Er du klar for det kommende året?

Cathrine Moksnes og Magne Henriksen som programledere for den digitale konferansen "Ikke vær redd for 2022"
27. oktober hadde vi en digital konferanse for deg som var klar for å legge 2021 bak deg – «Ikke vær redd for 2022». På konferansen ble det gitt råd om blant annet B2B-trender, bærekraft, Online Community, retorikk og SEO fra noen av Norges beste på temaene.

Jeg skjønner at kanskje ikke alle har tid til å se hele opptaket, eller at noen temaer er mer relevante enn andre og har derfor gjort det enklere for deg! I dette blogginnlegget har jeg oppsummert de viktigste punktene fra hver presentasjon og delt opp opptaket så du kan se én og én video hvis du heller ønsker det. 

Har du lyst til å se hele konferansen sammenhengende? Det skal du selvfølgelig også få lov til!

Se opptaket: Ikke vær redd for 2022

Viktige B2B-trender for 2022 med Tina Rødahl fra LinkedIn

LinkedIn har utviklet 30 trendrapporter de siste 5 årene.

Det Tina drar frem som de viktigste trendene er:

 

  • Kampen om merkevarebygging
  • Døden over Hyper-Targeting
  • Big Rock-markedsføring

Tina forteller litt om de ulike trendene og avslutter med hvordan du best mulig kan implementere disse trendene i ditt arbeid.

Høres dette interessant ut for deg? Se hele innlegget til Tina under og last ned presentasjonen hennes her.

 

Utvalgte smakebiter fra Den store Annonsørrapporten 2021 med Håvard Kvernaas Bakken fra ANFO

Dette er det 8. året ANFO gir ut Den store Annonsørrapporten og det er mange som er spent på funnene. Håvard begynner med å fortelle at tittelen på årets rapport er «ut av covid-tåka» og at vi nå kan se lyset i enden av tunnelen.

Noen av funnene som blir presentert:

1. Økt BNP og sterk økning i reklamebudsjettene: «Vi har aldri sett en lignende positiv trend i viljen til å investere i reklame og kommunikasjon.»

2. TV, Online video og utendørs er topp 3 kanaler for branding

3. Banner/display, søk og TV er topp tre kanaler for å skape handling

4. Sosiale medier: annonsørene satser og det er vekst over hele fjøla

5. Markedsførernes største utfordringer: ANFO drar fram måle effekt, integrasjon på tvers, kundeopplevelse, digital kompetanse og data og teknologi som de største utfordringene 

6. Markedsførernes største bekymringer knyttet til den digitale annonseøkonomien: Bekymringene som blir nevnt er blant annet Facebook sin dominante posisjon og manglende åpenhet i den programmatiske verdikjeden

7. Bærekraft: Markedsføring spiller en nøkkelrolle i det grønne skiftet.

Håvard presenterer enda flere funn og tall i presentasjonen sin. Se hele presentasjonen her:

Bærekraft er allerede en dealbreaker i noen bransjer med Petter Gulli fra 12YEARS

Espen Nordal snakker med Petter Gulli om begrepet bærekraft og hva det vil bety i fremtiden. Petter starter presentasjonen sin med å si at alle må forholde seg til bærekraft, men at det er så mye mer enn miljø og klima. Da Petter sluttet i markedsføringsbransjen etter 30 år i 2017 handlet bærekrafts-markedsføring om å få med seg folk. Han holdt et foredrag som het «hvorfor gjemmer bærekraften seg». Nå mener han begrepet bærekraft er utslitt.

Petter sier at bedrifter må både forholde oss til og tilpasse oss klimaendringene. Men, hvordan gå frem? Hva skal du ta tak i?

Noen tips som blir nevnt er:

 

  • Det er 17 mål, velg deg noen og fokuser på dem
  • Ta en tydelig og relevant posisjon
  • Slutt med logo på godteri, bærenett og vannflasker
  • Begynn i det små
  • Fortell verden hva du gjør
  • Vær karbonnøytral.

Han avslutter med å si at fremtidens vinnere blir det som tar bærekraft på alvor. Har du lyst til å lære mer? Se hele presentasjonen her:

Bærekraft i praksis med Cathrine Moksnes, Jan Morten Drange og Kjersti Garseg Gyllensten ledet av Magne Henriksen

Petter Gulli har akkurat fortalt hvor viktig det blir å henge med i det grønne skiftet for å klare seg i fremtiden. Det neste på programmet er et panel som snakker om bærekraft i praksis og hva du kan gjøre for å henge med.

Panelet spiller videre på det Petter snakket om at du ikke må gjøre alt på en gang, men begynne i det små og ha gode intensjoner. De snakker om innovasjon, å finne gode løsninger og være villig til å endre seg.

Vil du høre flere konkrete tips om hva du kan gjøre for å bli mer bærekraftig? Se hele paneldiskusjonen her:

Lunsj med Sand-brødrene

Etter panelet var det lunsjpause i den digitale konferansen hvor vi kjørte et pauseinnslag fra Roseslottet og tok en prat med Vebjørn Sand. Se hele pauseinnslaget her:

Online Community med Simen Berg fra Opinion

Etter lunsj var det tid for å få vite hvordan du kan engasjere og få innsikt i viktige målgrupper ved hjelp av Online Community.

Simen begynner med å fortelle at et Online Community er en digital arena hvor folk som har noe til felles deler meninger, ideer og opplevelser knyttet til en interesse, et tema eller en problemstilling.

Ved å benytte deg av denne digitale arenaen kan du blant annet:

 

  • Brukerteste
  • Få innsikt om viktige målgrupper
  • Skape engasjement
  • Motivere og belønne superbrukere
  • Bygge autensitet og troverdighet gjennom dialog.

Metoder som kan brukes er blant annet:

 

  • Live chat
  • Diskusjon
  • Agentoppdrag
  • Digitale intervjuer
  • Survey

Syns du Online Community høres ut som noe for deg og din bedrift? Last ned presentasjonen hans her og se hele presentasjonen under: 

 

Retorikk som metode med Ida Seljeset

Ida forteller at retorikken er kunsten å overbevise. Den er et strategisk verktøy for å få folk til å mene det du vil de skal mene, eller gjøre det du vil de skal gjøre.

Ida går gjennom de vanligste appellformene:

 

  • Logos
  • Patos
  • Etos

Hun forteller deretter om sin favoritt fra den retoriske godteposen: Prokatalepse. Prokatalepse er en talemåte der den som snakker kommer med en innvending mot sitt eget argument og deretter umiddelbart svarer på det. Ved å gjøre dette kan du styrke argumentasjonen ved å svare på mulige motargumenter før du snakker med kommer med dem.

Syns du retorikk er interessant og vil vite hvilke andre knask og knep Ida har i godteposen sin? Last ned presentasjonen hennes her og se hele presentasjonen hennes under: 

SEO i 2022: råd å ta med seg inn i budsjett og planlegging for det kommende året med Magnus Strømnes Bøe i Rocket.

I dagens siste presentasjon kommer Magnus med utsagnet SEO er enkelt. Du må bare ha bra innhold og reflektere det folk leter etter i Google.

Bra innhold betyr for Google:

 

  • Folk vil lese det
  • Andre nettsteder vil lenke til det
  • Nettstedet kan enkelt leses av Google

Magnus går videre til å fortelle om typiske utfordringer bedrifter opplever når de skal jobbe med SEO:

 

  • Du løser dine egne bedrifts problemer istedenfor den som søker sine problemer
  • Du lenker til forsiden istedenfor til undersider
  • Nettsiden din blir teknisk dårligere over tid
  • Du må henge med konkurrentene

Han forteller deretter at pandemien har påvirket SEO og at det har blitt en vekst i søk og antall daglige medieinntrykk. Kanskje ikke så rart når det ikke er så mye annet å gjøre enn å scrolle?

Neste på agendaen til Magnus er 3 måter kjøpere av SEO blir lurt:

 

  • Trafikk fra organisk søk (å bare rapportere på vekst fra organiske søk er upresist)
  • Vekst i antall brukere eller nye brukere (upålitelig som KPIér)
  • Synlighetsrapporter (bare ser på hvilke søkeord du er synlig på)

Vil du lære mer om SEO og bli en mester i 2022? Last ned presentasjonen til Magnus her og se presentasjonen hans under:

Det var det vi hadde på den digitale konferansen «Ikke vær redd for 2022». Håper du lærte noe og at du føler deg ekstra klar for det kommende året!

Last ned opptaket "Ikke vær redd for 2022". 

 

Helene Nissen Woie's photo

Av: Helene Nissen Woie

Helene er digital innholdsspesialist i Markedspartner. Hun kommer fra en rolle som innholdsprodusent og tekstforfatter. Hun har en spennende faglig bakgrunn med studier både ved Norges Kreative Høyskole (tekstforfatter) og en bachelor i Interaktivt design fra Høyskolen Kristiania. I bagasjen har hun har også med seg studier i norsk grammatikk.