Telefon er kanskje et av de viktigste kontaktpunktene du har med kundene dine. Likevel er det mange virksomheter som ikke har et system for å loggføre og analysere samtaler. Med telefoni direkte i HubSpot kan du få full kontroll på alle kundedialoger, sikre bedre oppfølging og skape en mer sømløs kundeopplevelse.
Hvorfor ringe direkte fra HubSpot?
Ved å integrere telefon i HubSpot får du tilgang til verdifull data om alle interaksjoner med kundene dine. Dette gir flere fordeler:
- Full oversikt over kundedialoger: Se tidligere samtaler, e-poster og interaksjoner før du ringer en kunde.
- Bedre kundeopplevelser: Kundeservice og salgsteamet får innsikt i hva kunden har gjort tidligere, slik at de kan tilpasse samtalen bedre.
- Automatisk logging av samtaler: Ingen samtaler eller viktig informasjon går tapt – alt lagres i CRM.
- Bedre analyse og innsikt: Ved å telefon i HubSpot får du detaljert data på samtalehistorikk, ventetider, respons og kvalitet på kundeservice.
Hvordan fungerer telefoni i HubSpot?
HubSpot har i lang tid støttet telefonsamtaler i Nord-Amerika og andre markeder, men nå er det også mulig i Norge.
For å kunne ringe med norske nummer direkte fra HubSpot må du sende en søknad til HubSpot, og de fasiliterer løsningen i løpet av 2-4 uker. Dette tilbys gjennom en tredjepart, Twilio, men fordi HubSpot bruker en ekstern aktør, kan du ikke koble til norske telefonnummer på egenhånd. Dette skyldes en innstramming fra norske teleoperatører for å hindre svindelsamtaler, kjent som Spoofing. Norske teleoperatører blokkerer utenlandske systemer fra å bruke norske nummer direkte.
En løsning er å samarbeide med en norsk teleoperatør. Vi samarbeider med ITX, som er en norsk teleoperatør med sømløs integrasjon i HubSpot.
ITX – sømløs telefoni-integrasjon i HubSpot
ITX lar deg både ringe ut og motta telefonsamtaler med norske og internasjonale numre, direkte i HubSpot. Dette gir en rekke fordeler:
- Automatisk åpning av kundekort når en kunde ringer, slik at kundeservice-medarbeidere umiddelbart får innsikt i kundehistorikk.
- Smart køhåndtering som fordeler samtaler til riktig avdeling basert på hva kunden oppgir i telefonmenyen.
- Detaljert innsikt og analyse i samtaledata, som ventetid, samtalens varighet og servicegrad.
Mer treffsikker og personlig kundeoppfølging
Ved å ha telefon integrert i HubSpot får selgere muligheten til å se all interaksjon med en potensiell kunde før de ringer. De kan se hvilke sider kunden har besøkt, hvilke e-poster de har åpnet, og hvordan de har engasjert seg i markedsføringen. Dette gjør det mulig å levere en mer målrettet og relevant kundesopplevelse.
For kundeservice betyr dette at de alltid vet hvem de snakker med og hva kunden har opplevd tidligere. De kan enkelt se:
- Tidligere henvendelser, enten via telefon, chat eller skjema.
- Tidligere kjøp eller interaksjoner med selskapet.
- Om kunden har åpne saker eller tidligere klager.
Dypere innsikt i telefonsamtaler og kundeservice
En slik integrasjon gir også ledelsen verdifull innsikt i telefonsamtaler, slik at du kan:
- Overvåke hvor mange kunder som venter i kø.
- Måle ventetider og servicegrad.
- Analysere hvordan telefonsamtaler bidrar til kundetilfredshet og salg.
- Å ringe direkte fra HubSpot deg gir deg mulighet til å forbedre dine kontaktpunkter med dine kunder på tvers av markedsføring, salg, og kundeservice
Telefon som en del av en helhetlig kundereise
Jeg opplever oftere enn ønskelig at jeg snakker med en bedrift på telefon, og at det vi har snakket om ikke er tilgjengelig neste gang jeg er i kontakt med dem. Jeg kan henvise til hva som sagt eller avtalt i forrige samtale, men den nye kundekontakten jeg snakker med har ikke denne informasjonen. Da må vi begynne helt på nytt, og det skaper mye friksjon for meg som kunde. Kanskje det gjør at jeg bytter til en konkurrent som jeg opplever har mer kontroll på kundene sine? Det jeg snakket med dem om sist bør jo de ha kontroll på, tenker jeg. For min del som kunde, men også for kundebehandleren som ikke blir spilt god av sitt eget CRM.
Når du ringer direkte fra HubSpot får du full kontroll på dette. Det er fordi samtalen bli loggført til CRM og du vil kunne analysere hvordan telefonsamtalene løser situasjonene til kundene dine. Dette vil være viktig data på tvers av virksomheten din senere, for å dokumentere interaksjonen du har hatt med dine kunder.
Effektive prosesser
Synergieffektene av å bruke en integrasjon som ITX til å ringe og motta samtaler i HubSpot er store. Det vil spille avdelingene dine gode på tvers av virksomheten og gjøre dere bedre rustet til å levere gode kundeopplevelser. Da får du både fornøyde ansatte og kunder!