Markedsdirektøren som ikke forstår Big Data får ikke jobb i 2018

 

Skal du lykkes som markedsdirektør fremover, er det helt avgjørende at du forstår hva big data er og hvordan du kan utnytte det i selskapets salgs- og markedsføringsarbeid. CMO-er som ikke har kunnskap om dette vil bli akterutseilt av 24-åringer rett fra skolebenken.

Hva er big data?

Når jeg snakker om big data (norsk: stordata) i denne artikkelen, mener jeg store mengder data fra webstatistikk, serverlogger, sosiale medier, digitale analyseverktøy, e-postlogger og liknende. Disse dataene kan si mye om dine kunders (og ikke minst potensielle kunders) digitale atferd hvis du vet hvordan du kan gjøre nytte av dem. For å gjøre dataene operasjonelt anvendbare må du ha egnet teknologi. 

LES OGSÅ: Digital markedsføring basert på Big Data gir bedre lønnsomhet »

Forbered deg på hakeslepp

Det er nesten utrolig hva den nyeste markedsføringsteknologien på markedet er i stand til å gjøre med big data, og det er nok til å gi enhver en real hakesleppopplevelse. Siden du leser dette blogginnlegget, har du kanskje fulgt oss en stund og er klar over de spennende mulighetene.

Visste du for eksempel at du kan spore den digitale atferden til potensielle kunder som besøker nettstedet ditt i detalj? Og at du basert på sanntidsdata kan eksponere dem for tilpasset innhold og målrettede budskap?

Mye av markedskommunikasjonen din kan automatiseres, og likevel oppleves som personlig, relevant og verdifull for mottaker. Og du kan servere lissepasning etter lissepasning til salgsavdelingen din. De kan prioritere å følge opp potensielle kunder som med sin atferd viser at de er interesserte i det du har å tilby.

Per i dag gjelder dette stort sett handlinger som dine potensielle kunder gjør på datamaskiner. I morgen kommer det også til å bli mulig å spore fysiske handlinger - hvordan en kunde beveger seg i en butikk og hva hun ser på, eller hvordan produktene dine blir brukt.

LES OGSÅ: Hva er HubSpot? »

Tingenes Internett

Tingenes Internett (eng.: The Internet of Things / IoT) er et begrep som beskriver alt fra små duppeditter, klær og sko til bygninger og biler, som ved hjelp av elektronikk og kommunikasjonsteknologi kan samle og avgi data.

Snart vil du kunne være i stand til å samle bruksdata om hvor, nårhvordan (og kanskje med hvem) kundene dine bruker produktene dine.

Om hvordan joggeskoa dine blir jogga med, om hvordan datamaskinene dine blir slått av og på, om hvordan kjøleskapet ditt blir åpnet, hvilke hyller de setter varer på, hvor lenge varene står der, osv.

Skarpe, reelle bruksdata i sanntid for alle kommunikative hendelser og alle brukshendelser og ikke-brukshendelser i dine kunders liv med produktene dine.

Alt dette kommer til å bli avleiret inn i big data-systemene. Du kan segmentere på basis av det, du kan drive produktutvikling på basis av det, og du kan gjøre analyse på basis av det. 

Les mer om IoT i dette blogginnlegget fra Nordic Semiconductor »

Sjefen din kommer til å skjønne dette

Ikke fall for fristelsen til å overse denne trenden. Den kommer ikke til å stoppe, og det er heller ikke en blipp på radaren. Dette er retningen markedsføring går i, fortere enn mange tror.

Sjefen din kommer til å skjønne dette, administrerende kommer til å skjønne det, og CFO-en din kommer til å skjønne det. De kommer til å ansvarliggjøre markedsavdelingen for pengebruken og sette krav til at kost/nytte synliggjøres.

Big data kommer til å gjennomsyre hele organisasjonen, fra produktutvikling til marketing. En vakker dag - om ikke lenge - kommer mange markedsdirektører til å bli innkalt av styret for å presentere hvordan de har tenkt å utnytte big data i selskapet.

Den markedsdirektøren som ikke skjønner hva det handler om bør lete fram AFP-ordningen sin så fort som mulig. Om jeg var markedsdirektør i dag ville jeg lest meg opp på big data og begynt å ta det i bruk. Nå. En markedsdirektør som i 2018 kan lite om big data har ingen ting i markedsføring å gjøre. Gjør det til din fordel! 

Last ned gratis guide:  Lederens 7 bud for digital salgs- og markedsstrategi

Stig Hammer's photo

Av: Stig Hammer

Stig jobber som faglig leder forretningsrådgivning i Markedspartner og var med på å starte selskapet i 1997. Han har mer enn 20 års erfaring fra strategisk rådgivning til store selskaper i mange ulike bransjer, og i alle ledd av verdikjeden. Stig er utdannet siviløkonom, og er opptatt av strategisk forbedring av kundereiser, digital transformasjon og inbound marketing.