Få med deg de viktigste HubSpot-nyhetene fra februar!

Hva er nytt fra HubSpot

Vårsola har begynt å titte frem, men før vi for alvor legger vinteren bak oss vi se på hvilke HubSpot-nyheter som kom i den siste måneden. Denne måneden har jeg valgt ut fire nyheter i HubSpot du bør få med deg.   

Vil du lære mer om HubSpot? Meld deg på HubSpot User Group her!

1. Helt ny «look and feel» i HubSpot – Oppdatert meny og navigasjon

Den første nyheten jeg har valgt ut er ikke omveltende rent teknisk, men den har mye å si for hvordan du opplever at HubSpot fremstår for deg som bruker! 

HubSpot har nemlig kommet ut med en helt ny meny og navigasjon. Tidligere har menyen ligget på toppen av linja i HubSpot – Nå ligger den på venstre kolonne i «margen» av HubSpot-portalen din.  

I tillegg til denne har HubSpot endret noe på hvordan menyen er inndelt og hva de ulike valgene heter. I følge HubSpot skal dette være mer intuitivt og raskere å bruke.  

Den nye menyen ser slik ut: 

Et bilde som inneholder tekst, skjermbilde, programvare, nummer

Automatisk generert beskrivelse

Slik ser den gamle menyen ut: 

Et bilde som inneholder tekst, skjermbilde, programvare, Nettside

Automatisk generert beskrivelse

Jeg opplever at det tar litt tid å venne seg til den nye menyen. En ting jeg syntes er spesielt bra er hvordan HubSpot har synliggjort globalt søk øverst til venstre på linja med den nye menyen.  

Det er en heftig diskusjon hos oss om dagen på om man liker den nye eller gamle best. Hvilken gruppe hører du til? Dersom du ikke er en stor fan av den nye menyen så har HubSpot gjort det mulig for deg å switche mellom den nye og den gamle menyen. Hvertfall enn så lenge nå som den er i beta. Dersom dette blir den nye navigasjonen til HubSpot, antar vi at man ikke lenger kan bytte mellom gammel og ny.  

* Tilgjengelig som privat beta for alle lisenser.  

2. Spennende utvidelser i SalesHub

Jeg jobber mye i SalesHub for flere kunder, og ble veldig glad da jeg fikk vite om disse nyhetene 

  • En stor nyhet er at man nå kan bruke AI til å forecaste i HubSpot. Dette går ut på at HubSpot ved bruk av AI skal hjelpe deg med å forutse fremtidige resultater mer presist basert på historiske data. Dette i kombinasjon med at selgerne legger inn sine predikasjoner selv, vil være en spennende kombinasjon å teste ut! 

* Tilgjengelig for Service og Sales Pro+. Les mer i denne artikkelen. 

  • En annen nyhet for forecast er at deal splits blir tatt hensyn til i forecast. Deal split betyr at man kan kreditere mer enn bare deal owner til dealen. Nærmere bestemt gjør dette forecast mer riktig ettersom man før kunne risikere at alle involvert på en deal brukte total verdi på dealen i sin personlige forecast.  

* Tilgjengelig for SalesEnterprise.  

  • En tredje nyhet jeg vil nevne i SalesHub fra februar er at man nå kan bygge rapporter ved bruk av playbooks. Dette vil gi salgsledere mye større kontroll på hvordan deres playbooks brukes.  

Tilgjengelig for Service og SalesHub Pro+.  

  • Den siste tingen jeg vil nevne i Sales Hub er at man nå kan sette standardnavn på en deal i HubSpot. Det betyr at man kan sette prefix for hva et deal-navn skal inneholde. Dette gjør at du ikke kun er avhengig av gode navnekonvensjoner. Et Eksempel på bruk av dette kan være at man alltid ønsker kundenavn foran i dealnavnet. Eller for eksempel at du ønsker internt prosjekt/salgsnummer forant i dealnavnet name.  

* Tilgjengelig for alle lisenser. Les mer i denne artikkelen 

3. Helt nytt help desk workspace og skill-based ticket routing i HubSpot 

En stor nyhet for ServiceHub i februar var det nye help desk workspace.  

  • Dette er et nytt arbeidsområde i HubSpot for de som jobber på kundeservice, hvor man ser både tickets og innboksen i ett og samme område. Dette er ment for å forenkle og forbedre strømlinjeforme hvordan kundeservice jobber i HubSpot, med færre klikk og mindre navigering i arbeidshverdagen.  

* Tilgjengelig for ServiceHub Pro+.  

  • En annen nyhet for ServiceHub er at man nå kan videreføre en kundehenvendelse til den rette kundeservicemedarbeideren automatisk, basert på kompetansen til dine ansatte. Dette gjøres ved å sette opp egne regler som forteller hva som skal sendes til hvilke ansatte. Dette kan for eksempel være basert på hvilket språk dine ansatte behersker, dersom en kunde oppgir at de ønsker kontakt med en tysktalende, så går den henvendelsen til de som kan tysk. Et annet eksempel kan være at man kategoriserer det inn i ulike temaer. For eksempel kan henvendelser om klage gå til de som er eksperter på det internt.  

* Tilgjengelig for Service Enterprise med help desk. Les mer i denne artikkelen.   

4. Større kontroll på dine HubSpot-lister. 

  • En nyhet fra februar jeg liker godt, er at man nå kan sette opp varslinger på lister. Det kan du gjøre både når en liste er endret eller slettet, når en liste endrer størrelse på kort tid, eller når lista når en viss størrelse. Det er særlig sistnevnte jeg tenker er veldig nyttig, for eksempel dersom du har et event med en maksgrense på antall deltakere. Lister er et kraftfullt verktøy jeg ofte bruker til alt fra lead scoring, påmelding til eventer, mottakere av e-poster og mye mer. Derfor er det veldig nyttig at det nå er enda lettere å ha full kontroll på listene dine i HubSpot.  

* Tilgjengelig for Enterprise-lisenser. 

  • En annen kul nyhet for lister er at man nå kan se aktivitetslogg for en enkelt liste. Det betyr at man kan se når en liste var laget, endret, slettet eller gjenopprettet. Når en liste brukes i andre verktøy i Hubspot, for eksempel en workflow eller rapport. Når en liste eventuelt er endret fra aktiv til statisk. Og til slutt når en liste har generert en varsling (som nevnt over). Dette minner meg litt om property-historikk hvor man kan se hva som er endret, av hvem og når. Det samme kan du gjøre på lister. Det gir deg bedre kontroll og gjør feilsøking enklere. 

* Tilgjengelig for alle lisenser. 

Verdt å nevne – De som ikke nådde helt opp på lista 

Jeg rekker ikke over ALLE HubSpot nyheter fra februar i denne artikkelen. Derfor vil jeg avslutte med å nevne noen som ikke fikk plass på lista: 

  • New lead object owner property and improved visibility/actions in the prospecting workspace.  
  • Post teasers, self-registration and post lever audience access controls for blogs.  
  • Workflow enrollment diagnosis. 

Snakkes i april. Da kommer jeg med en oppdatering på alt det spennende som skjer i HubSpot i mars.  

Vil du lære mer om HubSpot? Meld deg på HubSpot User Group her!

Tom Kristian Blix-Nilsen Hansen's photo

Av: Tom Kristian Blix-Nilsen Hansen

Tom Kristian jobber som digitalrådgiver Markedspartner. I den rollen jobber han mye i HubSpot, er HubSpot Certified Trainer, og har gjennomført flere titalls opplæringer for ulike kunder. Samtidig har Tom Kristian ofte et prosjektlederansvar på de kundeprosjekter han er en del av. Tom Kristian har fullført en mastergrad i markedsføringsledelse ved Høyskolen Kristiania i Oslo og en bachelorgrad i markedsføring og salgsledelse fra samme skole. Der er han ofte innom som både gjesteforeleser og studentmentor.