Skap gode kundeforhold med Custom Objects i HubSpot

Custom Objects

Custom Objects i HubSpot er nye objekter du kan legge til selv, med nøyaktig de dataene du trenger. Ved å opprette egne objekter kan du lagre, organisere og koble sammen data som er spesifikke for din bedrift og deres forretningsbehov. 

Meld deg på nyhetsbrev fra HubSpotbloggen.no her >
 

For eksempel kan et bilforhandlerselskap opprette et Custom Object for å spore biler på lageret, eller en dyreklinikk kan bruke et Custom Object for å administrere pasientdata om kjæledyr. Vi anbefaler å bruke Custom Objects hvis du ikke får representert dine data på en god nok måte ved å bruke de objektene som allerede finnes i HubSpot. (Contacts, Companies, Tickets og Deals).   

Praktisk bruk av Custom Objects 

Leveranseprosessen er et annet typisk område der mange kan ha nytte av et eget Custom Object, siden det ikke er noen egen pipeline for leveranse i HubSpot.  

Nedenfor kan du se et eksempel på hvordan vi i Markedspartner brukte Custom Object for en kunde for å skreddersy leveranseprosessen for Customer Success.  

  1. Problemstilling: Det ble identifisert et problem med hvordan data ble representert i HubSpot etter at en Deal var vunnet. Standardoppsettet i HubSpot møtte ikke behovene for å representere data på en måte som var tilfredsstillende for deres spesifikke prosess. I tillegg ønsket vi å unngå flere steg i salgsprosessen etter at dealen var vunnet.  
  1. Løsning: For å løse dette problemet ble det opprettet egne poster (records) i et tilpasset Custom Object kalt "leveranse". Dette Custom Objectet ble designet med en egen pipeline som inkluderte tilpassede faser/steg som passet med selskapets spesifikke leveranseprosess. På den måten ble det mulig å skille mellom prosessen for å vinne en Deal og prosessen for leveransen av dealen.  
  1. Tilpasning og oppfølging: Hver fase i den tilpassede pipelinen for leveranse har vi opprettet felter for oppstartsdato og sluttdato. Disse feltene brukes til å opprette oppgaver (Tasks) til den personen som er ansvarlig for leveransen. Disse oppgavene kan inkludere påminnelser om når arbeidet med de ulike fasene skal starte. For å kunne opprette påminnelser basert på de tilpassede datofeltene, måtte det utvikles tilpasset kode gjennom en "Custom Code Workflow".  
  1. Navngivning og tilknytning: For å beholde oversikten og sammenhengen mellom en vunnet Deal og den tilhørende leveransen, blir hver record i Custom Objectet "leveranse" gitt samme navn som den tilhørende dealen. Disse recordene er også assosiert med både dealen og det tilhørende selskapet (Company). 

Les også: Hva er Custom Code i HubSpot workflows?  

Her er noen av fordelene ved å bruke Custom Objects i HubSpot:   

  • Skreddersydd data: Med Custom Objects kan du lagre og organisere data som passer dine behov. Du kan lage egne objekter hvis de ikke passer inn i standardobjektene fra Hubspot (Contacts, Companies, Deals og Tickets).   
  • Fleksibelt og skalerbart: Når bedriften din vokser og utvikler seg kan behovene dine også endre seg. Med Custom Objects har du fleksibiliteten til å tilpasse CRM ettersom behovene forandrer seg.   
  • Bedre segmentering og personalisering: Når du bruker Custom Objects kan du segmentere dine data mer effektivt og kan lage mer personaliserte markedsføringskampanjer, salgsstrategier og kundeservicehenvendelser.   
  • Effektive prosesser: Custom Objects kan hjelpe deg med å spore og administrere spesifikke typer data mer effektivt.  
  • Bedre rapportering og analyse: Custom Objects tillater mer detaljert og tilpasset rapportering fordi du kan skreddersy dem for å gjenspeile de spesifikke beregningene og KPI-ene som er mest relevante for bedriften din.  
  • Integrasjon med andre systemer: Custom Objects kan integreres med andre systemer og programvare bedriften din bruker. På den måten sikrer du sømløs dataflyt og konsistens på tvers av plattformer. 
  • Bedre datakvalitet: Ved å ha skreddersydde objekter som passer dine spesifikke behov, får du bedre datakvalitet og nøyaktighet på data du legger inn i CRM. 
  • Bedre kundeopplevelse: Ved å ha relevant, organisert data kan du tilby en mer skreddersydd og effektiv opplevelse til kundene dine – dermed en bedre kundeopplevelse!    

Når du setter opp en slik automatikk er det ikke alltid du vet hva du faktisk har behov for og det kan være du kommer på flere ting i ettertid.  

Det viktigste her: Start lettbeint, og ikke med et for tungt produkt – legg heller på flere funksjoner underveis!  

Meld deg på nyhetsbrev fra HubSpotbloggen.no her >

 

Temaer:

HubSpot
Ida Berg's photo

Av: Ida Berg

Ida jobber som digitalrådgiver i Markedspartner. Hun har en master i markedsføring og markedskunnskap fra Høyskolen i Kristiania med spesialisering innen markedskommunikasjon og har jobbet flere år innen kundeservice og rådgivning.