Har bedriften din et sikkert nettsted?

Av Ali Yusuf Hussein 23. oktober 2018 | 2 minutter lesetid

shutterstock_402434704-874064-edited

Du har garantert hørt om begrepet nettsikkerhet. Ordet dukker ofte opp i sammenheng med hva du sprer og deler på internett, men nettsikkerhet er så mye mer enn det.

Nettsikkerhet omfatter også sikring av datasystemer (hardware og software), samt sikring av informasjonsdeling og lagring av informasjon via nettjenester.

Bruker bedriften din nettsider til å presentere, markedsføre eller selge tjenester bør nettsikkerhet være et viktig fokusområde. Ifølge GDPR-regelverket skal du beskytte brukerne dine og deres verdier på nettstedet ditt.

Så hva vil det si å ivareta nettsikkerhet? Hvordan sikrer du bedriftens data mot tyveri eller misbruk, og hvordan sikrer du sikker lagring og overføring av kundedata? 

Sikker tilkobling (HTTPS)

Et av de første tingene besøkende legger merke til ved ditt nettsted er om det har sikker tilkobling. Det betyr at trafikken mellom brukerens nettleser og nettstedet ditt er sikret mot tyveri og annet uønsket misbruk av tredjepartstjenester. Teknisk sett betyr dette at nettsiden din støtter HTTPS.

For nettsteder som ikke bruker HTTPS, vil moderne nettlesere som Google Chrome eller Firefox varsle sluttbrukeren om at nettstedet ikke er sikkert. I tillegg til dette er oppsett av HTTPS også den enkleste måten å vise at du har eierskap til nettstedet, og at det ikke er en falsk side som prøver å lure sluttbrukeren. Det er altså viktig at din nettside støtter HTTPS.

Les også: Hva er SSL og hvorfor bør du ha det?

Lagring av personlig informasjon

Det er viktig at dere er åpne om hvordan dere behandler brukerdata på nettstedet deres. Som sluttbruker vil jeg gjerne vite hva min personlige informasjon blir brukt til og være forsikret om at dataene ikke blir misbrukt. Dette er også en rett jeg har som EU/EØS-borger. Det er derfor viktig at dere ber om samtykke for innhenting av personlig informasjon på nettstedet, og at selskapet har en beskrivelse på hvordan dere ivaretar personlige data, en såkalt personvernerklæring (se vår egen her).

Les også: Hva betyr GDPR for inbound marketing?

Kontakt oss-side

Hjemmesiden bør også ha en kontakt oss-side som beskriver hvordan besøkende kan komme i kontakt med din virksomhet.

En slik side skaper tillit hos dine brukere. Mangler nettstedet ditt vesentlige kontaktopplysninger som telefonnummer, epost-adresse, besøksadresse eller lignende, blir de besøkende straks skeptiske. Hvordan skal de få tak i virksomheten dersom det oppstår problemer med leveransen?

Dette avsnittet har riktignok ikke noe med teknisk sikkerhet å gjøre, men gir brukerne en følelse av at de har med en sikker aktør å gjøre. En som er der i morgen også.

Disse punktene vil forhåpentligvis gi deg noen tanker når det gjelder nettsikkerhet på din hjemmeside. Nettsikkerhet er noe man ofte assosierer med tekniske problemer. Realiteten er at det finnes mange nettsteder som oppfyller alle tekniske krav, men som likevel driftes av organisasjoner eller individer som ønsker å stjele og misbruke personlige data.

Sørg derfor for at ditt nettsted skaper reell og opplevd trygghet for dine brukere.

 Gratis guide:  Hvordan lage en perfekt bedriftsside på LinkedIn

 

Temaer: internettsider, nettside, IT


Ali Yusuf Hussein's photo

Av: Ali Yusuf Hussein

Ali jobber som systemutvikler i MarkedsPartner. Han har en mastergrad i informatikk fra Høgskolen i Østfold, samt fire års erfaring som konsulent i EVRY.

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Hvordan_Lage_en_perfekt_bedriftsside_pa_linkedin

Anbefalt for deg

Temaer

Se alle