HubSpot lanserer stadig nye produktoppdateringer, og det har spesielt vært mye som har skjedd innenfor AI. Denne helgen ble det lansert en beta av det jeg mener kan være en av de største oppdateringene på lenge! Funksjonen kalles “Ask Breeze” i workflows, og det er en gamechanger for å koble AI og data sammen. I denne artikkelen skal jeg forklare hva "Ask Breeze" i workflows er, og hvorfor jeg mener det er så spennende.
Hva er “Ask Breeze”?
Kort fortalt er “Ask Breeze” en ny AI-handling i workflows som lar deg stille et spørsmål til AI og bruke svaret i videre workflow-trinn. Det åpner opp helt nye måter å automatisere og bearbeide data på, som ikke har vært mulig tidligere. Ask Breeze kan benyttes til mye, men hovedsakelig vil det kunne automatisere tungvinte prosesser - og skape bedre datakvalitet i portalen. Det kan blant annet brukes til å sette property-verdier, strukturere data, berike data automatisk – alt uten manuelle prosesser.
Hva kan "Ask Breeze" i workflows brukes til?
Ask Breeze kan benyttes til svært mye! Her er det kun kreativiteten som setter begrensninger. Her er noen eksempler på prosesser Ask Breeze kan benyttes til. Jeg går inn i dybden på to av eksemplene lengre ned i teksten.
Ask Breeze kan blant annet benyttes til å:
💬 Gjenkjenne språk og oppdatere foretrukket språk-egenskap – Identifiser språket til en kontakt basert på en skjemautfyllelse og oppdater CRM-et for med foretrukket språk for mer relevant kommunikasjon.
🔗 Matche jobbtitler med ansvarsnivå og avdeling – AI kan forstå jobbtitler og automatisk plassere ansatte i riktig rolle og team.
🔎 Forstå kundens kundens kjøpsinitativ for mer presise leads– AI kan lese e-poster og meldinger og tolke hvilket stadie kontakten er i og eksempelvis rangere dette.
🏭 Auto-kategorisere selskaper basert på domene og industri – Har du selskaper uten bransjeinfo? La AI analysere domenet og fylle ut denne informasjonen automatisk.
💻 Lag hyper-personalisert markedsføringsinnhold – Bruk AI til å lage skreddersydd innhold i e-poster og kampanjer basert på mottakerens interesser og adferd (kun tilgjengelig i Marketing Hub Enterprise).
Hvordan bruke “Ask Breeze”?
Å bruke "Ask Breeze" er relativt enkelt, dersom du har kjennskap til workflows. Rent praktisk kan du følge disse stegene:
- Gå til product updates og opt inn i public betaen "Ask Breeze' action in workflows".
- Gå inn i workflow-verktøyet
- Finn 'Ask Breeze'-handlingen i AI-kategorien i workflow-actions.
- AI vil generere et svar som kan brukes videre i workflowen. Hent ut svaret fra AI'en ved å benytte datavariabelen "action properties" og deretter "response".
- Merk: Du må ha en av følgende HubSpot-lisenser for å få tilgang: Marketing Pro, Marketing Enterprise, Ops Pro, Ops Enterprise, Sales Pro, Sales Enterprise, Service Pro, Service Enterprise. Slik det er nå, er funksjonaliteten ikke knyttet til Breeze Intelligence credits - men hver bruker har 3000 utførelser per måned.
Eksempel 1: Sett foretrukket språk basert på melding fra kontakt
Det første eksempelet vi skal se på er hvordan vi kan bruke Ask Breeze til å benytte en property-verdi, resonnere og gjøre et valg som deretter setter en annen property. Jeg har valgt en relativt enkel case, hvor målet er å sette foretrukket språk basert på et fritekst felt fra et skjema.
Etter å ha satt enrollment-kriterier, trykker vi på funksjonen Ask Breeze fra oppgavelinja. Deretter skriver vi inn en prompt hvor vi formulerer det vi ønsker. Her bruker man personalization tokens for å hente data, og i denne sammenhengen bruker vi propertien "message" og beskriver hvordan AI'en skal behandle informasjonen.

I neste steg, skal vi sette en ny property-verdi basert på det AI'en har kommet frem til. Vi henter dette fra datavariabelen "Response", som er svaret AI'en ga fra spørringen vår.
Vi kontrollerer hvilke prosesser som har blitt gjort gjennom å se på enrollment history, og ser her hvordan spørringen har blitt prosessert og benyttet til å sette den nye verdien for foretrukket språk. Vi kan se på bildet nedenfor at AI'en har registrert språket norsk, og oppdatert verdien til propertien "foretrukket språk". En enkel og grei prosess, som kan gi økt datakvalitet på kontaktnivå i HubSpot.
Eksempel 2: Kategorisere selskap basert på domene.
I dette eksempelet, skal vi gjøre det samme - men vi skal la AI'en gjøre en større jobb enn i det første eksempelet. Vi ønsker her at AI'en skal gjøre research basert på et selskaps domene og gjøre en vurdering av hvilken bransje selskapet tilhører. Jeg bruker samme fremgangsmåte som i det første eksempelet, men skriver nye instrukser. Jeg legger inn tokens for å hente data, og forklarer hvilke bransjer jeg ønsker at AI'en skal velge fra. Jeg har definert at svaret kun skal være selve bransjen, og ikke ytterligere forklaring. Eks. "Industri og produksjon".
Derfra kan jeg velge hva jeg ønsker å benytte vurderingen AI har gjort til. Dersom jeg ønsker å oppdatere en property-verdi, ville jeg valgt samme fremgangsmåte som tidligere. I dette eksempelet ønsker jeg å lage en "branch" basert på svaret jeg fikk fra AI'en. Det gjør jeg ved å velge branch --> branch based on a single property --> deretter henter jeg ut datavariabelen "response" på samme måte som tidligere.
Få mer verdi med AI
Ask Breeze er en produktoppdatering og et eksempel på hvordan få verdi med AI i praksis. Vi gikk gjennom to relativt enkle eksempler på bruksområder, men jeg kunne vist mange flere.
Det er verdt å nevne at verktøyet foreløpig er i beta. Det er litt mer utfordrende å prompte enn hvis du skulle skrevet direkte i for eksempel ChatGPT. Man må muligens være litt mer spesifikk enn vanlig. Per nå, må man benytte text properties for å hente ut AI'ens "response".
Jeg tror vi kommer til å se svært mange morsomme og nyttige løsninger bygget med dette verktøyet i tiden som kommer. Dette er absolutt funksjonalitet det er verdt å følge med på. Jeg håper du kan ha fått noen ideer til bruksområder, og går i gang med testingen selv!