Øk antall konverteringer ved bruk av kundevurderinger med Trustpilot

 

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

Kundevurderinger skaper en trygghetsfølelse når en potensiell kunde vurderer å kjøpe noe av deg. Det gjør det til en effektiv måte å øke antall konverteringer. I denne oppskriften viser jeg deg hvordan du samler inn og setter opp kundevurderinger på nettsiden og Facebook-siden din.

Tekniske forberedelser

  • Tilgang til nettsiden for å kunne legge inn kode i header (kopieres og limes inn).
  • Tilgang til bedriftens Facebook-konto (om du ønsker å vise vurderinger der). Obs! Det krever betaltversjonen Pro eller høyere for å kunne legge til vurderinger på Facebook.

Slik går du frem

Jeg anbefaler programvaren til Trustpilot for å samle inn kundevurderinger (testimonials):

  • Programvaren plukker ut tilfeldige kundevurderinger for å virke mer troverdig.
  • Du behøver liten forståelse for koding og det er raskt å sette opp.
  • Trustpilot tilbyr fleksible løsninger på designet til kundevurderingene dine (blant annet som tekst eller stjerner), og hvor du ønsker å vise de.
  • Trustpilot har også et gratis abonnement (opptil 100 e-postinvitasjoner i måneden).
  • Trustpilot er blant de som er godkjent av Google for å oppnå Google Seller Rating.

Først må du ha noen kunder som er villig til å vurdere produktet eller tjenesten din. Trustpilot lar deg sende invitasjoner til kundene dine for å vurdere det du selger. Når du har mottatt en del vurderinger kan du dele disse på nettsiden eller Facebook-siden din.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Vis frem Google Seller Rating på Google AdWords-annonsene dine når du har oppnådd 150 vurderinger med 3,5 i gjennomsnitt (av 5). Kriteriet er at du mottar vurderingene innen 12 måneder.
  • Sett opp en vurdering per produkt som vises på produktsiden hvis du har en nettbutikk.
  • Be om vurderinger med automatiske e-postutsendelser (for eksempel i en e-postbekreftelse etter at en kunde har kjøpt et produkt). 
  • Legg inn en link nederst i e-postutsendelsene dine (nyhetsbrev og lignende) og be om vurderinger.

Eksempel på konkret anvendelse

Brunel One økte salget med 53 % etter de begynte å anvende kundevurderinger med Trustpilot.

Detaljert fremgangsmåte

Send ut invitasjoner

  1. Lag deg en bruker på Trustpilot.
  2. Lag en Excel-fil med kunder du ønsker å be om vurdering av.
    • For å sikre at norske tegn kommer med ved opplastning av kundedata til Trustpilot velger du å lagre filen med UTF-8 koding. En enkel måte å gjøre det på er å lagre filen som CSV (i Microsoft Excel), og deretter trykke på Verktøy > Webalternativer > Koding. Her velger du UTF-8.
  1. Trykk på Invitations i menyen til venstre og deretter Invite customers.
    • Velg mellom å laste opp en TXT/CSV-fil eller legg inn mottakerne manuelt.
    • Velger du å laste opp en fil med kundedata trenger du ikke noen titler i øverste rad. Begynn med e-postadresser i kolonne A, navn i kolonne B og ditt referansenummer på kunden i kolonne C. Er du usikker kan du se guiden fra Trustpilot.
    • Se på forhåndsvisningen til Trustpilot for å sikre at e-post, navn og referansenummer kommer på korrekt plass og at norske tegn blir riktig.
  1. Skriv navnet på bedriften og e-postadressen til den du ønsker å sende eposten fra.
  2. Skriv e-postteksten som skal sendes. Denne kan også lagres som en mal og benyttes senere.
  3. Trykk på Send invitations now og vent på kundevurderinger.

Legg vurderingene på nettsiden

  1. Velg Integrations i menyen på venstre side og deretter TrustBox Library ved å trykke på See trustboxes.
  2. Velg hvordan kundevurderingene skal se ut på nettsiden. Du har mulighet til å justere senere.
  3. Juster språk dersom det er ønskelig og trykk på Get code.
  4. Kodingen er todelt. Slik vises det også i Trustpilot. Først skal en liten tekst kopieres og limes inn i headeren på nettsiden din. Den andre koden skal limes inn i HTML-kodingen, alt etter hvor du ønsker plassere kundevurderingene på nettsiden.

Da skal vurderingene vises på nettsiden din. Ønsker du å se mer om hvordan dette gjøres kan du se video fra Trustpilot.

Legg vurderingene ut på Facebook (tilgjengelig med betaltversjon)

  1. Velg Integrations i menyen på venstre side i Trustpilot og velg deretter Facebook.
  2. Sett inn koden på Facebook-siden din. Denne finner du ved å trykke på About på Facebook-siden din. Der finner du koden under Page ID.
  3. Velg hvor mange kundevurderinger du ønsker skal vises og trykk på Save settings.
  4. Til slutt trykker du på Add Trustpilot reviews to Facebook page. Vær logget inn på bedriftens Facebook-konto for å godta tilgangen. 

Kilder

https://support.trustpilot.com/hc/en-us/articles/Google-and-Trustpilot-FAQ 

Relatert innhold

3 lønnsomme tips til leadsgenerering via Facebook
Øk engasjement med Facebook Messenger

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Wibeke Degerdal Gulliksen's photo

Av: Wibeke Degerdal Gulliksen

Wibeke jobbet tidligere som Inbound Marketing-konsulent i MarkedsPartner, og arbeider i dag som Marketing Automation-konsulent hos Knowit.