Slik blir du mer relevant med lister i HubSpot

Slik blir du mer relevant med lister i HubSpot-249550-edited.jpg

 

Tid: lesetid 30-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Lister er et kraftig verktøy i HubSpot. Funksjonen lar deg segmentere på detaljnivå som igjen kan brukes til å behandle leads og drive målrettet e-postmarkedsføring.

Tekniske forberedelser

Du må være logget inn i HubSpot Marketing

Slik går du frem

Før du begynner må du bestemme deg for formålet med listen. Skal du bygge en smart eller static liste? Skal du bygge lister basert på atferd, eller på eksisterende kundedata? Uansett liste gjør den deg mer relevant i din markedskommunikasjon. Funksjonen er lett tilgjengelig i HubSpot, og kan brukes i workflows eller i e-postutsendelser.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Leadsgenerering: Skreddersy lister basert på atferdsmessige kriterier. Et eksempel er antall ganger person x har besøkt en side som inneholder tilbud/pris/tjenester. Dersom den samme personen har besøkt siden 5 ganger bør det være interessant for salgsavdelingen å ta kontakt.
  • Nurturing: Lag lister med atferdsmessige kriterier tilpasset hvilken fase i kjøpssyklusen en kontakt er. Bruk listene i en workflow, og du har et helautomatisk system som jobber for å modne leadsene dine.
  • E-postmarkedsføring: I HubSpot har du muligheten til å sette listene du lager som mottakere av e-poster. Dette effektiviserer utsendelser og gjør deg høyst relevant. Et eksempel kan være utsendelser i forbindelse med frokostseminarer til utvalgte personas.

Eksempel på konkret anvendelse

Dette eksempelet er hentet fra MarkedsPartners egne hverdag, og viser hvordan lister kan brukes til e-post markedsføring. 

Her bruker jeg listene «Deltok på live webinar 15. mai», og «Deltok ikke på live webinar 15. mai». Dette er personer som av naturlige årsaker må få tilsendt ulikt innhold. Da bygger vi to lister (du gjettet det) med kriterier for om du var påmeldt, men ikke deltok, og om du var påmeldt og deltok.

Nå har vi mottakerlisten vår, og det eneste som gjenstår er å produsere innholdet i mailen. Her kan du for øvrig se hvor mange som åpnet og klikket i mailen vi sendte til medlemmene av disse to listene:

eksempel på konkret anvendelse.png

Detaljert fremgangsmåte

  1. Sørg for at du er i Marketing-delen av HubSpot. Dette ser du øverst i venstre hjørnet.
  2. Klikk Contacts, deretter Lists.
  3. Klikk New list - øverst i høyre hjørnet.
  4. Du skal nå ha fått følgende alternativer opp på skjermen:

    Detaljert fremgangsmåte1.png
  5. Klikk på Name list for å gi listen et passende navn. 
  6. Her får du valget mellom å lage en Smart eller Static liste. Velg Smart. 

    Detaljert fremgangsmåte2.png
  7. Begynn å bygge listen basert på kriteriene tilgjengelig (se bildet under). 

    Detaljert fremgangsmåte3.png
  8. HubSpot lar deg bygge lister basert på and/or logikk. And brukes for å påse at medlemmer av listen må møte to eller flere kriterier. Or brukes når det holder at en kontakt møter minimum ett av kriteriene for å bli medlem av listen. 

    Detaljert fremgangsmåte4.png
  9. Klikk Save og du har ferdigstilt din første liste!
  10. Avhengig av målet ditt med listen har du nå følgende muligheter:
    • Benytt listen i målrettet e-postmarkedsføring. 
    • Benytt listen til å sende salgsavdelingen leads.

Kilder

HubSpot Marketing
How to create a list of your contacts

Relatert innhold

Inboundbloggen: Hva er inbound marketing workflows
Inboundbloggen: Slik lager du en persona

Last ned gratis:  En guide til Hubspot CRM

Først publisert: 5. september  2017. Oppdatert: 16. august 2019. 

Anders Sollie Hoff's photo

Av: Anders Sollie Hoff

Anders er leder for digitalrådgivere og digitalkonsulenter i Markedspartner. Han har sin bakgrunn fra Handelshøyskolen BI og Lancaster University Management School, hvor han har tatt en bachelor i Markedsføringsledelse og en master i Advanced Marketing Management.