CRO - Hva er det, og passer det for min bedrift?

Av Christian Nordhelle 2. oktober 2019 | 4 minutter lesetid

CRO - Hva er det og passer det for min bedrift

CRO er et tema som er i vinden om dagen for markedsførere. Er du nysgjerrig på hva det er, og om det er relevant for deg og din bedrift?  Les videre!

Hva er CRO?

Det finnes mange akronymer man må forholde seg til som markedsfører. CRO står for conversion rate optimization, eller konverteringsoptimalisering. CRO er en arbeidsmetode der man benytter seg av analyse og tilbakemeldinger fra brukerne av et nettsted, for å forbedre nettstedet, slik at en større andel av de besøkende fullfører ønsket mål.

Eksempler på mål kan være å få flere brukere til å:

  • laste ned en demo
  • bestille en vareprøve
  • kjøpe et produkt
  • laste ned innhold
  • fylle ut kontaktskjema

Last ned gratis guide: Slik sikrer du en effektiv digital salgs- og  markedsstrategi

Passer CRO for min bedrift?

Mange forbinder CRO-utrykket med ecommerce og netthandel, men det er feil at det er kun de som dette er relevant for. Hvis bedriften din har et nettsted, antar jeg at dere har et mål med den. Enten dere driver nettbutikk, genererer leads, ønsker at besøkende skal ta kontakt eller vil vise frem relevant innhold, er det alltid noe å optimalisere for at de besøkende skal nå frem og gjøre ønsket handling. Så lenge du har et mål med nettstedet ditt, bør du gjøre CRO.

Les også: Hvorfor toppledere bør bry seg om CRO

Hvorfor jobbe med CRO?

Mange bedrifter bruker store summer på annonsering for å dra relevante brukere inn til nettstedet sitt. Dette er veldig viktig, men hva om bedriften din fortsatt sliter med å få de besøkende til å fullføre en konvertering på nettstedet? Er det da målgruppene som ikke fungerer, eller kan det være at de ikke forstår hva de skal gjøre på nettstedet?

Tenk deg at du er i en skobutikk. Du har funnet et par sko i riktig størrelse og er klar til å betale. Men i stedet for å gå direkte til kassen, må du lete deg frem gjennom en labyrint. Tungvint, ikke sant?

Slik er det på mange nettsteder. Bedriften har et klart mål som de ønsker brukerne skal fullføre, men de har ikke jobbet nok med å gjøre det lett for brukeren.

CRO representerer et mindset hvor man fokuserer på å hjelpe brukerne til å fullføre ønsket handling, i stedet for å forvirre dem. Dette høres svært selvsagt ut, men det er overraskende mange bedrifter som ikke jobber systematisk med dette, og dermed ikke får den avkastningen de burde hatt på det de investerer i å trekke brukere til nettstedet sitt.

Hvordan komme i gang med CRO?

Selv om det kan føles overveldende å starte med CRO, er det garantert at du vil få utbytte av det. Er det én ting de mest innovative organisasjonene i verden, som Google, Apple og Facebook, har til felles, er det høyt fokus på CRO.

Ett sted å starte er å ikke gi brukerne flere valg underveis i konverteringsprosessen. Hvis målet ditt er en henvendelse burde du for eksempel ha så lite menyvalg, linker og annet støy som mulig på siden der innsendingsskjemaet er. 

Hvis du har store budsjetter til annonsering for å få trafikk inn på nettstedet ditt, burde du også sette av ressurser til å optimalisere veien videre til ønsket mål på nettstedet. Konverteringsoptimalisering på nettstedet ditt gir deg muligheten til å teste ulike hypoteser for å øke konverteringsraten din.

Det er en kort vei til å komme i gang med CRO, og her er tre tiltak du burde starte med:

1. Analyser data og bruk av nettstedet 

Start med å analysere dataene du har. Har du Google Analytics og sporer konverteringer og andre relevante hendelser på nettstedet ditt, er det mye innsikt å finne der. Se etter punkter i konverteringsprosessen hvor brukerne faller av og grav dypere i dataene for å finne mulige grunner til dette.

Gjør anonymiserte opptak av personer som bruker nettstedet ditt. Med et verktøy som Hotjar kan du følge med på faktiske brukere og se hvordan de navigerer seg rundt på nettstedet, hva de klikker på og hvor lang tid de bruker i ulike scenarier. Dette kan gi deg noen ordentlige aha-opplevelser!

Analyser heatmaps for å se hvilke deler av nettstedet som får oppmerksomhet av brukerne dine. Det er viktig å se for eksempel hva som blir klikket på og hvor langt blir det scrollet på nettstedet.

Les også: Øk konverteringsraten på landingssiden din med heatmap

2. Gjør brukerundersøkelser

For å optimalisere nettstedet ditt for brukeren er det lurt å spørre brukerne hva de synes. Du kan for eksempel legge inn et skjema eller undersøkelse som popper opp på nettstedet eller sette deg ned med noen utvalgte brukere og intervjue dem – gjerne mens du ber dem om å utføre ulike brukerscenarier. Da ser du raskt hvor skoen trykker.

Les også: 10 bud for brukeropplevelse på nett som du bare må følge

3. Lag hypoteser og gjør tester

Basert på funnene du har gjort ut fra data, brukermønster og brukerundersøkelser, setter du opp hypoteser for å forbedre brukeropplevelsen, som igjen burde øke konverteringsraten. Om du ikke har anledning til å gjennomføre forarbeidet jeg har beskrevet før testene, bruk noen velutprøvde hypoteser innen CRO og sett opp tester basert på dette. (Dette er hypoteser som har blitt testet av mange, som er basert på logiske antakelser, og som anses som beste praksis. Et eksempel er at en CTA burde ha en tydelig kontrastfarge fra resten av innholdet på et nettsted for å være synlig for besøkende personer.

Bruk et verktøy for å gjøre strukturerte tester på nettstedet ditt. Vi anbefaler å velge et verktøy som er integrert med analyseverktøyet du allerede bruker. Et populært verktøy er Google Optimize, som er godt integrert med Google Analytics.

Lykke til!

LAST NED GRATIS GUIDE NÅ:  Slik etablerer du en effektiv digital salgs- og markedsstrategi

Temaer: digitalisering, Google optimize, CRO


Christian Nordhelle's photo

Av: Christian Nordhelle

Christian er sertifisert fagspesialist innenfor SEO og betalt digital annonsering i MarkedsPartner. Han har flere års erfaring med søkemotoroptimalisering, programmatiske annonsekjøp og Facebook- og Instagram-annonsering for store norske og internasjonale merkevarer.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle