Fortsatt finnes det bedriftsledere som rynker på nesa når de hører ordet "blogging". Skeptikere som henger igjen i myten om at blogger bare er dagbøker på nett for husmødre og unge håpefulle. Om du selv er i denne kategorien, eller om du er en markedsfører som sliter med å bli hørt av sjefen, så trenger du noen harde fakta om firmablogging. De får du her.
Firmablogging har lite eller ingenting til felles med "rosablogging". En firmablogg er et nettsted hvor en bedrift publiserer artikler som kundene har nytte av i sin kjøpsprosess. Blogging øker trafikken til bedriftens nettsted, genererer leads til salg og gir bedriften et større publikum på web.
En firmablogg er både grunnmuren og det mest kostnadseffektive virkemiddelet i en markedsstrategi som baserer seg på innholdsmarkedsføring.
Høres det bra ut? Eller er det bare en masse fine ord?
La oss kikke på litt statistikk som underbygger ovennevnte - et språk som selv den mest skeptiske bedriftsleder normalt vil lytte til.
1. Blogging = 55 % mer trafikk til nettsidene dine
Firmablogging gir i gjennomsnitt mer enn 50 % økning i trafikk til nettsidene dine. Økningen ledes an av trafikk fra Google. Bedrifter som jevnlig publiserer relevant innhold om temaer som folk søker etter blir belønnet med synlighet og trafikk.
Kilde: HubSpot
Bedrifter som blogger om relevant informasjon til leserne sine får også 97 prosent flere linker tilbake til nettsidene sine.
Bloggartikler er dessuten prima vare for distribusjon i sosiale medier. Når dere blogger regelmessig, har dere også stoff til jevnlige publiseringer på Facebook, LinkedIn og Twitter. Gode artikler blir likt og delt av bedriftens følgere, og når dere treffer godt med innholdet kan det gi en skikkelig boost til besøkstallene på nettsidene deres.
2. Blogging = 67 % flere B2B-leads
B2B-bedrifter som blogger får i gjennomsnitt 67 % flere leads enn de som ikke gjør det. Tilsvarende tall for B2C er hele 88 %.
Kilde: HubSpot
Hvorfor er det slik?
Stadig mer av kjøpsreisen skjer på nett. Ifølge Forrester kan så mye som 67 % av kjøpsprosessen være unnagjort før kunden er klar for direkte kontakt med leverandør. Gjennom relevante, nyttige blogginnlegg og annet kvalitetsinnhold på nettsidene dine har du en mulighet til å treffe og «gå i dialog» med kunden på et tidligere stadium i kjøpsprosessen, og dermed øke sjansene for å bli vurdert.
Les dette illustrerende eksempelet på hvordan kjøpsprosessen har blitt digital.
Matematikken er enkel: Jo oftere du blogger, desto flere leads! Her kan du se hvordan hyppighet slår ut på resultatene for ulike typer virksomheter.
LES OGSÅ: Hvordan skrive 104 gode innlegg på firmabloggen på ett år.
3. Blogging = 3x antall leads til 62 % av prisen.
Blogging gir tre ganger så mange leads til en kostnad som er 62 % lavere enn prisen for annen tradisjonell markedsføring.
Det er flere faktorer som inngår i dette regnestykket, men to "konstanter" er at 1) dere kan produsere innholdet selv og 2) dere publiserer og distribuerer bloggartiklene i kanaler dere selv eier, det vil si firmabloggen og for eksempel sosiale medier.
Altså koster det dere tid å blogge, men dere er ikke avhengig av å kjøpe annonseplass eller visninger hos andre for å få besøkende til innholdet. Kostnaden for et lead som kommer via et blogginnlegg eller annen innholdsmarkedsføring vil derfor i snitt være lavere enn et lead som kommer fra kjøpt annonsering.
LES OGSÅ: Hva koster et blogginnlegg?
4. Blogging = 13x høyere sannsynlighet for positiv ROI
Bedrifter som satser på firmablogging har 13 ganger høyere sannsynlighet for å oppnå positiv ROI.
Økt trafikk til websider som koster lite, og som gir mange leads, har den effekten på ROI. Regnestykket fikk du i punkt 3.
5. Blogging = Tredje viktigste kilde til kjøpsinformasjon
Kunder som orienterer seg på nett etter informasjon om produkter de vurderer å kjøpe, vurderer blogger som den tredje viktigste kilden til kjøpsinformasjon.
Jeg sier det gjerne en gang til: Kjøpsprosessen foregår på nett! Ingen sitter og venter på å bli kontaktet av en selger med mindre de aktivt har bedt om det. Du er nødt til å påvirke potensielle kunder før de har bestemt seg for en leverandør. Det gjør du ved å gi dem informasjon de trenger tidlig i kjøpsprosessen, og blogging er en effektiv måte å gjøre det på.
Hvilke bedrifter blogger?
Argumentene over tilsier at blogging og innholdsmarkedsføring er noe enhver bedrift med respekt for seg selv og for sine kunder bør drive med. I USA er dette så å si opplest og vedtatt, men her hjemme på berget er det fortsatt en lang vei å gå:
- 60 % av amerikanske markedsførere sa i 2016 at de har blogging som topp prioritert tiltak fremover
- 36 % av Fortune 500-selskapene blogget i 2016
- Bare 11 % av norske bedrifter var aktive med blogging i 2016
Norske bedriftsledere og markedsførere bør lese disse tre punktene som gode nyheter. 60 % av markedsførererne og en tredjedel av de største selskapene i USA tar neppe helt feil om viktigheten av blogging. At såpass få norske virksomheter har gjort firmablogging til en satsing hittil betyr at bedrifter fortsatt har muligheten til å skaffe seg en konkurransefordel.
Men, det gjelder å være rask!
En undersøkelse gjennomført av International Content Marketing Forum (ICMF) i 2016 viser at også Norge og andre europeiske land har for alvor fått opp øynene for hva content marketing kan gjøre for salg og markedsføring. USA er fortsatt i en egen klasse når det gjelder bruk av content marketing, men så mange som 85 % av de norske bedriftene i undersøkelsen svarte bekreftende på at de kommer til å øke sine budsjetter til innholdsmarkedsføring. Det er når bedrifter går fra å "tenke det" til å "gjøre det" at det spisser seg til.
To blog or not to blog?
Har du fulgt meg helt hit, så kommer det nok ikke som en overraskelse er at anbefalingen er "to blog". Når slaget om kundene står på nett, og alle begynner å forstå at innhold er den raskeste og billigste veien til kundens hjerte, er det de med den mest solide grunnmuren som vinner. Firmabloggen er selve fundamentet for en solid innholdsstrategi. Har dere ikke lagt første sten enda, så er det på tide!