Dette blogginnlegget tar utgangspunkt i trendrapporten «The Future of Marketing - What will your marketing look like in 2017?». Jeg vil la deg utforske de største trendene innen digital markedsføring og reflektere over hva dette vil bety for deg og din bedrift i årene framover.
Nei - vi skal ikke snakke om hvordan Pokémon Go kan sette fart på din markedsførings-ROI. Selv om nettopp denne trenden ser ut til å fungere godt for noen (blant annet en pizzarestaurant i Queens, New York, som på få dager fikk en 75 % økning i salget ved å investere 10 dollar i et Pokémon-monster nær sitt utsalg. I stedet har jeg trukket fram fem trender du vil se mer til i årene som kommer.
1. Markedsføring blir datadrevet
Markedsføring er ikke lenger noe vi kaster penger etter. Som CMO i 2016, må du kunne vise til effekten av dine markedsaktiviteter helt ned på bunnlinjen. Datadrevet markedsføring er nødvendig for å bidra til økt lønnsomhet.
Problemstillinger som "Hvilken farge skal vi velge på denne banner-annonsen?", bør ikke avgjøres på magefølelse og personlige meninger. En datadrevet tilnærming til markedsføring kan ved hjelp av A/B-testing fortelle deg hvilken farge som presterer best - og dermed øke konverteringsgraden på kampanjen din.
En datadrevet tilnærming til markedsføring krever at vi samler inn og analyserer data. Masse data. Hold øye med og rapporter jevnlig de måltallene som er viktig for nettopp din bedrift.
Et måltall kan være Hvor mange prosent av dine leads blir kunder? Overvåk utviklingen i måltallet, og spør deg selv hva endringer og uregelmessigheter i tallene skyldes.
Et marketing automation-verktøy kan enkelt gi deg antall klikk, besøk, konverteringsrater med mer. Men du må altså observere hva som fungerer og hva som ikke gjør det.
2. Markedsføring blir integrert
Før hadde du ikke noe annet valg enn å administrere en haug av ulike innlogginger til for eksempel SEO-verktøy, e-postmarkedsføring og sosiale medier-profiler. Dette kan lett bli markedssjefens operasjonelle helvete. Ja, nesten umulig å holde oversikten - og ikke minst det å få alle disse kontoene til å snakke sammen.
Heldigvis for deg, finnes det løsninger på dette. Marketing automation-software er integrerte systemer som samler alle disse verktøyene i ett. Et sted for felles måltall og rapportering - hvor funksjonene snakker sammen.
Gjør deg selv en tjeneste og undersøk hvilken marketing automation-leverandør som er den beste for deg og din bedrift. Gjør du ikke det nå, vil konkurrentene dine (hvis de ikke allerede har gjort det) komme deg i forkjøpet. Du kan lese min kollega Per Raknes' sammenligning av HubSpot og Marketo her.
I fremtiden vil teknologien for markeds-, salgs- og serviceaktiviteter være så tett integrert at du får det i en og samme løsning. Se for deg at du kan trigge en e-post med tilbud til kunden når han tar en kølapp i din fysiske forretning! Jo mer integrert system og jo mer innsamlet data i dette systemet - jo bedre rustet er du til å møte (potensielle) kunder med riktig tilpasset markedsinnsats.
3. Markedsføring blir personifisert
Alle passer ikke et one-size klesplagg. Dette gjelder også markedsføring. Alt innhold er ikke av interesse for alle. Faktisk blir 74 % av internett-brukere frustrert når de kommer inn på en nettside og innholdet som vises ikke er av deres interesse. Det blir derfor mer og mer viktig å inkludere personifisering i sin strategi.
Og nei - vi snakker ikke utelukkende om å skrive fornavn i begynnelsen av en e-post. (Selv om dette kan øke klikkraten med 14 % og konverteringsrater med 10 %.) Vi ønsker heller ikke å vise dem hvor mye vi vet om dem. Derimot ønsker vi å gi dem en opplevelse som reflekterer deres tidligere preferanser og atferd. Disse dataene gir oss nemlig en indikasjon på hva de vil ønske eller ha behov for i neste omgang.
Se for deg at noen leser ditt blogginnlegg om et bestemt tema og deretter ser en video om samme tema. Da kan du sende dem en personifisert e-post som tipser dem om en test de kan ta for å se hvordan de scorer på det bestemte temaet.
Du kan personifisere hjemmesider, landingssider, skjema og CTA-er, for å nevne noe. Du kan vise de besøkende innhold basert på det du vet om dem, lokasjonen de befinner seg på, kilden de ble videresendt fra, eller hvor i kjøpsprosessen de befinner seg.
Slik kan du sikre at førstegangsbesøkende, leads og kunder alle får forskjellige opplevelser, skreddersydd til sine omstendigheter. Personas er et nyttig verktøy for å jobbe med dette.
4. Markedsføring blir «native»
Flere og flere store aktører, som Google og Apple, tilbyr programvare og løsninger for at du selv kan bestemme om reklame skal vises. Enten det er bannerannonser på nettsider eller videoreklame før en film på YouTube starter. Allerede har hele 50 % av globale internett-brukere installert annonseblokkering (AdBlock).
Native annonsering er markedsførernes løsning på dette problemet. En native annonse er tilpasset leserens preferanser og fremstår som redaksjonelt innhold.
Mens andre annonsetyper ofte oppfattes som forstyrrende elementer på nettsider, får native annonser mer naturlig innpass. Native reklame trenger ikke være i artikkel-form, men kan også være videoer, sponsede tråder i et forum, eller sponsede produkter i en nettbutikk.
Les også: Slik kan native annonsering booste din leadsgenerering »
Hvis de prognosene fra USA kan anvendes på det norske markedet, vil investeringen i native annonsering nesten dobles fra 2015 til 2017 (USA: 11 milliarder dollar i 2015 mot 17,5 milliarder dollar i 2017). Du kan lese mer om native annonsering og hvordan det kan passe for din bedrift her.
5. Markedsføring blir mer og mer mobil, og «alt» kobles til nettet
Veksten i bruk av mobile enheter øker kontinuerlig. En rapport publisert av Smart Insights fra 2015, viser at hele 51 % av tiden folk bruker i digitale medier skjer fra mobile enheter. Dessuten viser studier publisert av Salesforce at hele 37 % av forbrukere sier det er større sannsynlighet for at de vil handle fra et responsivt nettsted enn fra et nettsted som ikke er tilpasset mobil bruk. Disse tallene understreker hvor avgjørende en responsiv og mobilvennlig web kan være.
Gartner Research har tidligere i år publisert en artikkel om hvordan markedsførere kan utnytte mobilvaner til å skape bedre kundeopplevelser. Visepresident for forskning i Gartner, Mike McGuire, sier det slik: «Mobil er det sammenbindende vevet mellom online og offline kjøpsopplevelser».
Forbrukeres kjøpsprosesser blir stadig mer komplekse, med flere hundre mikroøyeblikk innen endelig beslutning om kjøp. Når 50 % av internettaktivitet foregår fra mobil, er det viktigere enn noen gang å være til stede på tvers av kanaler og enheter. Du må skape en sømløs kundereise fra online til offline, med riktig budskap til riktig person, på rett sted og rett tidspunkt.
Jeg skrev at «alt» kobles til nettet. Det forventes at det i 2017 vil eksistere mer enn 20 milliarder enheter med internett-tilkobling. Mobile enheter er ikke lenger forebeholdt mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner. Wearables, smarte biler, kjøleskap og TV-er er blant enheter som nå også er tilkoblet internett. Gjerne omtalt som IoT, eller Internet of Things (norsk: Tingenes Internett).
Se for deg at joggeskoene dine sender beskjeder til mobilen din om når de bør vaskes eller byttes ut. Kanskje forteller skoene at de slites på spesifikke steder, og du egentlig bør ha en annen pronasjonstype. Vi snakker målrettet kommunikasjon på et nivå som mange ennå kan drømme om.
Fremtidens markedsføringsmetoder er ikke skrevet i stein, men studier, læring og innovasjoner kan gi oss en pekepinn på hvor vi er på vei. Hvilke trender i digital markedsføring tror du vil prege de neste årene?