De tre feiteste fellene du kan gå i når du bruker ChatGPT og AI i markedsføringen

Skeptisk dame

"I en verden der sokker mystisk forsvinner fra vaskemaskinen, skal én mann legge ut på et episk oppdrag for å avsløre sannheten bak tidens største husholdningsmysterium ...» (ChatGPT). 

«I en verden der alle smørpakker alltid er tomme når du trenger dem mest, står én kvinne foran sitt livs største utfordring: å finne smør til brødskiva før den blir tørr. Bevæpnet med en sløv smørkniv og et halvtørt rundstykke, må hun navigere gjennom kaoset i kjøleskapet og overvinne den største fienden av alle – plastlokket som nekter å åpne seg ..." (ChatGPT)

Om du har brukt ChatGPT litt de siste årene, kjenner du igjen denne måten å starte en tekst på. Spesielt ChatCPT har en hang til å innlede på denne måten. Problemet, og dermed den første, feite fella du kan gå i er at den skriker «Jeg har brukt ChatGPT!» Jeg skriver litt mer om den fella nedenfor. I tillegg er det alltid en klisjé, og du bør sky klisjeer som pesten. (Tok du den?)

Jeg skal også gi deg et par triks for å unngå å falle i disse feite fellene når du skriver. De tar bare to minutter. OK, kanskje fem, da.

La meg forklare hvorfor dette er viktig. Når vi leser noe, så ønsker å møte en tekst skrevet av et tenkende menneske. Det er vanskelig å få den følelsen når vi møter ord fylt av AI-genererte klisjeer og fremmede formuleringer. Om ikke skribenten har lagt noen egeninnsats i dette, hvorfor skal vi? Det finnes nok av annet materiale som kan si noe nytt eller originalt.

Markedsføring er en menneskelig øvelse, for det er mennesker som er mottakere av budskapene våre. Mennesker kommer til budskapene med ønsker, behov og drømmer. De trenger å speile sin egen personlighet og verdier i disse produktene og tjenestene.

Som kollega Sandra Benrud nylig skrev i artikkelen 5 måter du kan bruke AI på i din markedsføring akkurat nå, er det kanskje best å overlate disposisjoner og finne poenger eller eksempler, så kan du heller stå for selve skrivingen.

Les også: Forenklet dataanalyse med ChatGPT

Les også: Slik kan generativ AI gi reell forretningsverdi

Les også: Konsistent kommunikasjon: Slik bruker du AI til å strømlinjeforme tone of voice

Felle nr 1: Ikke start med Mad Max-traileren

Har du lagt merke til at forstyrrende mange AI-genererte tekster starter med «I en verden der ...»

For eksempel: «I en verden der konkurransen blir stadig hardere ...» «I en verden der det grønne skiftet legger premissene ...»

ChatGPT har antakelig hentet dette trikset fra filmtrailere:

"In a world without hope, in a land forsaken by life, one man will fight to survive..." (Mad Max)

Det skaper helt klart en dramatisk effekt. Det er sikkert effektivt i en historiefortellinger som filmer og bøker, men når ChatGPT bruker dette hver gang, blir det til slutt en markør som skriker til leseren: JEG HAR BRUKT AI!

En avart av denne begynnelsen finner vi i forresten i Star Wars: «In a galaxy far, far away ...» som om ikke alle galakser er langt, langt borte lizm.

Bli kvitt Mad Max

Finn din egen start på teksten. Du vil fort merke at hvis du får til begynnelsen, så er det lettere å skrive resten. Det gir fokus og retning. Men merk deg også at ChatGPT egentlig bare prøver å beskrive en kontekst, og det er ikke det dummeste du kan gjøre, så ha det i mente.

Prøv disse begynnelsene:

  1. Start med en dramatisk eller tankevekkende påstand

En påstand eller et overraskende faktum vekker nysgjerrigheten til leseren og får hen til å ville lese videre for å forstå sammenhengen.

  • Eksempel: "Over halvparten av verdens språk vil være utdødd om hundre år."
  1. Still et spørsmål

Et spørsmål får leseren til å reflektere over emnet og kan identifisere seg med teksten. Det gjør også at de blir engasjert med en gang.

  • Eksempel: "Hva ville du gjort hvis du våknet opp en dag uten å huske hvem du er?"
  1. Bruk et levende bilde

Å starte med en beskrivende scene eller situasjon kan umiddelbart trekke leseren inn i teksten ved å appellere til sansene. Dette gir leseren en følelse av å være "i øyeblikket" med deg.

  • Eksempel: "Tidlig morgen. Tåken ligger lavt over fjorden. Solen bryter sakte gjennom skydekket."

Felle nr 2: Hashtag-festivalen avslører deg

Kopierer du det ChatGPT har skrevet inn i et Word-dokument, blir titler og mellomtitler for et tenkt eksempel slik:

 #### 1. Kompleksitet i varemerkeregistrering

Varemerkeregistrering er en juridisk prosess som krever detaljert kunnskap om lover og regelverk. I Norge, for eksempel, administreres varemerker av Patentstyret, mens andre land har sine egne varemerkemyndigheter. En advokat som spesialiserer seg på immaterielle rettigheter (IP-rettigheter) vil forstå kravene som stilles og kunne veilede deg gjennom prosessen, fra søknadsinnlevering til endelig registrering. Selv små feil i søknaden kan føre til avslag eller forsinkelser, noe som kan koste bedriften tid og penger.

#### 2. Unngå rettslige tvister

Selv om varemerket ditt er registrert, kan det oppstå konflikter med andre parter som mener at deres rettigheter har blitt krenket. En advokat kan hjelpe deg med å navigere i slike

... osv.

Om du ser fire hashtags etter hverandre, kan du banne på at det er ChatGPT som har vært på ferde. Det er ikke nødvendigvis feil og kanskje ønsker du å spille med åpne kort. Men da må du også være klar over at det er det du gjør.

Kvitt deg med hashtag-festivalen

Du vet sikkert hvordan du blir kvitt dette enkelt? Finn og erstatt  Skriv inn #### --> Erstatt med ingenting  Bingo!

Felle nr. 3: Titler og overskrifter med store forbokstaver

På norsk skriver vi forbokstav i det første ordet i en tittel: «Slik skriver du titler på norsk». I gamle dager brukte vi kanskje store bokstaver i HELE TITTELEN, men det ser vi lite av nå for tiden.

Men mange av oss trenger å skrive engelsk, så da blir spørsmålet: Britisk engelsk eller amerikansk engelsk?

Hvis du ber ChatGPT om råd, får du kanskje noe slikt, selv om språket er norsk:

  1. "Din Guide til Smarte Anbud: Hvordan Velge Leverandører med Bærekraft i Fokus"
  2. "Bærekraftige Løsninger som Gir Deg Fordel: Velg Riktig i Anbudsprosessen"
  3. "Sikre Bedriftens Fremtid: Slik Velger Du Bærekraftige Leverandører"
  4. "Anbud som Tjener Deg Best: Bærekraftige Valg for Lønnsom Drift"
  5. "Få Mer Verdi fra Dine Anbud: Velg Bærekraftige Leverandører som Leverer"

Dette er åpenbart skrevet i amerikansk stil og så bare oversatt. I tillegg til foranstilte pronomen, som vi helst unngår på norsk (Dine anbud, Din guide) er det spesielt et trekk som skriker at noen har brukt (amerikanske) ChatGPT. Og det er det som kalles title case, altså at de bruker stor forbokstav (kapitelerer) hvert meningsbærende ord i tittelen.

Amerikansk engelsk skiller seg fra alle andre engelske språk (britisk engelsk, australsk engelsk osv.) ved at de bruker dette, som her i The Journal of Marketing:

Bilde1-Sep-27-2024-11-50-51-2518-AM

Tilbake til de fem eksemplene forslått av ChatGPT lenger oppe: Det som også preger disse titlene er at vi kjenner igjen de engelske frasene, men direkte oversatt til norsk blir de litt fremmede (Gir Deg Fordel og Tjener Deg Best).

Bli kvitt title case i titlene dine

Word har en funksjon som lar deg endre alle titler eller tekster om du vil ha store eller små bokstaver. Bare merk ut det du vil endre:

Bilde1-Sep-27-2024-11-57-48-1158-AM

Merk ut det du vil endre (altså tittelen eller noe annet)  Små bokstaver i alle ord  Endre selv manuelt til stor forbokstav i det første ordet i tittelen.

AI og verktøy som ChatGPT kan være kraftfulle i markedsføring, men det er viktig å unngå de vanligste feilene som avslører bruken av dem. Ved å ta i bruk en mer personlig og variert tilnærming, vil du ikke bare unngå å falle i de vanligste fellene, men også forbedre kvaliteten på markedsføringen din betraktelig.

Dessuten – og dette er viktig – poenget er ikke å skjule sporene sine. Poenget er å skrive noe som har puls, kloremerker og alt som tyder på at det er skrevet av et menneske, ikke en maskin.

 

 

Steffen Fjærvik's photo

Av: Steffen Fjærvik

Steffen er rådgiver for kommunikasjon og innhold i Markedspartner. Han er utdannet journalist og har jobbet i en årrekke som reporter, vaktsjef, leder og redaktør i NRK og Sarpsborg Arbeiderblad/TV Østfold i tillegg til Institutt for Journalistikk.