Det er ikke lenger tilstrekkelig å skrive glimrende innhold. Målgruppen må også oppdage det. Det finnes flere måter å generere trafikk inn til innholdet ditt og du har nok allerede benyttet flere av dem. Her viser jeg deg hvordan du kan få flere besøkende når gratismetodene ikke er tilstrekkelig– native annonsering med Taboola.
Tekniske forberedelser
Du må ha en konto på Taboola. Dette kan ordnes på to måter: Signing up with Taboola. Du må også ha klart innhold du kan publisere.
Dette bør du vite før du går i gang
Taboola er en betalt distribusjonsplattform som distribuerer og anbefaler innholdet ditt ved hjelp av native annonser i relaterte artikler. Annonsene plasseres naturlig i bunnen av artikler i de store publikasjonene verden over, som for eksempel NBC, USA Today og The Weather Channel. Dette gjør annonsene mindre påtrengende, og annonsene føles som en naturlig del av prosessen ved å oppdage nytt innhold. Plattformen benytter avanserte algoritmer som analyserer brukernes aktivitet på nett og i sosiale medier for å tilpasse hvilket innhold de ser. Annonsene anbefales i form av «Innhold du kanskje vil like», «Du vil kanskje også like» og «Anbefalt for deg».
Lag derfor en annonse via Taboola for å få økt rekkevidde, og nå målgruppen din mens de aktivt søker etter nytt innhold.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Først av alt, følg retningslinjene for annonsering hos Taboola. Diverse produkter har også særskilte krav, som for eksempel nyhetsbrev og e-bøker. Taboola krever at du legger til «newsletter» eller «eBook» på slutten av annonsen din (branding text for produktene). Du kan lese mer om dette her.
- Tilpass og rett annonsen mot målgruppen din. Taboola lar deg målrette på lokasjon, operativsystem, enhet, innholdstype, tidspunkt og lar deg også benytte retargeting. Du kan også ekskludere publikasjoner og lesere – for eksempel de som allerede har klikket seg videre på kampanjen din. Det er ekstra viktig å snakke direkte til målgruppen din med tittel og bilde, da du ikke har andre målrettingsmuligheter.
- Bruk det beste innholdet i annonsen din – det som har skapt mest trafikk tidligere. Send besøkende direkte til innholdet (evt. landingssiden om det er nedlastbart innhold). Når man benytter betalt markedsføring er det alltid lurt å benytte innhold man allerede vet fungerer blant målgruppen. Da slipper du å bruke tid og penger på noe som ikke vil fungere. Husk at innholdet ditt skal være verdiskapende.
- Opprett tracking URL-er for hver annonse i kampanjen din for å analysere hvilke som fungerer best, og hvor du får trafikken din fra. Analysen gjør du for eksempel i Google Analytics eller HubSpot.
- Sjekk Taboolas beste praksis for visningsbilde (thumbnail) og titler her.
- A/B-test annonsene dine. Test både bildet og tittelen på hver annonse, og sjekk hvilken versjon som gjør det best. Du bør med fordel teste 5 ulike titler per annonse. Hovedregelen er å teste en ting av gangen. Sikre at du får nok trafikk til å kunne bedømme hvilken versjon som er vinneren.
- Det kan være lurt å sette en daglig beløpsgrense for å unngå at du bruker opp hele budsjettet ditt på under en dag. I følge denne artikkelen vil du vite om annonsen er verdt pengene i løpet av to eller tre dager. Da kan du deaktivere eller gjøre endringer på annonsen, eller sette opp en helt ny annonse.
- Analyser og optimaliser annonsene dine basert på trafikkmålene dine.
Eksempel på konkret anvendelse
Innogames generer 50 000 nye spillere hver måned ved å annonsere med Taboola.
Detaljert fremgangsmåte
Taboola viser deg hvordan du setter opp en ny kampanje, og hvordan du legger til kampanjeelementene i annonsen.
Passer det deg bedre å følge fremgangsmåten på video? Taboola har også laget en video du kan følge: How to Create a New Campaign.
Kilder
Taboola: The Beneifts of Having Your Content on Publisher Sites
Moz: Maximize ROI via Content Distribution Networks
HubSpot: How to Amplify Your Reach With Content Discovery Platforms
Relatert innhold
Inboundbloggen: Native annonsering: Fra katastrofe til kjempesuksess på én dag
Vekstoppskrifter: Øk trafikken fra referrals med infografikk