Nytt år og nye HubSpot-nyheter! Denne måneden har jeg valgt ut fire nyheter i HubSpot du bør få med deg.
1. Viktige endringer for e-postmarkedsføring
HubSpot har i januar rullet ut flere endringer som tar hensyn til Google og Yahoo sin nye policy om å kreve såkalt DMARC, DKIM og SPF for alle som sender ut markedsføringseposter. Mer informasjon kan du finne her.
Avsendere som ikke har konfigurert disse tre vil kunne risikere å bli blokkert av sikkerhetsfilterene til mottakere som bruker Yahoo og Google e-postklienter.
For eksisterende domener må man derfor kopiere DMARC og SPF records fra HubSpot og legge til i DNS (der e-post domenet er hostet i dag).
For nye domener vil DMARC og SPF verifisering være en del av prosessen for å koble til disse i HubSpot.
All informasjon finner du i denne artikkelen fra HubSpot.
I tillegg vil denne oppdatering inkludere såkalt «email variable domains» det skriver HubSpot mer om her.
En siste ting som rulles ut av HubSpot basert på denne endringen er ett-klikks avmelding. Det betyr at alle e-poster sendt fra HubSpot vil fremover få en «one click to unsubscribe».
*Gjelder alle Huber og lisenser.
Les også: Noen viktige HubSpot-nyheter du burde få med deg
2. Forbedret flyt for skjemaoppfølging og møtebooking
En spennende nyhet fra HubSpot i januar er at man nå kan sette opp kriterier for hvor en kontakt sendes etter å ha fylt ut et skjema. Før kunne man legge inn en takkemelding eller sende kontakten til en spesiell side. Svakheten med dette var at det gjaldt alle kontakter. Nå kan du sette opp egne kriterier!
Det betyr at man kan sende kontakter som har en viss verdi på en property til en side, og andre kontakter til en annen side. Det gjør at du kan bygge deg filtre på hva slags oppfølging en kontakt skal få. Et eksempel fra HubSpot er at man eksempelvis prioriterer viktige prospekter eller kunder til å gå til en møtebooker, hvorav andre kontakter av lavere prioritet ikke nødvendigvis går direkte til en møtebooker.
*Tilgjengelig for Sales og Service Enterprise.
Når vi først snakker om møtebooker-funksjonen. I januar kom det også en nyhet for møterbooker-funksjonen som gjør at man nå kan sette opp en mer skreddersydd e-post-påminnelse til møtedeltakerne. Det gjør oppfølgingen av de som booker møter med deg enda mer personlig.
*Tilgjengelig for Sales og Service Starter, og oppover.
3. Lagre grupper av handlinger i workflows
En annen fin nyhet fra HubSpot i januar er at man nå kan lagre sine workflow-handlinger i grupper. Det betyr at dersom du har et sett med workflow-handlinger som du bruker flere ganger, eller i dag må sette opp gang etter gang, nå kan lagres i en gruppe, og deretter enkelt lime de inn i en annen workflow. Dette gjør det mer effektivt å gjenbruke en logikk som du trenger på tvers av flere workflows.
Du kan lese mer om dette i HubSpot sin artikkel her.
*Tilgjengelig for Enterprise-lisenser.
4. Få varsler om potensielle nye duplikater
Nå skal vi snakke om et av mine favorittemaer i HubSpot, nemlig datakvalitet.
En stor feilkilde som gir dårlig datakvalitet i HubSpotportalen din er duplikater.
Les også: Sånn gjør du duplikatgjennomgang i HubSpot
HubSpot har et verktøy som identifiserer potensielle duplikater av contacts og companies, og som gir deg en fin oversikt å jobbe ut ifra. Det kan du lese mer om her.
Tidligere har HubSpot kommet med det de kaller for Data Quality command center, som for portaler med OperationsHub Pro-lisens og høyere har gitt full oversikt over datakvaliteten i portalen.
Det som derimot har vært en savnet funksjonalitet, er det å kunne få varslinger om nye potensielle duplikater. Fra tidligere har man måttet ha en rutine på å sjekke opp dette og jobbe seg igjennom. Men ikke nå lenger! Fra januar har man muligheten til å sette opp proaktive varslinger for nye duplikater.
Dette betyr at du kan sette opp hvem som får varslinger om nye potensielle duplikater, og hvilket antall duplikater det varselet skal gå ut på. Denne funksjonaliteten gjør det enda lettere for deg å være tettere på, og gjøre opprydning raskere. Etter min erfaring er det å rydde i duplikater veldig krevende om du har en liste over flere hundre du må se over. Men, om det bare er noen få eller et ti-talls du trenger å ta stilling til hver gang, så er det mer overkommelig å rydde opp i duplikatene.
*Tilgjengelig for OperationsHub Pro eller høyere i public BETA.
Les mer om det å monitorere duplikater her.
Hederlige omtaler
Jeg rekker ikke over ALLE HubSpot nyheter fra januar i denne artikkelen. Derfor vil jeg avslutte med å nevne noen nyheter som ikke fikk plass på lista, men som er verdt å sjekke ut:
- Visualize associations
- Redesign av advance filters on index page
- Conditional property options, now also for HubSpot defined properties
- Customize default deal name
- Copy permissions from existing users