CRM er et kraftfullt verktøy i markedsføringen

Det er lett å se for seg kundereisen som en enkel vei fra A til Å, hvor du følger beste vei fra anerkjennelse av behov, til vurdering, til kjøp. I realiteten tar kundene ofte flere omveier før de kommer fram til mål. Om du ønsker et mer fullstendig bilde av kundereisen, er det viktig å koble markedsføringstiltakene dine med det mest sentrale systemet i bedriften, nemlig CRM.  

Mange er godt kjent med CRM og hva det brukes til, men det er ikke alle som bruker systemet sitt fullt ut. I denne artikkelen tar jeg for meg hvordan du kan bruke CRM-systemet som et ekstra verktøy i markedsføringen langs hele kundereisen.

Les også: Hvorfor marketing automation og CRM bør kobles sammen

Hva er CRM?

CRM står for Customer Relationship Management (kunderelasjonshåndtering), og hjelper bedriften å administrere kundedata.

Et godt CRM-system samler informasjon om bedriftens kontakter på ett sted, slik at virksomheten får en unik innsikt i kunder og kontakter.

CRM-systemet brukes tradisjonelt som et system som lar salgsavdelingen følge opp og dokumentere leads, prospekter og kunder. Altså et sted hvor man kan se alle interaksjoner en kontakt har med selskapet. Dette kan være alt fra telefonsamtaler til besøk på nettsider og lesing av bloggartikler.

Når det kommer til markedsføring er det likevel svært få som bruker CRM-systemet til mer enn å hente ut e-postlister. De går glipp av mange store muligheter.

Fordeler med å bruke CRM som hovedkilde for kundedata også i marketing

1. Du får samlet alle kundedata på et sted

Alle bedrifter, uavhengig av størrelse, trenger et system for å lagre og sortere kundedata. Når du samler alle data i ett og samme system får du mer innsikt i mønstre og du ser hva som fungerer og ikke fungereer.

CRM-systemet har ofte mer detaljerte data på kunden enn et e-postverktøy, som for eksempel informasjon om når kundene kjøpte noe sist eller hvor de er i kundereisen.

Les også: Bedre kundereiser med data i kjernen

2. Det er lettere å segmentere målgrupper

Du ville aldri sendt den samme meldingen til alle kundene dine. Nettopp det er grunnen til at segmentering av kontakter er så viktig.

Et CRM-system kan gruppere målgruppen din inn i detaljerte segmenter, som for eksempel hvilke nettsider de har besøkt eller når på døgnet de er mest aktive.

På denne måten kan du kommunisere med målgruppen din på en strategisk, fokusert måte, og du unngår å sende unødvendige kampanjer til feil kunder. Som for eksempel en kampanje på en TV om kunden nettopp har kjøpt en TV fra deg.

3. CRM lar deg optimalisere kampanjer

Et CRM-verktøy kan kobles til markedsføringskanalene dine. Dermed kan du se hvordan de ulike kanalene presterer og hvordan publikum samhandler med deg.

Ved å sette denne tankegangen i sentrum av markedsføringsstrategien din, kan du tilpasse budskapene, lage mer målrettet og meningsfylt innhold og fremskynde salgsprosessen. Dette hjelper bedriften din å vokse.

Markedsføring er mye mer enn enkeltinteraksjoner med potensielle kunder – det handler om å bygge en komplett opplevelse for kunden.

Slik bruker du CRM i de ulike kanalene for markedsføring 

CRM i e-postmarkedsføring

Når det kommer til e-post og CRM kan du segmentere kontaktene dine inn i ulike lister basert på CRM-data som for eksempel rolle, lokasjon osv. Men det stopper ikke der.

Du kan legge til en ekstra personifisering i mailene dine ved å lage ulike CTA-er (calls to action) til ulike typer kunder basert på data fra ditt CRM-system. Ved å sende relevante og personlige e-poster, bygger du tillit og tilbyr verdi, både til kunder og eventuelle prospekter.

Du kan spare tid ved at listene i CRM er levende og oppdateres automatisk når nye kontakter opprettes i CRM. Du trenger ikke hele tiden importere og eksportere inn de nyeste listene til e-posttjenesteleverandøren.

Les også: Slik lager du en CTA som konverterer

CRM for markedsføring i sosiale medier

Som du vet, handler sosiale medier om mer enn bare å produsere flott innhold. Det er ikke nok å bare ha freshe Instagram-bilder eller engasjerende videoer på TikTok.

Ved å koble CRM med sosiale kanaler, kan du se hvordan kunder og prospekter engasjerer seg i de sosiale plattformene. Dette  gjør deg bedre  forberedt når du samhandler og kommuniserer med dem.

CRM kan også gi deg en oversikt over ulike temaer, hashtags og influencere innenfor målgruppesegmentene dine. Deretter kan du utnytte disse dataene til å produsere og vise relevant innhold til rett tid.

CRM for digitale annonser

Tredjepartsdata hjelper deg å nå en bred målgruppe, mens førstepartsdataene du får fra CRM lar deg målrette annonseringen mot en helt spesifikk gruppe mennesker. Dataene lar deg lage relevante annonser for ethvert publikum, uansett hvor de er i kundereisen.

Du kan for eksempel opprette en tilpasset målgruppe for alle kontaktene i CRM som har sett på et bestemt produkt på nettsiden din. Basert på denne målgruppen kan du deretter sette opp en svært spesifikk annonse som gir informasjon om dette produktet for å hjelpe dem videre i kjøpsprosessen.

Les også: Hva er egentlig forskjellen på kundens kjøpsprosess og din egen salgsprosess?

Dette tiltaket kan ha stor innvirkning både på kunder og potensielle kunder. Tenk på hvor mange annonser de ser i løpet av en dag. Hvor mange av disse tror du egentlig er relevante? Ved å markedsføre på denne målrettede måten vil trolig kundene være mer mottagelige for annonsene de blir eksponert for og dermed ikke bli frustrerte eller irriterte.

Når du utnytter alle dataene du har på kunden, kan du tilpasse disse dataene tiil  kundereisen og treffe målgruppen best mulig.

Ved å kombinere CRM-data med markedsføringsdata kan du oppnå resultater som utgjør en forskjell og som hjelper deg å vokse.

Ofte stilte spørsmål

CRM, eller Customer Relationship Management, er et system som hjelper bedrifter å administrere kundedata. Dette systemet samler informasjon om kontakter på ett sted, gir innsikt i kunder og kontakter, og brukes til å dokumentere og følge opp leads, prospekter og kunder.


CRM-systemer kan benyttes i markedsføringsstrategier ved å integrere kundedata for å forbedre segmentering, tilpasse kommunikasjon og optimere markedsføringskampanjer. For eksempel kan man bruke CRM til å lage målrettede e-postlister basert på kundedata som rolle og lokasjon, noe som gir muligheten til å personalisere kommunikasjonen ytterligere.

Ved å samle all kundeinformasjon, som kjøpshistorikk og interaksjoner med bedriften, i et CRM-system, kan bedrifter tilpasse kundereiser og skape mer personaliserte kundeopplevelser. Dette kan styrke kundeforhold ved at kunden føler seg mer sett og verdsatt, samtidig som det gir bedriften bedre innsikt og muligheter til å segmentere og målrette kommunikasjon effektivt.

I tillegg til grunnleggende kontaktinformasjon, kan CRM-systemer integrere data fra ulike kilder som sosiale medier, nettsidebesøk, e-postinteraksjoner og kjøpshistorikk. Disse dataene gir et helhetlig bilde av kundenes adferd og preferanser, noe som er viktig for å lage relevante tilbud og kommunikasjon.

Bruk av CRM i digital markedsføring tillater bedre segmentering av målgrupper, mer målrettet og personlig kommunikasjon og optimalisering av kampanjer basert på innsikt fra interaksjon med kunder. Dette kan føre til høyere engasjement og bedre konverteringsrater.



 

 

Helene Zeylon's photo

Av: Helene Zeylon

Helene jobber som digitalrådgiver i Markedspartner. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra høyskolen Kristiania med fordypning i digital markedsføring.