jeg skulle komme med et eksempel på en relativt enkel integrasjon vi har bygd for en kunde som har spart dem for masse tid. Her har vi tatt utgangspunkt i en e-postvarsling fra Finn.no som inneholder data som trigger en handling i HubSpot. Helt konkret henter vi data fra standardiserte felter i e-postvarslene og transformerer disse slik at de kan brukes til automatisk å opprette en deal i HubSpot. Samtidig lager vi også et custom event på tidslinjen til kontakten.

Finn-henvendelsene gjelder et konkret produkt innsender ønsker å kjøpe, og ved å sette det opp på denne måten trenger ikke selgerne lenger å behandle hevendelser i mange ulike systemer: De kan både lese og besvare alle henvendelser inne i HubSpot. En annen fordel er at all informasjon blir lagret i CRM-systemet, slik at viktig informasjon ikke vil forsvinne ved handovere e.l.

Håper dette ikke har skremt deg fra å få lyst til å løpe til pc-en for å utforske dine egne integrasjonsmuligheter! Hvis du vil gå enda mer i dybden på integrasjoner kan du se webinaret vårt «utvid din HubSpothorisont med integrasjoner», hvor vi kommer med mer detaljer og eksempler.

 

New call-to-action

 

 

 

Thea Petrine Hammer's photo

Av: Thea Petrine Hammer

Thea Petrine jobber som digitalrådgiver i Markedspartner. hun kom til oss fra Visma Software AS, hvor hun jobbet som kundeservicekonsulent, og senere i rollen som Junior Business Developer. Hun har en mastergrad i Informatikk: Digital økonomi og ledelse ved Universitetet i Oslo.