Kundevurderinger skaper en trygghetsfølelse når en potensiell kunde vurderer å kjøpe noe av deg. Det gjør det til en effektiv måte å øke antall konverteringer. I denne oppskriften viser jeg deg hvordan du samler inn og setter opp kundevurderinger på nettsiden og Facebook-siden din.
Tekniske forberedelser
- Tilgang til nettsiden for å kunne legge inn kode i header (kopieres og limes inn).
- Tilgang til bedriftens Facebook-konto (om du ønsker å vise vurderinger der). Obs! Det krever betaltversjonen Pro eller høyere for å kunne legge til vurderinger på Facebook.
Slik går du frem
Jeg anbefaler programvaren til Trustpilot for å samle inn kundevurderinger (testimonials):
- Programvaren plukker ut tilfeldige kundevurderinger for å virke mer troverdig.
- Du behøver liten forståelse for koding og det er raskt å sette opp.
- Trustpilot tilbyr fleksible løsninger på designet til kundevurderingene dine (blant annet som tekst eller stjerner), og hvor du ønsker å vise de.
- Trustpilot har også et gratis abonnement (opptil 100 e-postinvitasjoner i måneden).
- Trustpilot er blant de som er godkjent av Google for å oppnå Google Seller Rating.
Først må du ha noen kunder som er villig til å vurdere produktet eller tjenesten din. Trustpilot lar deg sende invitasjoner til kundene dine for å vurdere det du selger. Når du har mottatt en del vurderinger kan du dele disse på nettsiden eller Facebook-siden din.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Vis frem Google Seller Rating på Google AdWords-annonsene dine når du har oppnådd 150 vurderinger med 3,5 i gjennomsnitt (av 5). Kriteriet er at du mottar vurderingene innen 12 måneder.
- Sett opp en vurdering per produkt som vises på produktsiden hvis du har en nettbutikk.
- Be om vurderinger med automatiske e-postutsendelser (for eksempel i en e-postbekreftelse etter at en kunde har kjøpt et produkt).
- Legg inn en link nederst i e-postutsendelsene dine (nyhetsbrev og lignende) og be om vurderinger.
Eksempel på konkret anvendelse
Brunel One økte salget med 53 % etter de begynte å anvende kundevurderinger med Trustpilot.
Detaljert fremgangsmåte
Send ut invitasjoner
- Lag deg en bruker på Trustpilot.
- Lag en Excel-fil med kunder du ønsker å be om vurdering av.
- For å sikre at norske tegn kommer med ved opplastning av kundedata til Trustpilot velger du å lagre filen med UTF-8 koding. En enkel måte å gjøre det på er å lagre filen som CSV (i Microsoft Excel), og deretter trykke på Verktøy > Webalternativer > Koding. Her velger du UTF-8.
- Trykk på Invitations i menyen til venstre og deretter Invite customers.
- Velg mellom å laste opp en TXT/CSV-fil eller legg inn mottakerne manuelt.
- Velger du å laste opp en fil med kundedata trenger du ikke noen titler i øverste rad. Begynn med e-postadresser i kolonne A, navn i kolonne B og ditt referansenummer på kunden i kolonne C. Er du usikker kan du se guiden fra Trustpilot.
- Se på forhåndsvisningen til Trustpilot for å sikre at e-post, navn og referansenummer kommer på korrekt plass og at norske tegn blir riktig.
- Skriv navnet på bedriften og e-postadressen til den du ønsker å sende eposten fra.
- Skriv e-postteksten som skal sendes. Denne kan også lagres som en mal og benyttes senere.
- Trykk på Send invitations now og vent på kundevurderinger.
Legg vurderingene på nettsiden
- Velg Integrations i menyen på venstre side og deretter TrustBox Library ved å trykke på See trustboxes.
- Velg hvordan kundevurderingene skal se ut på nettsiden. Du har mulighet til å justere senere.
- Juster språk dersom det er ønskelig og trykk på Get code.
- Kodingen er todelt. Slik vises det også i Trustpilot. Først skal en liten tekst kopieres og limes inn i headeren på nettsiden din. Den andre koden skal limes inn i HTML-kodingen, alt etter hvor du ønsker plassere kundevurderingene på nettsiden.
Da skal vurderingene vises på nettsiden din. Ønsker du å se mer om hvordan dette gjøres kan du se video fra Trustpilot.
Legg vurderingene ut på Facebook (tilgjengelig med betaltversjon)
- Velg Integrations i menyen på venstre side i Trustpilot og velg deretter Facebook.
- Sett inn koden på Facebook-siden din. Denne finner du ved å trykke på About på Facebook-siden din. Der finner du koden under Page ID.
- Velg hvor mange kundevurderinger du ønsker skal vises og trykk på Save settings.
- Til slutt trykker du på Add Trustpilot reviews to Facebook page. Vær logget inn på bedriftens Facebook-konto for å godta tilgangen.
Kilder
https://support.trustpilot.com/hc/en-us/articles/Google-and-Trustpilot-FAQ
Relatert innhold
3 lønnsomme tips til leadsgenerering via Facebook
Øk engasjement med Facebook Messenger