Nyhetsbrev på e-post er svært effektivt - HVIS du gjør det riktig

Av Elise Hofmo 28. april 2016

newsletter.jpg

E-postmarkedsføring er en kostnadseffektiv måte å nå ut til et stort antall mottakere. Vår erfaring tilsier at slike nyhetsbrev virker veldig bra over tid – HVIS du gjør det riktig. Her er syv tips som kan hjelpe deg å lykkes med dette ofte undervurderte mediet.

Tenk over hvilke mål du har for utsendelsen

La oss slå en ting fast først som sist: Det tar tid å lage et godt nyhetsbrev. Tid du kunne brukt på helt andre ting. Så hvorfor ta seg bryet? Prøv å tenke forbi de klassiske argumentene, som "Alle andre gjør det" eller "Vi må jo det", og tenk over hva du ønsker å oppnå med dette mediet. Vil du skaffe mer trafikk til din bedrifts webside, generere leads eller kanskje øke kjennskapen til din bedrift eller bedriftens merkevarer? Det beste er om du kan sette konkrete, tallfestede mål, slik at du kan dokumentere at tiden du bruker er vel anvendt. Men husk, resultatene kommer ikke nødvendigvis etter den første utsendelsen, så vær tålmodig.

LES OGSÅ: Webstrategi: Sett konkrete mål for hjemmesiden »

Send ut med jevn frekvens

Sikre regularitet i utsendelsene og sett en dato for de tre første nyhetsbrevene. Vi ønsker å gi en jevnlig påminnelse om at vi er her, uten å fremstå som overivrige og masete. Et sted mellom to uker og en måned kan kanskje være realistisk til å begynne med. Videre bør du vurdere hvor mye innhold dere produserer. Hvis svaret på dette er "Sjeldnere enn en gang i måneden", er det kanskje på tide å produsere innhold oftere.

LES OGSÅ: Hvor ofte bør bedriften publisere nytt innhold? »

Jobb med å utvide mottakerlistene

Kunder og firmakontakter er naturlige innslag i en mottakerliste. En synlig påmelding på firmaets nettside er en lettvint måte å tilknytte seg nye adresser på. For å unngå forvirring, kan det være smart å forklare tydelig hvorfor mottakeren får e-posten (i alle fall på førstegangsutsendelser). Det må alltid være enkelt å melde seg av, og avmelding må respekteres 100 %.

LES OGSÅ: 7 ideer til smart e-postmarkedsføring »

Tilby interessant innhold til målgruppen

Sørg for at nyhetsbrevet er omfangsrikt med gode tekster, bilder og fordypningslinker. Det er viktig at mottakeren får et så godt inntrykk som mulig av firmaet ditt gjennom brevet, og en grundig gjennomarbeidet, seriøs og troverdig utsendelse øker sannsynligheten for det. Firmabloggen, publikasjoner eller kontoer i sosiale medier er en god kilde til aktuelt innhold. Det er også fullt mulig å linke til eksternt innhold som kan være relevant for leserne. Fokuser på å skape verdi gjennom interessant, nyttig og aktuell informasjon fremfor å kun promotere bedriftens produkter og tjenester.

LES OGSÅ: Er du en skrytepave-markedsfører eller byr du på verdifullt innhold? »

Skaff deg verktøy som gjør jobben enklere

Du trenger ikke finne opp kruttet hver gang. Faktisk er gjenkjennelsesfaktor mellom nyhetsbrevene bedre enn vidt forskjellige utsendelser. En mal tilpasset din bedrifts profil gjør jobben mye enklere. Da kan du konsentrere deg om å skrive innhold, få på plass bilder og linker. Det finnes mange verktøy (nyhetsbrev-programmer) for e-postmarkedsføring, f.eks. eMarketeer, Apsis, MailChimp eller Make Newsmail, for å nevne noen. Her kan du finne gratis maler, men husk å benytte en responsiv mal slik at e-posten ser bra ut også på mobil og nettbrett. (Marketing automation-plattformer som f.eks. HubSpot, Marketo og Eloqua har også funksjonalitet for e-postmarkedsføring.)

LES OGSÅ: Hva er HubSpot? »

70 % av jobben er gjort når mottaker ser nyhetsbrevet i innboksen

Det viktigste er faktisk at mottakeren blir minnet på at firmaet ditt eksisterer. Ved å motta en e-post som er sendt ut under de rette omstendigheter (altså ikke spam - uønsket reklame som ikke er godkjent av mottakeren) formidler du en beskjed om at dere fortsatt er der for eksisterende og potensielle kunder. Kanskje kan det utløse en forespørsel vedrørende et behov som har ligget latent? (Det er noe vi selv opplever ofte.) Når det er sagt, må ikke dette bli en hvilepute for å ta lett på produksjonen av e-postene. Emnefeltet må innholde en god tittel som gjør det fristende å klikke seg inn og lese.

LES OGSÅ: Firmabloggerens guide til å finne titler og overskrifter som selger »

Skaff deg oversikt over hva leserne klikker på

Ved å følge med på rapporter over utsendte e-poster, kan du få oversikt over blant annet hvor mange/hvem som har åpnet brevet og hvor mange/hvem som har klikket på hvilke linker. Denne innsikten om hva leserne finner interessant kan du ta med deg i bakhodet ved produksjon av nytt innhold.

Til slutt: Sørg for å sende deg selv (og gjerne en kollega) en test før du sender ut til hele listen, og når alt fungerer som det skal, er du klar til å sende nyhetsbrevet ditt.

Lykke til!

Last ned gratis e-bok  Hvordan lykkes med content marketing

Temaer: markedsføring, e-postmarkedsføring


Elise Hofmo's photo

Av: Elise Hofmo

Elise er interaksjonsdesigner i MarkedsPartner og er utdannet med Bachelor i Visuell Kommunikasjon på Høgskolen i Buskerud.

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Gratis Ebok - Hvordan lykkes med content marketing

Temaer

Se alle