Høydepunkter fra Inbound-dagen 2019

Av Tone Hammer 19. mars 2019 | 3 minutter lesetid

Inbound-dagen2019

Spennende foredrag og kunder som bød på seg selv preget årets Inbound-dag på Oslo Plaza den 13. mars. Her er noen av høydepunktene sett fra mitt ståsted!

Begynn med video i dag!

Eva-Charlotte Stenset, som har lang erfaring fra TV, media og kommunikasjon, gikk høyt ut og kjørte et spontant minikurs om å lage video med mobiltelefon direkte på Facebook Live. Den som sporty tok utfordringen var dagens første foredragsholder, Hans-Petter Nygård-Hansen. Resultatet kan du se her:

Poenget var å vise hvor enkelt det er å lage en videosnutt akkurat der du er. Og i 2019 bør du ifølge alle trender og analyser være på video. Det er her den viktigste kommunikasjonen med kundene dine bør skje.

Er du en av mange som kjenner litt angst av å se deg selv på skjerm, eller høre din egen stemme, må du bare kaste deg ut i det. Selv om det ifølge Eva-Charlotte og Hans Petter gjør litt vondt til å begynne med. Kanskje til og med en stund. Men hør på dem – de vet begge hva de snakker om.

Et viktig mål for dagen var at alle deltagerne skulle få med seg nyttige takeaways fra hvert foredrag. Hvis jeg skal gi deg en personlig her, blir det denne:

For å nå din målgruppe i digitale kanaler må du tørre å produsere video og lyd.

Innhold skal være «on demand» og oppleves som nært

Etter stuntet kunne podkast-vert og kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen innta scenen. Han hadde flere viktige poeng som vil hjelpe markedsførere å lykkes i 2019:

E-postmarkedsføring og nyhetsbrev funker fortsatt. Derfor: Ta godt vare på de som har lagt igjen e-postadressen sin hos deg.

Tenk timing når du legger ut noe. De fleste av oss liker ikke å bli forstyrret fra det vi har lyst til å se, høre eller lese. Vi vil konsumere på egne premisser; on demand. Det innholdet som engasjerer oss mest, er det som berører oss personlig. Derfor er det kanskje ikke så rart at eksempelvis podcast har blitt så populært. Mange sier nemlig at de opplever dette som nært.

Og innholdet må være relevant. Det er jo ikke uten grunn at mange av oss kobler ut når TV-en viser reklame og vi velger å scrolle oss gjennom Facebook-feeden vår i stedet. Hvor vi også ser reklame, men som i mye større grad oppleves som relevant for oss.

Produser innhold som er personalisert, relevant, verdiøkende og som får deg som leverandør til å virke tillitsfull. Tenk timing og tilgjengelighet når du deler innholdet ditt.

Støtt deg på tall. En egen videoplattform kan være en god løsning

Så hvordan skal du sørge for at innholdet du produserer og distribuerer oppfattes som relevant? Jo, du må støtte deg på data. Casper Noreen Frid fra TwentyThree snakket blant annet om potensialet i det å ha en egen videoplattform hvor du kan samle egne brukerdata. Data som gjør deg i stand til å spisse budskapene dine enda bedre mot de du ønsker å nå. Hvem ser filmene dine? Hvor lenge?

Visste du at gjennomsnittlig seertid på en video ifølge Facebook er seks sekunder? Har du ikke fanget seerens oppmerksomhet da, er muligheten ofte tapt. Du kan gjerne dele lange videoer, men da er det smartest å dele dem i egne kanaler. For der er sjansen mye større for at de besøkende ser mer enn noen få sekunder. Det er der de kvalifiserte leadsene dine kommer. De som er interessert, ser det du deler og blir forhåpentligvis kunder. Hvis du bruker dataene du samler inn kontinuerlig, riktig.

Etabler din egen videoplattform!

Erfaringer med inbound marketing

Assa Abloy, Rørleggerkjeden VB, Hallingplast og Dataton delte erfaringer (både gode og dårlige) med inbound og blogging fra scenen. Nyttig og trolig gjenkjennbart for mange av tilhørerne, så all kred til de som turte å dele. Min siste takeaway blir derfor denne:

Ikke vær redd for å by på deg selv!

Gikk du glipp av Inbound-dagen? Da bør du absolutt vurdere å få med deg neste, både for å holde deg oppdatert på trender og kunnskap, og for å treffe likesinnede du kan dele suksesser og tabber med. Du kan melde din interesse for arrangementet på Inbound-dagen.no. 

Webinar:  Inbound marketing: Hva er det, og hvordan kommer du i gang? Se webinaret gratis her!

Temaer: analyse, personalisert innhold, inbound-dagen


Tone Hammer's photo

Av: Tone Hammer

Som innholdsprodusent i MarkedsPartner er Tone opptatt av å levere kvalitetsinnhold som samsvarer med kundenes forventninger, både i blogger og på websider.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle